2018-12-19, 20:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
53 år sedan.

Expressen publicerade också den 5 december 2018 en artikel om Dahlsjö-fallet.

Tyvärr är även denna en låst artikel.

https://www.expressen.se/premium/historia/trion-och-campade-sen-dess-har-ingen-sett-dem/

Citat:

"De tre vännerna från Göteborg skulle ut och campa. De kom aldrig tillbaka. Nu har det gått 53 år sedan det mystiska massförsvinnandet."

"Jan Olof Dahlsjö, Kjell Åke Johansson och Gay Karlsson försvann för 53 år sedan. Ingen vet var de tog vägen.... De senaste åren har fallet skapat stor uppmärksamhet på flera internetforum."
Citera
2018-12-25, 15:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat från artikeln den 5 december 2018.

Citerar av artikeln med ett par kortare citat från artikeln samt citat av rubriken. Artikeln är skriven av Katrin Krantz.

Citat rubriken:

"Trion åkte och campade - sen har ingen sett dem."

Citat artikeln:

"Den 29 juli 1965 skulle Kjell-Åke Johansson, 16 år, Gay Karlsson, 22 år, och Jan Olof Dahlsjö, 21 år, ge sig av tillsammans. Men lämnade de verkligen Risåsgatan i den midnattsblå Volvo PV:n för att åka och campa i det blåsiga vädret?"

Uttalande från Gays syster ang. besök hos polisen:

"- Jag var där flera gånger och frågade hur det hade gått, och det enda de sa till mig var att jag kunde glömma att Gay skulle komma tillbaka."

Hur kunde polisen vara så säkra på att Gay aldrig skulle komma tillbaka?
Citera
2018-12-25, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja var det inte det jag precis misstänkte att så var fallet! Alltså ännu längre norrut. Även om om gatorna har ändrats så måste ändock Gamlestadsvägen ha legat norr om Centralen år 1965.

När det gäller "Stockholmaren" ("Hymme" Lundquist) så tillhörde han inte någon "riskgrupp". Han tillhörde överklassen och kom från en känd konstnärsfamilj.

Killarna i den duvblå PV:n och "Hymme" hade till 100% inte känt till varandra före den 29 juli.

Det enda som pekar på att de skulle ha träffat varandra denna ödesdigra dag var att alla fyra (4) försvann för alltid. Ju mera du har beskrivit för mig fade out, hur gator ligger i förhållande till Risåsgatan och Centralstationen, desto mera övertygad har jag blivit att bilen denna dag har körts i nordlig riktining. I bilen fanns då också "Stockholmaren".

Under denna resa sker "något"? Kanske i trakerna av Gamlestadsvägen?
......

Hej Skaraborg. Litet sent men aldrig för sent verkar det som.
Men ... hade Hymme och de tre verkligen inte träffats tidigare?
Visst är min huvudtanke också att han helt enkelt fick lift med dem.
Att de kan ha fått för sig att köra honom ända till Gerlesborg och skolan där - Gerlesborgsskolan.. Men att de under färden upplevde honom som olik dem, "överklass" mm. och att de blev osams? Att vid Hunnebostrand (där i närheten man hade hittat kvarlevor efter en man i åldern 16 -20 årunder en sjöbod över 30 år senare) kan de ha börjat diskutera betalning för bensinkostnader osv. Om nu Hymme inte ville eller kunde betala så mycket de begärde. Om de då blev ännu mer osams ..och något hemskt hände?
Det är ju rimligt att man en bit innan slutmålet börjar göra upp om ev betalning av skjuts. Särskilt
som de kunde hävda att "de egentligen var på väg söderut, till Åsa, men varit så hyggliga och åkt i motsatta riktningen för hans skull".
..
Åter igen... Med eller utan denna tanke, står ju någonstans att Hymme åt Valium mot depressioner.
Han kan kanske ha haft de tre som hemliga langarkompisar för både Valium och mer?
I så fall ligger det i sakens natur att ingen visste eller kunde tänka sig att han kände dessa.
Alla fyra hade motiv nog att inte visa upp sig tillsammans.
...
Citera
2018-12-25, 17:11
Medlem
Citat:
Citerar av artikeln med ett par kortare citat från artikeln samt citat av rubriken. Artikeln är skriven av Katrin Krantz.

Citat rubriken:

"Trion åkte och campade - sen har ingen sett dem."

