2009-07-10, 15:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gamlestadsvägen.

Citat:
Ursprungligen postat av [fade out]
Nej, det ligger inte i närheten... däremot så ligger det "på vägen" om man kör ut på leden genom stan och åker norrut, som du väl har spekulerat i? om nu de större vägarna gick likadant 65...

här ser du (förhoppningsvis) platsernas förhållande till varandra...

http://maps.google.se/maps?f=d&source=s_d&saddr=ris%C3%A5sgatan+g%C3%B6t eborg&daddr=Gamlestadsv%C3%A4gen+8+g%C3%B6teborg&h l=sv&geocode=&mra=ls&sll=57.71263,12.002907&sspn=0 .041401,0.104284&ie=UTF8&ll=57.713134,11.98308&spn =0.0414,0.104284&z=14

Stort tack för info och karta fade out. Jaså 11 min. tar det idag från Risåsgatan till Gamlestadsvägen.

Ja jag har spekulerat mycket i detta vilken väg bilen ev. kunde ha kört? O 19920 var dock ute någonstans i dessa trakter vid ungefär denna tid.

Ligger Gamlestadsvägen före eller efter Göteborgs Centralstation?
Citera
2009-07-10, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Stort tack för info och karta fade out. Jaså 11 min. tar det idag från Risåsgatan till Gamlestadsvägen.

Ja jag har spekulerat mycket i detta vilken väg bilen ev. kunde ha kört? O 19920 var dock ute någonstans i dessa trakter vid ungefär denna tid.

Ligger Gamlestadsvägen före eller efter Göteborgs Centralstation?

Det ligger en ganska bra bit efter centralstationen om man kör norrut, så risåsgatan/centralstationen/gamlestadsvägen är på linje om man säger så om man kör norrut upp längs med göta älv... dock måste ju avstickare göras, iaf om leden fanns på samma sätt då.

Hur var det, sorry om jag glömt, men stockholmaren, tillhörde han på något sätt en riskgrupp med? finns det något som tyder på att han kanske skulle träffa just de i bilen? (om det nu är så att han alls har med detta att göra)
Citera
2009-07-10, 15:25
Medlem
junazs avatar
Citat:
Hur var det, sorry om jag glömt, men stockholmaren, tillhörde han på något sätt en riskgrupp med? finns det något som tyder på att han kanske skulle träffa just de i bilen? (om det nu är så att han alls har med detta att göra)
Onekligen ett väldigt intressant fall! Det här hade jag faktiskt aldrig hört talas om tidigare.

Är det bekräftat huruvida "Hymme" hade något som helst samband (whatsoever) med de 3 i Volvon eller inte? Genom "högriskgrupper" eller annat?
Citera
2009-07-10, 15:39
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gay Roger Karlsson och hans yngre syster.

Citat:
Ursprungligen postat av daniel_andersso
Halvt OT, men du skriver att Karlssons betydligt yngre syster var den enda som brydde sig om hans försvinnande. Undrar hur gammal systern var vid tillfället och om hon var minderårig, vem som hade vårdnaden? Och Karlssons föräldrar, var de inte i livet?

Sedan kan jag bara instämma i vad tidigare har skrivits, det är ett oerhört skumt fall detta, och ett enda mysterium vad som egentligen hände denna dag. Jag lutade först spontant mot en bilolycka, där eventuellt även Hymme Lundqvist gått åt, men stämmer uppgifterna med mannen i Karlssons lägenhet så kan den teorin nog strykas helt.

Ja denna ganska mycket yngre syster var den enda som brydde sig om sin brors försvinnande konstigt nog! Vid denna tid var man myndig vid 21 års ålder. Hon var t.o.m. minderårig även efter dagens motto räknat då myndighetsåldern ju är 18 år.

Nej detta var inte en olycka! Jag berättade om just detta med den okände mannen i Gay Roger Karlssons lägenhet iklädd broderrns tröja för ett par personer. Jag frågade vad de trodde detta betydde? Båda svarade de att denna man bar Karlssons tröja därför att han visste att Karlsson aldrig skulle mera använda denna. Alltså Gay Roger Karlsson var död. Just detta med tröjan gjorde att hon blev mycket rädd och ville därifrån.

