Citat:
Ursprungligen postat av
Veggiecannibal
Du har rätt angående åldern, men kanske "Hymme" hade ett moget utseende (finns foto?). Hur väl bevandrad han var i Göteborg lär vi heller aldrig få veta. Men man kan väl ändå anta att om han var från en välburen familj att han ändå hade besökt Göteborg och då var bekant med staden, men jag måste själv hålla med om att det låter lite långsökt att han skulle uttrycka sig på samma sätt som en tvättäkta göteborgare.
Att han skulle vara konststuderande däremot tycker jag ändå att det talar för (av egen erfarenhet av konstskolor) att han inte hade behövt vara en oskuldsfull duvunge utan snarare varit mycket "frisinnad". Jag vet inte vilken sorts kultur det var bland eleverna på Gerlesborgsskolan runt mitten på 60-talet men konststuderande brukar ju inte vara av den återhållsamma typen.
..
Min mamma gick en kurs där, på Gerlesborgsskolan, i slutet av 50 -talet. Jag var med.
Minns allting väldigt väl pga olika händelser som angick mig.
Kan säga att varken lärare eller elever då var särskilt "frisinnade". Minns stor tystnad och stark
integritet. Man fick inte prata högt och störa. Jag satt modell några gånger.
En enda gång var det fest, kanske var det avskedsfest i slutet av kursen. Den hölls i måttlighet,
alla satt vid sina bord och pratade som anständigt folk. Jag var med några timmar, fick sen gå
och lägga mig som de andra barnen.
Lärare var Georg Suttner bla. En känd konstnär och konstlärare ända in i våra dagar.
Arne Isacsson en annan. Han var sträng och fåordig!
Arne Cassel var med, jag tror som elev .. En lugn och tystlåten person, mycket sympatisk,
som jag satt modell för.
Kan inte tänka mig att där var så mycket håll i gång redan 1965.
Skolan är känd på kartan som mycket fin och seriös.