2009-07-11, 16:50
Medlem
charlieparkers avatar
Skaraborg...Mycket intressant tråd! Jag sällar mig till de som tycker och hoppas att du skriver en bok om fallet!
Citera
2009-07-11, 17:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagsverket
Då ska jag ta mig en tur till Östersund, Bräcke och Ånge nu till veckan och kolla om det finns några artiklar om detta i något arkiv. Om jag får fram uppgifter om vart bilen synts till så ska jag även åka dit och kolla. Återkommer med rapport om detta nästa vecka.

Jag önskar dig verkligen lycka till Dagsverket.

Hoppas verkligen du fram något. Själv har jag tänkt att ta mig till Stadsbiblioteket för att se vad jag kan få fram där. Är framför allt intresserad av vad Göteborgs-Posten skrev. Denna tidning lär ha skrivit mest av alla.

Får jag fram något därifrån så meddelar jag naturligtvis också detta på tråden.
Citera
2009-07-11, 17:09
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charlieparker
Skaraborg...Mycket intressant tråd! Jag sällar mig till de som tycker och hoppas att du skriver en bok om fallet!

Tack för visat intresse charlieparker.

Ja vem vet det kanske fram över blir en bok av något slag? Intresset lär kunna bli mycket stort, allt eftersom fallet blir mer och mer känt bland allmänheten. Jag skall diskutera detta med Gay Roger Karlssons syster.
Citera
2009-07-11, 22:52
Medlem
Du skriver Skaraborg att Karlssons syster var väldigt ensam när detta hände. Jag undrar om hon hade och har kontakt med de andra killarnas anhöriga?
Underligt det där med att hon inte hade någon aning om vad hände med sin brors ägodelar i lägenheten.Någon måste ju ha tagit hand om dom. Om det är så att den man som hon träffade i lägenheten var inblandad i försvinnandet på något sätt så kanske det finns nu levande personer som vet vad som hände? Och hållit tyst om det i alla år! Ibland kan det vara så att verkligheten överträffar dikten! Jag är gammal göteborjare,var också tonåring denna sommar 1965 men jag kände inte till fallet innan jag läste om det här. Konstigt tycker jag. Kanske har man läst om fallet åren efter men inte lagt det på minnet. Vore intressant att läsa några artiklar om vad som skrevs. Instämmer också i önskemålet om en bok eftersom det är ett så unikt fall. Det skrivs ju böcker om alla möjliga fall.
Citera
2009-07-11, 23:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fallet var omskrivet mycket i tidningarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Edmond
Du skriver Skaraborg att Karlssons syster var väldigt ensam när detta hände. Jag undrar om hon hade och har kontakt med de andra killarnas anhöriga?
Underligt det där med att hon inte hade någon aning om vad hände med sin brors ägodelar i lägenheten.Någon måste ju ha tagit hand om dom. Om det är så att den man som hon träffade i lägenheten var inblandad i försvinnandet på något sätt så kanske det finns nu levande personer som vet vad som hände? Och hållit tyst om det i alla år! Ibland kan det vara så att verkligheten överträffar dikten! Jag är gammal göteborjare,var också tonåring denna sommar 1965 men jag kände inte till fallet innan jag läste om det här. Konstigt tycker jag. Kanske har man läst om fallet åren efter men inte lagt det på minnet. Vore intressant att läsa några artiklar om vad som skrevs. Instämmer också i önskemålet om en bok eftersom det är ett så unikt fall. Det skrivs ju böcker om alla möjliga fall.

Tack för återigen visat intresse Edmond.

Ja jag kommer ihåg hur vi läste om detta fall i bl.a. Göteborgs-Posten hösten 1965. Naturligtvis var det inte omskrivet på det sätt det skulle ha blivit idag.

Sedan går årtionderna och jag mer eller mindre inte tänker på fallet. Av någon anledning, som jag inte minns idag, så köper jag G-P söndagen den 29 juli 1984. Där står det skrivet om den duvblå PV:n. Denna artikel kopplar på sätt och vis ihop den försvunna Volvon och Dahlsjö, Johansson och Karlsson med "Hymme" Lundqvist. Denna artikel har också 2 st. foton på Dahlsjö och Johansson. Jag klippte ur detta fall ur tidningen och sparade detta som tur är. När jag väl fick tag i boken av Norlén 1995 så började återigen fundera över fallet riktigt ordentligt, och har gjort så sedan detta år.

Denna artikel i G-P 1984 har jag också tagit en kopia på och sänt denna till Karlssons syster. Det skall bli intressant att höra om hon känner igen Dahlsjö?

