Citat:
Ursprungligen postat av purplesprite
Ett mycket fascinerande fall som jag aldrig hört talas om tidigare. Tycker ni inte att systerns beteende avviker från det normala? Brodern är försvunnen, en okänd man härjar i hans lägenhet och har Karlssons kläder på sig, och hon går inte till polisen och berättar!? Mycket skumt! Kom nu inte och säg att hon var rädd, att tiga borde väll i detta fall skapa mer rädsla? Man vill ju helst berätta något sådant till någon annan för att ensam slippa bära på bördan. Antar att hon måste ha förhörts av polisen? Att inte ha berättat något så avgörande är verkligen märkligt.
En man och hans vänner är alltså försvunna medan en okänd man härjar i hans lägenhet? Det är ju helt avgörande information för hela utredningen. Vad gör mannen i Karlssons lägenhet? Hur kom han dit i första taget? Var är Karlsson och vännerna? Polisen måste väll ha sökt igenom lägenheten, den okända mannen var väll förmodligen försvunnen då. Fann man något intressant? Skaraborg2, du hade intressant info som du ville dela med dig av men ville först be om systerns tillåtelse, kommit någonvart?
Jag är tämligen säker på att de 3 vännernas försvinnande och killen från Stockholm hör ihop. Just för att ingen någonsin påhittats, vilket är väldigt ossanolikt. Frågan är däremot om bankrånet också hör ihop? Känns väldigt märkligt att det sker just samma dag som killarnas försvinnande.
Jag är ganska säker på att det rör sig om mord, frågan är snarare om morden är utförda av okända män eller av någon i deras bekantskapskrets. Man kan ju fråga sig hur fan en okänd man kunnat hitta till Karlssons adress även om han hade hans nyckel till lägenheten? Göteborg är ingen liten stad. Sen kan man undra om det var fler än en man i lägenheten när systern kom på besök, därav oviljan att släppa in henne. De kanske ville åt värdesaker och plöjde igenom lägenheten. Men det största mysteriet är varför mannen överhuvudtaget öppnar dörren? Mördar man 4 människor så vill man knappast åka till ett offers lägenhet och sen öppna dörren för någon? Låter ju helt knas. Den okända mannen kan ju vara oskyldig men då får han förklara vad han gjorde där, hur han fick tag i lägenhetsnyckeln och varför han hade Karlssons tröja på sig, allt detta vid samma tidpunkt för deras försvinnande. Men det låter onekligen som så att den här mannen hade någon anledning att vara i lägenheten vid tidpunkten och att han faktiiskt kände de 3 vännerna. Vem var den här killen egentligen? Visste man inte alls om denna händelsen hos polisen?
Hursomhelst tror jag att de 4 har blivit rånade, mördade och dumpade i någon sjö i Göteborgsområdet. Även volvon. Och att denne Lundqvist tidigare under dagen stött på vännerna och mördats av en slump för att ha varit med och vittnat allt.
Allt låter så sjukt.
Tack för visat intresse purplesprite.
Det var systern som gick till polisen och anmälde brodern saknad samt gav dessa ett foto på honom - vilket de aldrig återlämnade. Polisen var, enligt henne, inte speciellt intresserade av försvinnandet och frågade väldigt litet frågor. Från början tog polisen upp detta som ett ensamt försvinnande. Några år efter efter försvinnandet meddelade polisen henne "att det inte fanns något hopp". De ville dock inte berätta
varför det inte fanns något hopp, vilket är mycket märkligt?
I Landsarkivet i Göteborg skall denna gamla polisutredning finnas men det gör den inte? Det skall den ha gjort. T.ex. om mordet på af Forselles i Göteborg 1969 har landsarkivet 30 mappar - om Dahlsjö, Johansson och Karlsson inte en enda förutom någon efterlysning och personliga förhållanden gällande Dahlsjö. Dessa är dessutom upprättade åratal efter försvinnandet.
Idag finns finns det stödpersoner, psykologer, krisgrupper och faen och hans mormor. 1965 fanns ingenting av detta. Systern var så ung att hon inte ens hade avslutat den obligatoriska skolgången.
Om polisen hade varit mer intresserad och ställt mera frågor så hade säkert denna
otroligt viktiga uppgift kommit fram. Likaså om hon hade haft någon vuxen stödperson med sig vid dessa tillfällen.
En del uppgifter kommer jag att få noggrannare och mer detaljrikt förklarade för mig vid vårt nästa samtal. Jag kommer också själv att resa till Göteborg längre fram. Allt sådant här kommer att ta sin lilla tid såsom t.ex. fullmakter och ytterligare svar från Landsarkivet i Göteborg. Denna fullmakt hoppas jag kan ge några intressanta uppgifter ang. Gay Roger Karlsson? Jag kan berätta att den person som utförde arbetet med O 19920 och Dahlsjö på Landsarkivet blev också mycket fascinerad och intresserad. Han hade naturligtvis heller aldrig hört talats om detta.
Det gjordes åtminstone en (1) husrannsakan i Karlssons lägenhet. Troligtvis gjordes det också en husrannsakan i Dahlsjös lägenhet? Johansson boddé fortfarande hemma hos sina föräldrar. I Karlssons lägenhet hittades det åttminstone en (1) sak som var av ett visst intresse. Ev. kommer jag att lägga ut denna. Sådana här uppgifter om personliga förhållanden är, återigen,
mycket känsliga uppgifter. Speciellt då de inte talar till personen fördel!
Landsarkivet själva är mycket noga med att påpeka detta och sätta en "spärr" på 70 år.
Jag
tror som du att det här handlar om mord. Jag
tror också att Volvon sänktes i vatten
norr om Göteborg. Jag
tror att bilen sänktes åtminstone med kropparna efter två (2) av de inblandade personerna. Nämligen Karlsson och Lundqvist. Jag
tror också att det fanns ytterligare en eller kanske två okända personer till som var involverade i "Dahlsjö-fallet". Det är ingen som vet hur många personer det satt i O 19920 när denna troligtvis plockade upp "Hymme" efter Centralstationen denna torsdag? Kanske vad det fyra (4) personer? Det ryms lätt tre personer i baksätet på en sådan bil.
Jag är
helt övertygad om att denne okände man i Karlssons lägenhet
inte var oskyldig - utan tvärtom.
Javisst låter det hela helt sjukt. Dessbättre har Sverige hitills aldrig haft ett liknande fall, vare sig förr eller senare. Det närmaste man kommer i den riktingen är tråden "Ynglingarna som försvann i Öresund", 1966. Denna finns också upplagd här på Fb, och handlar om ynglingarna Bjerler och Svensson från Helsingborg.
Jag kan inte se något samband mellan O 19920 och "Grodmansrånet" men ett konstigt sammanträffande är det dock!