Detta med föräldrar, vårdnaden om systern, broderns personliga förhållanden etc. är mycket känsligt. Det är ej heller någon trevlig berättelse. Jag vill låta henne helt och hållet bestämma om hon vill ha detta omnämnt på nätet?

Ingen brydde sig faktiskt om denne unge mans försvinnande - förutom denna unga syster. Ja jag vet att det hela låter otroligt men det förhöll sig faktiskt så! Vi får också ha i åtanke att detta utspelade sig 1965 och på det sätt som detta fall sköttes (ja jag vill kalla det missköttes något rent otrolig) skulle det inte kunna ha blivit gjort år 2009.

Det var hon som vände sig till polisen. Hon var rädd och osäker samt att polisen inte var överdrivet intresserade. Ingen vuxen fanns med utan allt fick denna unga flicka sköta själv. Dessa fick ett s/v foto av henne på sin bror. Detta skulle hon få tillbaka men fotot bara "försvann" det också.

Vid vårt mycket långa telefonsamtal så var det hon berättade otroligt intressant. Det som kanske gjorde starkast intryck på mig var hennes sista möte med sin bror.

Hon hade som sagt vad varit på bio denna dag - troligtvis måndagen den 26 juli eller tisdsagen den 27 juli 1965. När hon går där på trottoaren så hör hon hur en bil sakta kör vid hennes sida. Bilen har då kommit från Brämaregården eller Hisingsbron. När hon tittar upp så ser hon brodern sitta bakom ratten i bilen med Dahlsjö på passagerarsätet. Det är nu som för första och enda gången ser denna idag mytomomspunna duvblå PV. Hon visste inte ens om bilens existens förrän hon fick se den.

Brodern är som vanligt. Glad och öppen till sättet skulle han tydligen ha varit. Han frågar systern ett par gånger, om hon vill att de skulle köra henne hem. Eftersom det var fint väder föredrog hon att gå hem själv. Dessutom visste hon att brodern inte hade något körkort. Därefter startar Karlsson bilen med en rivstart. Han vänder bilen och kör sedan återigen i riktning mot Brämaregården eller Hisingsbron. Hon följer bilen med blicken. Hon märker hur brodern växlar när O 19920 får fart. Tyvärr kunde hon inte avgöra om det var över bron de körde eller åt Brämaregården.

Detta hennes sista möte med brodern hade hon gått och tänkt på nu i hela 44 år! Mötet hade etsat sig fast i hennes minne och mindes klart och tydligt detta möte som om det hade skett igår!

Hon berättade att hon ibland brukar gå till en minneslund eftersom det inte finns en grav att gå till.

Bland det vidrigaste och mest tragiska som finns är just detta att aldrig kunna få ett avslut!
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-07-10 kl. 15:49.
Citera
2009-07-10, 16:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Återigen Gamlestadsvägen.

Citat:
Det ligger en ganska bra bit efter centralstationen om man kör norrut, så risåsgatan/centralstationen/gamlestadsvägen är på linje om man säger så om man kör norrut upp längs med göta älv... dock måste ju avstickare göras, iaf om leden fanns på samma sätt då.

Ja var det inte det jag precis misstänkte att så var fallet! Alltså ännu längre norrut. Även om om gatorna har ändrats så måste ändock Gamlestadsvägen ha legat norr om Centralen år 1965.

När det gäller "Stockholmaren" ("Hymme" Lundquist) så tillhörde han inte någon "riskgrupp". Han tillhörde överklassen och kom från en känd konstnärsfamilj.

Killarna i den duvblå PV:n och "Hymme" hade till 100% inte känt till varandra före den 29 juli.

Det enda som pekar på att de skulle ha träffat varandra denna ödesdigra dag var att alla fyra (4) försvann för alltid. Ju mera du har beskrivit för mig fade out, hur gator ligger i förhållande till Risåsgatan och Centralstationen, desto mera övertygad har jag blivit att bilen denna dag har körts i nordlig riktining. I bilen fanns då också "Stockholmaren".