Den främmande man som systern träffade på Risåsgatan 9C, var definitivt på något sätt inblandad i det tragiska som utspelade sig den 29 juli 1965. Denne man hade absolut kännedom om vad som hade hänt!

Jag tror absolut att det ännu 44 år efter försvinnandena finns människor som ännu är i livet. Skulle Johansson vara i kivet skulle han vara 60 år? Skulle Dahlsjö vara i livet har han precis fyllt 65 år? Mannen som systern träffade skulle ca vara 68-69 år? Dessutom finns det säkert ytterligare någon eller några personer till.

Ja systern kände sig verkligen övergiven i sitt sökande efter brodern. Hon har aldrig varit i kontakt med vare sig Dahlsjös eller Johanssons familjer. När det gäller efternamnet Dahlsjö så finns det ca 48 st. med detta efternamn i Göteborgsregionen. Johansson är ju svårare att kolla men jag har läst att han åtminstone hade en syster som troligtvis ännu är i livet? Om någorn av Dahlsjös och Johanssons föräldrar är i livet vet jag inte? Karlssons däremot är båda döda sedan länge.

Nej systern hade inte en aning om vad som hände med inventarierna i broderns lägenhet efter försvinnandet? Det bara försvann de också.

Några år efter försvinnandet, systern minns inte exakt när, så hade hon ett samtal med någon eller några poliser. Samtalet gick ut på att "det inte längre fanns något hopp". Varför det inte fanns något hopp enligt dem talade de tydligen aldrig om för henne. Mycket konstigt?

Vad som än hände denna händelserika torsdag, så måste det ha hänt mycket snabbt. Som tur var så hade de nog ingen aning om vad som skulle ske.

När O 19920 svänger ut från bakgården, ut på Risåsgatan med Dahlsjö, Johansson och Karlsson i bilen, och kör iväg längs Risåsgatan så kör de in i glömskans land!

Om du skulle vilja ha en fotostatkopia på urklippet från 1984, så kan du skicka mig ett PM om du vill.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-07-11 kl. 23:49.
Citera
2009-07-12, 01:30
Medlem
bluetramps avatar
Vill bara tacka dig Skaraborg2 för det arbete du lägger ner på detta mycket konstiga försvinnande. Är helt tagen av denna historia. Tror du att man kan lägga upp fotostaten från artikeln i GP som du har ?

Tack igen !
Citera
2009-07-12, 01:33
Medlem
obafgkms avatar
Nu när jag läst igenom hela tråden så tycker jag att jag känner igen fallet. Har det inte sänts någon dokumentär om det på TV för 10 - 20 år sedan? Jag är ledsen att jag inte kan precisera vilket år det kan ha varit, men jag tror som sagt att jag har sett något om det för länge sedan.
Citera
2009-07-12, 04:36
Bannlyst
Ett mycket fascinerande fall som jag aldrig hört talas om tidigare. Tycker ni inte att systerns beteende avviker från det normala? Brodern är försvunnen, en okänd man härjar i hans lägenhet och har Karlssons kläder på sig, och hon går inte till polisen och berättar!? Mycket skumt! Kom nu inte och säg att hon var rädd, att tiga borde väll i detta fall skapa mer rädsla? Man vill ju helst berätta något sådant till någon annan för att ensam slippa bära på bördan. Antar att hon måste ha förhörts av polisen? Att inte ha berättat något så avgörande är verkligen märkligt.

En man och hans vänner är alltså försvunna medan en okänd man härjar i hans lägenhet? Det är ju helt avgörande information för hela utredningen. Vad gör mannen i Karlssons lägenhet? Hur kom han dit i första taget? Var är Karlsson och vännerna? Polisen måste väll ha sökt igenom lägenheten, den okända mannen var väll förmodligen försvunnen då. Fann man något intressant? Skaraborg2, du hade intressant info som du ville dela med dig av men ville först be om systerns tillåtelse, kommit någonvart?

Jag är tämligen säker på att de 3 vännernas försvinnande och killen från Stockholm hör ihop. Just för att ingen någonsin påhittats, vilket är väldigt ossanolikt. Frågan är däremot om bankrånet också hör ihop? Känns väldigt märkligt att det sker just samma dag som killarnas försvinnande.