Citat artikeln:

"Den 29 juli 1965 skulle Kjell-Åke Johansson, 16 år, Gay Karlsson, 22 år, och Jan Olof Dahlsjö, 21 år, ge sig av tillsammans. Men lämnade de verkligen Risåsgatan i den midnattsblå Volvo PV:n för att åka och campa i det blåsiga vädret?"

Uttalande från Gays syster ang. besök hos polisen:

"- Jag var där flera gånger och frågade hur det hade gått, och det enda de sa till mig var att jag kunde glömma att Gay skulle komma tillbaka."

Hur kunde polisen vara så säkra på att Gay aldrig skulle komma tillbaka?
....

Vilket konstigt svar av en polis! Han borde - om det varit fair play - svarat "Tills nu vet vi ingenting".
Han borde redovisat mer. Rena tjänstefelet att svara på det sättet!
Hon hade inte kraft och mod att gå vidare då och fråga en annan polis?
Eller kräva utförligare svar?!
Citera
2018-12-25, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [fade out]
Kom han alltså nerifrån Torekov i Skåne och skulle till konstskolan? Återigen ursäkta för om jag glömt något i tråden. Han hade alltså inte kommit från Stockholm den dagen utan från Skåne?

Konstskolan verkar ligga i Hamburgsund - en bit upp i bohuslän men inte så fasligt långt norrut, det är kanske två tredjedelar av bohuslän upp ifrån göteborg, tar i dagsläget kanske omkring två timmar med bil? knappt? http://www.gerlesborgsskolan.se/

Ja nej, om han skulle norrut och de gav honom lift, så var de själva antingen på väg norrut eller lurade med honom i bilen av okänd anledning...
..
Tänker som du.
Kanske de bara tänkt ge honom lift en liten bit men fortsatte av någon anledning.
Kanske de trodde han hade gott om pengar ... eller blev osams och ville göra upp -
om betalning av skjutsen eller av andra orsaker ...
Kan ju ha förhandlat o Valium eller annat - Hymme använde ju Valium pga depressioner.
Sedan kan det ha hänt saker om han inte var så penningstark som de hoppats.
Citera
2018-12-25, 17:31
Medlem
Citat:
Ja var det inte det jag precis misstänkte att så var fallet! Alltså ännu längre norrut. Även om om gatorna har ändrats så måste ändock Gamlestadsvägen ha legat norr om Centralen år 1965.

När det gäller "Stockholmaren" ("Hymme" Lundquist) så tillhörde han inte någon "riskgrupp". Han tillhörde överklassen och kom från en känd konstnärsfamilj.

Killarna i den duvblå PV:n och "Hymme" hade till 100% inte känt till varandra före den 29 juli.

Det enda som pekar på att de skulle ha träffat varandra denna ödesdigra dag var att alla fyra (4) försvann för alltid. Ju mera du har beskrivit för mig fade out, hur gator ligger i förhållande till Risåsgatan och Centralstationen, desto mera övertygad har jag blivit att bilen denna dag har körts i nordlig riktining. I bilen fanns då också "Stockholmaren".

Under denna resa sker "något"? Kanske i trakerna av Gamlestadsvägen?

......

Som sagt, de kan väl ha haft högst privata / hemliga små affärer om t ex Valium som ju Hymme använde mot depression? Inte helt otänkbart om han i ett särskilt läge var intresserad av starkare stimulantia? Jag tror inte de behöver umgås direkt, för den sakens skull. Kunde han betala bara, så var det ju pengar som gällde. Eller tvärtom - de som ville köpa Valium av Hymme. Finns ingen anledning i världen för någon av de fyra att gå ut med att de hade med varandra att göra. Kan ju ha setts före de fick syn på honom, liftandes.
Hur som helst lär de ha bekantat sig under liften och funnit honom i högsta grad olik sig själva.
Det kan därför ha spårat ur alldeles..... kan ha haft med betalning att göra också ...
om inte för annat så för skjutsen. Särskilt om de kört honom en bit längre än de sagt först. I närheten av Hunnebostrand borde man ha kunnat börja ställa krav på betalning på sin spets.
Och där utanför hittades ju en mans kvarlevor minst 30 år gamla, tillhörande en ung man 16 -20 års ålder ...
..
Senast redigerad av Ma-lo 2018-12-25 kl. 17:37.
Citera
2018-12-25, 17:37
Medlem
Citat:
Jag kommer att publicera dessa också om jag får en skriftlig fullmakt av hans syster.

Jag skall få en fullmakt av henne gällande Landsarkivet i Göteborg. Man får hoppas att detta kan hjälpa mig i att få fram uppgifter om honom där?