Under denna resa sker "något"? Kanske i trakerna av Gamlestadsvägen?
Citera
2009-07-10, 16:09
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Onekligen ett väldigt intressant fall! Det här hade jag faktiskt aldrig hört talas om tidigare.

Är det bekräftat huruvida "Hymme" hade något som helst samband (whatsoever) med de 3 i Volvon eller inte? Genom "högriskgrupper" eller annat?

Tack för visat intresse junaz.

Som jag skrev i mitt svar till fade out så fanns det inget samband "whatsover" mellan de tre (3) i bilen och "Hymme". Förutom att alla fyra försvann vid ungefär samma tidpunkt, samma datum och i samma stad.

Dessutom när alla fyra + Volvon försvinner pågår det samtidigt ett bankrån.

I modern tid, ur kriminalhistorisk synvinkel, har det aldrig förut förekommit en sådan händelserik dag som den 29 juli 1965 i Göteborg.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-07-10 kl. 16:11.
Citera
2009-07-10, 17:36
Medlem
Orm Ondes avatar
Tack Skaraborg för en mycket intressant läsning!

En fundering dock: Jag kanske saknar fantasi, men varför förutsätter ni att det faktum att den okände mannen hade Karlssons tröja på sig när systern mötte honom i dörren betyder att Karlsson var död vid den tidpunkten? Eftersom den okände tydligen hade tillgång till Karlssons lägenhet hade han ju all möjlighet att låna de klädesplagg som fanns i lägenheten. Karlsson behövde ju inte vara död för det?

Apropå spekulationerna om att PV:n körde norrut den aktuella dagen: den gamla nordöstra utfartsvägen från Göteborg mot riksväg 45 (mot Surte, Bohus och Trollhättan) gick via Gamlestadstorget förr i tiden. Numera går riksväg 45 (=E 45) längs en motorled via Marieholm men jag tror inte att den nya leden var färdig 1965.

Grodmannen som rånade banken på Gamlestadstorget var väl ungrare? Det står en del om fallet i en av Bernhardssons senare böcker. Jag kan dock inte se något självklart samband mellan detta misslyckade rån och Dahlsjö-fallet mer än att båda inträffade samma dag.
Citera
2009-07-10, 18:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Karlssons tröja och den okände mannen.

Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Tack Skaraborg för en mycket intressant läsning!

En fundering dock: Jag kanske saknar fantasi, men varför förutsätter ni att det faktum att den okände mannen hade Karlssons tröja på sig när systern mötte honom i dörren betyder att Karlsson var död vid den tidpunkten? Eftersom den okände tydligen hade tillgång till Karlssons lägenhet hade han ju all möjlighet att låna de klädesplagg som fanns i lägenheten. Karlsson behövde ju inte vara död för det?

Apropå spekulationerna om att PV:n körde norrut den aktuella dagen: den gamla nordöstra utfartsvägen från Göteborg mot riksväg 45 (mot Surte, Bohus och Trollhättan) gick via Gamlestadstorget förr i tiden. Numera går riksväg 45 (=E 45) längs en motorled via Marieholm men jag tror inte att den nya leden var färdig 1965.

Grodmannen som rånade banken på Gamlestadstorget var väl ungrare? Det står en del om fallet i en av Bernhardssons senare böcker. Jag kan dock inte se något självklart samband mellan detta misslyckade rån och Dahlsjö-fallet mer än att båda inträffade samma dag.

Ja det är också intressanta synpunkter du kommer med Orm Onde.

Först av allt så kan man ju fundera över hur denne okände man hade kommit över Karlssons dörrnyckel? Ifall Karlsson skulle ha lånat ut denna till en bekant (vilket jag inte tror på), så är jag övertygad om att Gay Roger Karlsson inte skulle ha velat denne man använda hans egna privata kläder. Framför allt inte just denna tröja.