Jag är ganska säker på att det rör sig om mord, frågan är snarare om morden är utförda av okända män eller av någon i deras bekantskapskrets. Man kan ju fråga sig hur fan en okänd man kunnat hitta till Karlssons adress även om han hade hans nyckel till lägenheten? Göteborg är ingen liten stad. Sen kan man undra om det var fler än en man i lägenheten när systern kom på besök, därav oviljan att släppa in henne. De kanske ville åt värdesaker och plöjde igenom lägenheten. Men det största mysteriet är varför mannen överhuvudtaget öppnar dörren? Mördar man 4 människor så vill man knappast åka till ett offers lägenhet och sen öppna dörren för någon? Låter ju helt knas. Den okända mannen kan ju vara oskyldig men då får han förklara vad han gjorde där, hur han fick tag i lägenhetsnyckeln och varför han hade Karlssons tröja på sig, allt detta vid samma tidpunkt för deras försvinnande. Men det låter onekligen som så att den här mannen hade någon anledning att vara i lägenheten vid tidpunkten och att han faktiiskt kände de 3 vännerna. Vem var den här killen egentligen? Visste man inte alls om denna händelsen hos polisen?

Hursomhelst tror jag att de 4 har blivit rånade, mördade och dumpade i någon sjö i Göteborgsområdet. Även volvon. Och att denne Lundqvist tidigare under dagen stött på vännerna och mördats av en slump för att ha varit med och vittnat allt.

Allt låter så sjukt.
Citera
2009-07-12, 13:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluetramp
Vill bara tacka dig Skaraborg2 för det arbete du lägger ner på detta mycket konstiga försvinnande. Är helt tagen av denna historia. Tror du att man kan lägga upp fotostaten från artikeln i GP som du har ?

Tack igen !

Tack för uppskattningen bluetramp.

Jag vet inte hur man lägger upp en fotostat på artikeln från GP. Skulle dock kunna få hjälp av flera som är duktiga på detta, som jag känner.
Citera
2009-07-12, 13:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Dahlsjö-fallet" på TV?

Citat:
Ursprungligen postat av obafgkm
Nu när jag läst igenom hela tråden så tycker jag att jag känner igen fallet. Har det inte sänts någon dokumentär om det på TV för 10 - 20 år sedan? Jag är ledsen att jag inte kan precisera vilket år det kan ha varit, men jag tror som sagt att jag har sett något om det för länge sedan.

Ja det är ju möjligt att det har visats en dokumentär på TV för 10-20 år sedan? Jag har dock aldrig hört talats om dettá tyvärr. Naturligtvis kan jag isf ha missat detta "gyllene tillfälle".
Citera
2009-07-12, 14:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
Systern gick till polisen flera gånger.

Citat:
Ursprungligen postat av purplesprite
Ett mycket fascinerande fall som jag aldrig hört talas om tidigare. Tycker ni inte att systerns beteende avviker från det normala? Brodern är försvunnen, en okänd man härjar i hans lägenhet och har Karlssons kläder på sig, och hon går inte till polisen och berättar!? Mycket skumt! Kom nu inte och säg att hon var rädd, att tiga borde väll i detta fall skapa mer rädsla? Man vill ju helst berätta något sådant till någon annan för att ensam slippa bära på bördan. Antar att hon måste ha förhörts av polisen? Att inte ha berättat något så avgörande är verkligen märkligt.

En man och hans vänner är alltså försvunna medan en okänd man härjar i hans lägenhet? Det är ju helt avgörande information för hela utredningen. Vad gör mannen i Karlssons lägenhet? Hur kom han dit i första taget? Var är Karlsson och vännerna? Polisen måste väll ha sökt igenom lägenheten, den okända mannen var väll förmodligen försvunnen då. Fann man något intressant? Skaraborg2, du hade intressant info som du ville dela med dig av men ville först be om systerns tillåtelse, kommit någonvart?

Jag är tämligen säker på att de 3 vännernas försvinnande och killen från Stockholm hör ihop. Just för att ingen någonsin påhittats, vilket är väldigt ossanolikt. Frågan är däremot om bankrånet också hör ihop? Känns väldigt märkligt att det sker just samma dag som killarnas försvinnande.

Jag är ganska säker på att det rör sig om mord, frågan är snarare om morden är utförda av okända män eller av någon i deras bekantskapskrets. Man kan ju fråga sig hur fan en okänd man kunnat hitta till Karlssons adress även om han hade hans nyckel till lägenheten? Göteborg är ingen liten stad. Sen kan man undra om det var fler än en man i lägenheten när systern kom på besök, därav oviljan att släppa in henne. De kanske ville åt värdesaker och plöjde igenom lägenheten. Men det största mysteriet är varför mannen överhuvudtaget öppnar dörren? Mördar man 4 människor så vill man knappast åka till ett offers lägenhet och sen öppna dörren för någon? Låter ju helt knas. Den okända mannen kan ju vara oskyldig men då får han förklara vad han gjorde där, hur han fick tag i lägenhetsnyckeln och varför han hade Karlssons tröja på sig, allt detta vid samma tidpunkt för deras försvinnande. Men det låter onekligen som så att den här mannen hade någon anledning att vara i lägenheten vid tidpunkten och att han faktiiskt kände de 3 vännerna. Vem var den här killen egentligen? Visste man inte alls om denna händelsen hos polisen?