Jag kan berätta några andra uppgifter i stället. Det gjordes en husrannsakan i lägenheten på Risåsgatan 9C. Där kom det fram åtminstone en (1) intressant sak. Även vad detta var kommer att publiceras här om jag får tillstånd.

Den andra uppgiften är verkligen mystisk och underlig (som allt annat i detta fall).

I denna lägenhet som han innehade så hade han säkert inget av något större värde. Dock måste han iaf ha haft en säng, litet andra möbler, litet personliga tillhörigheter, sina kläder etc. Hans syster har ingen som helst aning om var hans saker tog vägen? Varken hon eller den övriga familjen fick hans efterlämnade saker? Även hans tillhörigheter försvann också - precis som allt annat! Vart tog hans efterlämnade tillhörigheter vägen kan man ju undra?

Gay Roger Karlssons korta levnad på drygt 22 år lämnade minsann inte många spår efter sig!
....

Verkar ju som att han var mycket illa omtyckt om det var så att både han och sakerna bara försvann utan spår och att systern var den absolut enda som bekymrade sig.
Detta är mystiskt. Just också i den åldern han var med visst nätverk, borde ju fler hörts av och velat
hjälpa till, ge ledtrådar.
Han var ju öppen och glad till sin läggning enligt systern?
Hur kan det rimma med att ingen brydde sig om hans försvinnande?
..
Citera
2018-12-25, 18:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Hymme", Dahlsjö-gänget och den "fjärde mannen".

Citat:
Ursprungligen postat av Ma-lo
......

Hej Skaraborg. Litet sent men aldrig för sent verkar det som.
Men ... hade Hymme och de tre verkligen inte träffats tidigare?
Visst är min huvudtanke också att han helt enkelt fick lift med dem.
Att de kan ha fått för sig att köra honom ända till Gerlesborg och skolan där - Gerlesborgsskolan.. Men att de under färden upplevde honom som olik dem, "överklass" mm. och att de blev osams? Att vid Hunnebostrand (där i närheten man hade hittat kvarlevor efter en man i åldern 16 -20 årunder en sjöbod över 30 år senare) kan de ha börjat diskutera betalning för bensinkostnader osv. Om nu Hymme inte ville eller kunde betala så mycket de begärde. Om de då blev ännu mer osams ..och något hemskt hände?
Det är ju rimligt att man en bit innan slutmålet börjar göra upp om ev betalning av skjuts. Särskilt
som de kunde hävda att "de egentligen var på väg söderut, till Åsa, men varit så hyggliga och åkt i motsatta riktningen för hans skull".
..
Åter igen... Med eller utan denna tanke, står ju någonstans att Hymme åt Valium mot depressioner.
Han kan kanske ha haft de tre som hemliga langarkompisar för både Valium och mer?
I så fall ligger det i sakens natur att ingen visste eller kunde tänka sig att han kände dessa.
Alla fyra hade motiv nog att inte visa upp sig tillsammans.
...

Jag vet att i början så spekulerades det en del om detta att han ev. skulle ha fått lift med de tre.

Ju mera som har framkommit under årens lopp har inget framkommit som skulle styrka den teorin. Ingen heller av de som vi har kommit i kontakt med och som fanns i kretsarna runt de tre försvunna har någonsin vare sig hört talats om "Hymme" eller sett honom.

Bilen var fyrsitsig och det fanns alltså plats för ytterligare en person. Att de tre körkortslösa ynglingarna skulle ha styrt bilen norröver med en "Hymme" i den låter högst otroligt. Dessutom en dag som denna då regnet stod som spön i backen samt att det var mycket blåsigt och kyligt. Den kyligaste och mest regnrika dagen under sommaren 1965.

Skulle O 18920 ha styrt norr över så lär den fjärde "medlemmen" i Dahlsjö-gänget ha varit. Denne unge man var en god vän till Gay Karlsson och var lika gammal som han. Den "fjärde mannen" hade körkort men då satt det redan fyra personer i en fyrsitsig bil.

"Hymme" vad född i Nacka och uppvuxen på Ekerölandet. Den enda person som har framkommit att han kände i Göteborg var en kvinna i hans egen ålder och som var hemmahörande i Örgryte.

"Hymme" tog psykofarmaka för sina besvär men dessa fick han lagligt utskrivna. Har aldrig framkommit att han skulle ha behövt anlita langare så det är inget vi känner till. Om han skulle ha behövt langare hade det varit lättare för honom om dessa bodde i Stockholm.