Han syster har berättat för mig att när hon lärde sig att sticka, så var det första hon stickade just denna tröja. Detta var en present till honom från hans lillasyster. Han tyckte mycket om just denna tröja. Dessutom stod dessa två (2) syskon nära varandra. Denna tröja betydde säkerligen en hel del för honom, eftersom denna syster var den enda person som brydde sig om honom.

OM denne okände man hade varit en kamrat till Karlsson så undrar jag om han inte hade betett sig på ett helt annat sätt. Denne man släppte inte in henne i lägenheten, han stod med ena handen på dörrhandtaget och intog en avvisande attityd. Dessutom skulle han säkert ha förklarat för henne varför han var där om han hade fått låna lägenheten av brodern. Denne man intog också, enligt systern, en "ägandeställning" till lägenheten.

Återigen: Systern kan vara glad över att hon inte gick in lägenheten. Vad som då skulle ha kunnat ske kan vi ju förstås bara spekulera över, men det kunde nog ha slutat på ett mycket otrevligt sätt! Nej denne man var på något sätt inbland i denna härva! Detta tror också systern.

Jag får tacka för din beskrivning av hur vägarna norröver går. "Hymme" skulle till Gerlesborgs konstskola i norra Bohuslän.

Nej detta misslyckade rån (som du också skrev var ungrare) och O 19920 kan inte jag heller se något samband emellan. Det hela är bara så himla konstigt och det finns mycket skumt i dessa försvinnanden.

Jag tror inte heller att det finns något samband mellan dessa båda händelser. Dock blir man ändock något konfunderad över att allt sker ungefär samtidigt: Först försvinner Dahlsjö, Johansson och Karlsson ihop med Volvon, sedan Lundquist och sedan ett bankrån! Nu iof vet vi ju inte heller i vilken ordning detta har skett? "Grodmansrånet" kan ju ha skett före försvinnandena? Hur som helst så lämnar Volvon Risåsgatan på morgonen/förmiddagen denna dag.

Vi vet också att "Hymme" kom till Göteborg och vi vet också att han befann sig på Centralstationen där han tog sig tid att skriva ett vykort till föräldrarna i sommarstugan i Torekov. Vi vet att "Hymme" aldrig kom fram till denna konstskola. Vi vet att "Grodmansrånet" gick av stapeln kl. 14:15 denna dag. Det är detta som vi vet med 100% säkerhet.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-07-10 kl. 18:20.
Citera
2009-07-10, 20:12
Medlem
Lill-Einars avatar
Tack Skaraborg2 för gediget arbete som du delar med dig av.
En fascinerande historia. Jag har läst hela tråden och kan inte riktigt släppa det ddär med bad utflykt på en grå och regnig dag, varför skulle man åka på det? Nu vet ju ingen om de verkligen gjorde det och ingen ting tyder ju på att de begav sig till Åsa alls.
Citera
2009-07-10, 20:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Badutflykt till Åsa?

Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Einar
Tack Skaraborg2 för gediget arbete som du delar med dig av.
En fascinerande historia. Jag har läst hela tråden och kan inte riktigt släppa det ddär med bad utflykt på en grå och regnig dag, varför skulle man åka på det? Nu vet ju ingen om de verkligen gjorde det och ingen ting tyder ju på att de begav sig till Åsa alls.

Tack Lill-Einar för visat intresse.

Nej det tror inte jag heller att de åkte till Åsa för att tälta och bada en dag som denna. Nja myndigheterna vet iaf att bilen inte hade åkt ner i något vattendrag längs vägsträckan Göteborg - Åsa. Myndigheterna lät dragga i vattendragen längs denna väg - alltså hur denna vägsträcka såg ut då. Om polisen lät dragga i alla vattendrag vet jag dock inte?

De åkte aldrig till Åsa utan istället tror jag de åkte runt i Göteborg med denna Volvo. Hade de istället åkt till Åsa som var planerat, så hade det som sedermera inträffade kanske aldrig inträffat? Kanske det då aldrig hade blivit "Dahlsjö-fallet"?