Hursomhelst tror jag att de 4 har blivit rånade, mördade och dumpade i någon sjö i Göteborgsområdet. Även volvon. Och att denne Lundqvist tidigare under dagen stött på vännerna och mördats av en slump för att ha varit med och vittnat allt.

Allt låter så sjukt.

Tack för visat intresse purplesprite.

Det var systern som gick till polisen och anmälde brodern saknad samt gav dessa ett foto på honom - vilket de aldrig återlämnade. Polisen var, enligt henne, inte speciellt intresserade av försvinnandet och frågade väldigt litet frågor. Från början tog polisen upp detta som ett ensamt försvinnande. Några år efter efter försvinnandet meddelade polisen henne "att det inte fanns något hopp". De ville dock inte berätta varför det inte fanns något hopp, vilket är mycket märkligt?

I Landsarkivet i Göteborg skall denna gamla polisutredning finnas men det gör den inte? Det skall den ha gjort. T.ex. om mordet på af Forselles i Göteborg 1969 har landsarkivet 30 mappar - om Dahlsjö, Johansson och Karlsson inte en enda förutom någon efterlysning och personliga förhållanden gällande Dahlsjö. Dessa är dessutom upprättade åratal efter försvinnandet.

Idag finns finns det stödpersoner, psykologer, krisgrupper och faen och hans mormor. 1965 fanns ingenting av detta. Systern var så ung att hon inte ens hade avslutat den obligatoriska skolgången.

Om polisen hade varit mer intresserad och ställt mera frågor så hade säkert denna otroligt viktiga uppgift kommit fram. Likaså om hon hade haft någon vuxen stödperson med sig vid dessa tillfällen.

En del uppgifter kommer jag att få noggrannare och mer detaljrikt förklarade för mig vid vårt nästa samtal. Jag kommer också själv att resa till Göteborg längre fram. Allt sådant här kommer att ta sin lilla tid såsom t.ex. fullmakter och ytterligare svar från Landsarkivet i Göteborg. Denna fullmakt hoppas jag kan ge några intressanta uppgifter ang. Gay Roger Karlsson? Jag kan berätta att den person som utförde arbetet med O 19920 och Dahlsjö på Landsarkivet blev också mycket fascinerad och intresserad. Han hade naturligtvis heller aldrig hört talats om detta.

Det gjordes åtminstone en (1) husrannsakan i Karlssons lägenhet. Troligtvis gjordes det också en husrannsakan i Dahlsjös lägenhet? Johansson boddé fortfarande hemma hos sina föräldrar. I Karlssons lägenhet hittades det åttminstone en (1) sak som var av ett visst intresse. Ev. kommer jag att lägga ut denna. Sådana här uppgifter om personliga förhållanden är, återigen, mycket känsliga uppgifter. Speciellt då de inte talar till personen fördel!
Landsarkivet själva är mycket noga med att påpeka detta och sätta en "spärr" på 70 år.

Jag tror som du att det här handlar om mord. Jag tror också att Volvon sänktes i vatten norr om Göteborg. Jag tror att bilen sänktes åtminstone med kropparna efter två (2) av de inblandade personerna. Nämligen Karlsson och Lundqvist. Jag tror också att det fanns ytterligare en eller kanske två okända personer till som var involverade i "Dahlsjö-fallet". Det är ingen som vet hur många personer det satt i O 19920 när denna troligtvis plockade upp "Hymme" efter Centralstationen denna torsdag? Kanske vad det fyra (4) personer? Det ryms lätt tre personer i baksätet på en sådan bil.

Jag är helt övertygad om att denne okände man i Karlssons lägenhet inte var oskyldig - utan tvärtom.

Javisst låter det hela helt sjukt. Dessbättre har Sverige hitills aldrig haft ett liknande fall, vare sig förr eller senare. Det närmaste man kommer i den riktingen är tråden "Ynglingarna som försvann i Öresund", 1966. Denna finns också upplagd här på Fb, och handlar om ynglingarna Bjerler och Svensson från Helsingborg.

Jag kan inte se något samband mellan O 19920 och "Grodmansrånet" men ett konstigt sammanträffande är det dock!
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-07-12 kl. 14:28.
Citera
2009-07-12, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Jag är helt övertygad om att denne okände man i Karlssons lägenhet inte var oskyldig - utan tvärtom.

Det kanske var konststudenten som var i lägenheten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in