Vi får ha i åtanke att detta var 1964-65 och betydligt lättare att få utskrivet mediciner som idag kanske är narkotikaklassade eller inte ens finns mer. Dessutom som son till en världsberömd konstnär.

Nej jag tror inte att de tre från Haga/Annedal någonsin kom att träffa "Hymme".
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-12-25 kl. 18:08.
Citera
2018-12-25, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purplesprite
Ett mycket fascinerande fall som jag aldrig hört talas om tidigare. Tycker ni inte att systerns beteende avviker från det normala? Brodern är försvunnen, en okänd man härjar i hans lägenhet och har Karlssons kläder på sig, och hon går inte till polisen och berättar!? Mycket skumt! Kom nu inte och säg att hon var rädd, att tiga borde väll i detta fall skapa mer rädsla? Man vill ju helst berätta något sådant till någon annan för att ensam slippa bära på bördan. Antar att hon måste ha förhörts av polisen? Att inte ha berättat något så avgörande är verkligen märkligt.

En man och hans vänner är alltså försvunna medan en okänd man härjar i hans lägenhet? Det är ju helt avgörande information för hela utredningen. Vad gör mannen i Karlssons lägenhet? Hur kom han dit i första taget? Var är Karlsson och vännerna? Polisen måste väll ha sökt igenom lägenheten, den okända mannen var väll förmodligen försvunnen då. Fann man något intressant? Skaraborg2, du hade intressant info som du ville dela med dig av men ville först be om systerns tillåtelse, kommit någonvart?

Jag är tämligen säker på att de 3 vännernas försvinnande och killen från Stockholm hör ihop. Just för att ingen någonsin påhittats, vilket är väldigt ossanolikt. Frågan är däremot om bankrånet också hör ihop? Känns väldigt märkligt att det sker just samma dag som killarnas försvinnande.

Jag är ganska säker på att det rör sig om mord, frågan är snarare om morden är utförda av okända män eller av någon i deras bekantskapskrets. Man kan ju fråga sig hur fan en okänd man kunnat hitta till Karlssons adress även om han hade hans nyckel till lägenheten? Göteborg är ingen liten stad. Sen kan man undra om det var fler än en man i lägenheten när systern kom på besök, därav oviljan att släppa in henne. De kanske ville åt värdesaker och plöjde igenom lägenheten. Men det största mysteriet är varför mannen överhuvudtaget öppnar dörren? Mördar man 4 människor så vill man knappast åka till ett offers lägenhet och sen öppna dörren för någon? Låter ju helt knas. Den okända mannen kan ju vara oskyldig men då får han förklara vad han gjorde där, hur han fick tag i lägenhetsnyckeln och varför han hade Karlssons tröja på sig, allt detta vid samma tidpunkt för deras försvinnande. Men det låter onekligen som så att den här mannen hade någon anledning att vara i lägenheten vid tidpunkten och att han faktiiskt kände de 3 vännerna. Vem var den här killen egentligen? Visste man inte alls om denna händelsen hos polisen?

Hursomhelst tror jag att de 4 har blivit rånade, mördade och dumpade i någon sjö i Göteborgsområdet. Även volvon. Och att denne Lundqvist tidigare under dagen stött på vännerna och mördats av en slump för att ha varit med och vittnat allt.

Allt låter så sjukt.
...'

Bra skrivet. Håller med i allt. Och ja, systerns beskrivningar är allt bra märkliga.
Om hon var så ensam, hur klarade hon att bära det hon sett, tex mannen i broderns lägenhet
i samband med hans försvinnande?
Hon verkar ju dölja något.
Av rädsla ...?
Citera
2018-12-25, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veggiecannibal
Du har rätt angående åldern, men kanske "Hymme" hade ett moget utseende (finns foto?). Hur väl bevandrad han var i Göteborg lär vi heller aldrig få veta. Men man kan väl ändå anta att om han var från en välburen familj att han ändå hade besökt Göteborg och då var bekant med staden, men jag måste själv hålla med om att det låter lite långsökt att han skulle uttrycka sig på samma sätt som en tvättäkta göteborgare.