Vet ej heller hur noga polisen gjorde efterforskningar i "Danmark-spåret". Kjell Åke Johansson hade ju också omnämnt för sin flickvän att de ev. hade tänkt att åka över till Danmark. Troligtvis åkte de inte dit heller utan blev som sagt vad kvar i ett regnigt och mulet Göteborg.
Citera
2009-07-10, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack Lill-Einar för visat intresse.

Nej det tror inte jag heller att de åkte till Åsa för att tälta och bada en dag som denna. Nja myndigheterna vet iaf att bilen inte hade åkt ner i något vattendrag längs vägsträckan Göteborg - Åsa. Myndigheterna lät dragga i vattendragen längs denna väg - alltså hur denna vägsträcka såg ut då. Om polisen lät dragga i alla vattendrag vet jag dock inte?

De åkte aldrig till Åsa utan istället tror jag de åkte runt i Göteborg med denna Volvo. Hade de istället åkt till Åsa som var planerat, så hade det som sedermera inträffade kanske aldrig inträffat? Kanske det då aldrig hade blivit "Dahlsjö-fallet"?

Vet ej heller hur noga polisen gjorde efterforskningar i "Danmark-spåret". Kjell Åke Johansson hade ju också omnämnt för sin flickvän att de ev. hade tänkt att åka över till Danmark. Troligtvis åkte de inte dit heller utan blev som sagt vad kvar i ett regnigt och mulet Göteborg.

Om det nu skulle vara så att de åkte Risåsgatan/centralstationen/gamlestadsvägen (om vi nu för en sekund antar att de tr hör ihop) så var de i alla fall inte på väg mot åsa, utan rakt motsatt håll... om de skulle fortsätta i samma riktning... i dagsläget kan man ju utan problem (nåja ) ta sig från centralstationen och ner söderöver via olskroksmotet, men återigen är ju frågan om hur vägarna såg ut då. Tar man svängen om gamlestadsvägen från centralstationen om man ska söderut så är det en ytterst medveten handling (återigen, om vägarna då går ungefär som nu)
Citera
2009-07-10, 22:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Söderut eller norrut.

Citat:
Om det nu skulle vara så att de åkte Risåsgatan/centralstationen/gamlestadsvägen (om vi nu för en sekund antar att de tr hör ihop) så var de i alla fall inte på väg mot åsa, utan rakt motsatt håll... om de skulle fortsätta i samma riktning... i dagsläget kan man ju utan problem (nåja ) ta sig från centralstationen och ner söderöver via olskroksmotet, men återigen är ju frågan om hur vägarna såg ut då. Tar man svängen om gamlestadsvägen från centralstationen om man ska söderut så är det en ytterst medveten handling (återigen, om vägarna då går ungefär som nu)

Tack återigen för dina ypperliga beskrivningar av Göteborg för en som känner till denna stad mycket dåligt.

Det är mycket synd att man inte vet vilken tid de lämnade Risåsgatan samt vilken tid "Hymme" ankom Göteborg. Vet bara att han troligtvis började att lifta på morgonen den 29 juli. Föräldrarna skall ha fått ett vykort från honom, stämplat i Göteborg samma dag som de för sista gången såg honom.

Eftersom "Hymme" skulle ända upp till Gerlesborgs kontskola från Torekov så lär han ha startat tidigt därifrån. Förresten vet någon var exakt denna konstskola ligger? Någonstans uppe i norra Bohuslän men var? Hade han tur kan han ha anlänt till Göteborg, ja låt oss säga mellan 11.00 - 13.00? Då skall den den duvblå PV:n har varit ute på Göteborgs gator.

Personligen så tror jag att de åkte norröver. I denna riktning har aldrig Volvon blivit eftersökt på samma sätt som söderut. Jag tror också att dessa tre (3) killar plockade upp "Hymme" i närheten av Centralstationen. Kanske för hjälpa honom med att ge honom skjuts i det dåliga vädret? Sedan tror jag återigen att bilen kördes i nordlig riktning.

Detta är alltså enbart spekulationer från min sida, men jag har ändå fått en liten insyn i detta mycket mystiska och underliga fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in