Att han skulle vara konststuderande däremot tycker jag ändå att det talar för (av egen erfarenhet av konstskolor) att han inte hade behövt vara en oskuldsfull duvunge utan snarare varit mycket "frisinnad". Jag vet inte vilken sorts kultur det var bland eleverna på Gerlesborgsskolan runt mitten på 60-talet men konststuderande brukar ju inte vara av den återhållsamma typen.
..
Min mamma gick en kurs där, på Gerlesborgsskolan, i slutet av 50 -talet. Jag var med.
Minns allting väldigt väl pga olika händelser som angick mig.
Kan säga att varken lärare eller elever då var särskilt "frisinnade". Minns stor tystnad och stark
integritet. Man fick inte prata högt och störa. Jag satt modell några gånger.
En enda gång var det fest, kanske var det avskedsfest i slutet av kursen. Den hölls i måttlighet,
alla satt vid sina bord och pratade som anständigt folk. Jag var med några timmar, fick sen gå
och lägga mig som de andra barnen.
Lärare var Georg Suttner bla. En känd konstnär och konstlärare ända in i våra dagar.
Arne Isacsson en annan. Han var sträng och fåordig!
Arne Cassel var med, jag tror som elev .. En lugn och tystlåten person, mycket sympatisk,
som jag satt modell för.
Kan inte tänka mig att där var så mycket håll i gång redan 1965.
Skolan är känd på kartan som mycket fin och seriös.
Citera
2018-12-25, 18:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Märkligt svar.

Citat:
Ursprungligen postat av Ma-lo
....

Vilket konstigt svar av en polis! Han borde - om det varit fair play - svarat "Tills nu vet vi ingenting".
Han borde redovisat mer. Rena tjänstefelet att svara på det sättet!
Hon hade inte kraft och mod att gå vidare då och fråga en annan polis?
Eller kräva utförligare svar?!

Du har helt rätt!

Ett mycket konstigt svar från polisen sida. "Glöm honom. Du kommer aldrig mera att få se honom" berättade hans syster för mig. Jag tror faktiskt att hon frågade flera gånger men fick ungefär samma svar varje gång. Något utförligare svar fick hon tyvärr aldrig.

Nej hon visste inte hur hon skulle gå vidare.
Citera
2018-12-25, 18:50
Medlem
Citat:
Jag vet att i början så spekulerades det en del om detta att han ev. skulle ha fått lift med de tre.

Ju mera som har framkommit under årens lopp har inget framkommit som skulle styrka den teorin. Ingen heller av de som vi har kommit i kontakt med och som fanns i kretsarna runt de tre försvunna har någonsin vare sig hört talats om "Hymme" eller sett honom.

Bilen var fyrsitsig och det fanns alltså plats för ytterligare en person. Att de tre körkortslösa ynglingarna skulle ha styrt bilen norröver med en "Hymme" i den låter högst otroligt. Dessutom en dag som denna då regnet stod som spön i backen samt att det var mycket blåsigt och kyligt. Den kyligaste och mest regnrika dagen under sommaren 1965.

Skulle O 18920 ha styrt norr över så lär den fjärde "medlemmen" i Dahlsjö-gänget ha varit. Denne unge man var en god vän till Gay Karlsson och var lika gammal som han. Den "fjärde mannen" hade körkort men då satt det redan fyra personer i en fyrsitsig bil.

"Hymme" vad född i Nacka och uppvuxen på Ekerölandet. Den enda person som har framkommit att han kände i Göteborg var en kvinna i hans egen ålder och som var hemmahörande i Örgryte.

"Hymme" tog psykofarmaka för sina besvär men dessa fick han lagligt utskrivna. Har aldrig framkommit att han skulle ha behövt anlita langare så det är inget vi känner till. Om han skulle ha behövt langare hade det varit lättare för honom om dessa bodde i Stockholm.

Vi får ha i åtanke att detta var 1964-65 och betydligt lättare att få utskrivet mediciner som idag kanske är narkotikaklassade eller inte ens finns mer. Dessutom som son till en världsberömd konstnär.

Nej jag tror inte att de tre från Haga/Annedal någonsin kom att träffa "Hymme".
...

Tack för svar.
Du känner till det här mycket bättre än jag.
Vill bara helt kort invända att om de tog upp Hymme som lift, och de aldrig sett honom förut,
kan ju ingen av de tre killarnas bekanta ha hört talas om Hymme.
Sen är det ju som du skriver, att det var ovanligt kallt och regnigt den dagen.
Säkert hade de tre ungdomarna ingen lust att åka en bit med en liftare.
Om de ens sett honom i regnrusket.
Men det jag skrev innan, är en hypotes.
Undrar Vad Leif GW Persson sagt om det hela ...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in