2012-12-17, 15:42
Medlem
kraksparks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja det var någon slags rebus av något slag. Nu var det ju ett fel i rebusen så jag vet inte hur bra den gick att lösa. Kanske inte spelade någon roll?

Vet inte riktigt vad geocaching är för något? Kanske någon vill berätta litet närmare vad detta är för en slags rebus?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Geocaching
men blev inte klokare för det
Citera
2012-12-20, 15:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
GPS och digitala kartor.

Citat:
Ursprungligen postat av krakspark
http://sv.wikipedia.org/wiki/Geocaching
men blev inte klokare för det

Blev inte så mycket klokare jag heller. Förstod dock innan att GPS och digitala skattkartor fanns med i geocaching.

Intressant iaf är att se att dessa digitala skattletare har funnit massförsvinnandet så intressant att de lade upp en gåta om fallet. Tror att detta var deras gåta # 11.

Ja nog var det en gåta alltid.
Citera
2012-12-20, 20:56
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Blev inte så mycket klokare jag heller. Förstod dock innan att GPS och digitala skattkartor fanns med i geocaching.

Intressant iaf är att se att dessa digitala skattletare har funnit massförsvinnandet så intressant att de lade upp en gåta om fallet. Tror att detta var deras gåta # 11.

Ja nog var det en gåta alltid.

Det är väldigt enkelt, någon lägger ut en "skatt" på någon gömd plats någonstans (oftast en plastburk innehållande något enkelt som en plastfigur eller en nyckelring eller så och en bit papper&penna) sedan lägger denne ut koordinaterna och en ledtråd om skatten på sidan geocaching.
Alternativt kan man istället skapa en rebus som ger koordinaterna - som i det här fallet.

Andra kan sedan leta efter skatten, ta något ur burken och lägga dit något nytt samt notera på pappret när man var där och vad man bytte ut. Därefter loggar man "cachen" som hittad på hemsidan.
Citera
2012-12-22, 16:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Rebus som ger koordinater.

Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Det är väldigt enkelt, någon lägger ut en "skatt" på någon gömd plats någonstans (oftast en plastburk innehållande något enkelt som en plastfigur eller en nyckelring eller så och en bit papper&penna) sedan lägger denne ut koordinaterna och en ledtråd om skatten på sidan geocaching.
Alternativt kan man istället skapa en rebus som ger koordinaterna - som i det här fallet.

Andra kan sedan leta efter skatten, ta något ur burken och lägga dit något nytt samt notera på pappret när man var där och vad man bytte ut. Därefter loggar man "cachen" som hittad på hemsidan.

Tack för din upplysning ang. geoccaching. Nu har man fått begrepp om vad detta är för något.

Så i just detta fall har det alltså skapats en rebus som ger koordinaterna.
Senast redigerad av Skaraborg2 2012-12-22 kl. 16:08.
Citera
2012-12-31, 16:32
Medlem
whateverwhats avatar
Läst bakifrån nu så mycket jag orkat och fastnat för en sak, bilen..

Om dessa tre nu medvetet och planerat skulle ha försvunnit, varför var då också bilen tvungen att försvinna?
Kunde den inte bara lämnats någonstans eller varför inte till och med struntat i att ta bil dit dom nu skulle?
Citera
2013-01-01, 12:20
Medlem
kraksparks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whateverwhat
Läst bakifrån nu så mycket jag orkat och fastnat för en sak, bilen..

Om dessa tre nu medvetet och planerat skulle ha försvunnit, varför var då också bilen tvungen att försvinna?
Kunde den inte bara lämnats någonstans eller varför inte till och med struntat i att ta bil dit dom nu skulle?

kan ju vara så att de var i behov av pengar ,, så de sålde bilen ...
Citera
2013-01-01, 16:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Även 1964.

[quote=whateverwhat]Läst bakifrån nu så mycket jag orkat och fastnat för en sak, bilen..

Kunde den inte bara lämnats någonstans eller varför inte till och med struntat i att ta bil dit dom nu skulle?[/QUOTE]

Nu var det ingen planerad handling att de skulle försvinna just den 29 juli 1965. Ingen av de tre försvunna visste om detta när de vaknade denna morgon. Deras försvinnande kom att efter detta datum bli ett "frivillgt" sådant iofs men detta skedde under tvång. Iaf för två av dem.

Ägaren till bilen när den försvann var alltså inte Janne Dahlsjö utan en av hans äldre bröder. Vad som hände med bilen efter detta datum är okänt men försvann gjorde den permanent!

De var i behov av bilen denna dag. De kunde varken lämna den någonstans eller t.ex. ta spårvagnen dit de skulle.

Eftersom ingen vet vad som hände med O 18920 efter den 29 juli så visst kan den ha blivit såld. Dock under vissa premisser. T.ex. bilen såldes under villkor att den/de som köpte den var tvungen att skrota Volvon. Om den blev såld, så lär det knappast ha varit någon av de försvunna som gjorde detta. Ej heller lär den ha blivit såld till vem som helst.

Som förut har omtalats så finns ett mycket troligt scenario. Det går inte att bevisa men bitarna s.a.s faller på plats. Ju mer som framkommer desto tydligare. Detta gäller inte enbart för år 1965 utan även också 1964.
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-01-01 kl. 17:04.
Citera
2013-01-01, 17:33
Medlem
whateverwhats avatar
Citat:
kan ju vara så att de var i behov av pengar ,, så de sålde bilen ...

Låter vagt tycker jag..

Då måste ju någon eller några vetat om det och folk som kan hålla tyst i alla år är det inte gott om..

Om det inte hänt en olycka och dom åkt ner i vatten någonstans så är nog min teori att antingen har en eller två tagt livet av det tredje eller en tagit livet av dom andra två och sänkt bilen någonstans..

Jag bara spånar och har ingen grund för varken det ena eller det andra dock..
Citera
2013-01-01, 21:55
Medlem
kraksparks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whateverwhat
Låter vagt tycker jag..

Då måste ju någon eller några vetat om det och folk som kan hålla tyst i alla år är det inte gott om..

Om det inte hänt en olycka och dom åkt ner i vatten någonstans så är nog min teori att antingen har en eller två tagt livet av det tredje eller en tagit livet av dom andra två och sänkt bilen någonstans..

Jag bara spånar och har ingen grund för varken det ena eller det andra dock..

även jag spånar.... bilen ska vi nog inte fastna på. om de har bragt livet av varandra, kan man bara spekulera om..
fast de finns säkerligen folk i samhället som aldrig har golat på andra. sen om det är så i denna länk kan jag inte yttra mig om
Citera
2013-01-03, 17:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Volvon.

Citat:
även jag spånar.... bilen ska vi nog inte fastna på. om de har bragt livet av varandra, kan man bara spekulera om..
fast de finns säkerligen folk i samhället som aldrig har golat på andra. sen om det är så i denna länk kan jag inte yttra mig om

Det har du rätt i. Ändå tillhör Volvon händelseförloppet efter detta datum. Bilen försvann naturligtvis inte tillsammans med de försvunna. Här lär någon/några andra sett till att den försvann på något sätt. Till detta fanns det mycket goda möjligheter. En stor mängd människor var inblandade.

Händelserna denna dag var så skrämmande att folk blev livrädda. Flera andra försvann också fast då temporärt. Att gå ut till sjöss var ett bra sätt att göra detta på.
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-01-03 kl. 17:11.
Citera
2013-01-04, 12:26
Medlem
kraksparks avatar
Citat:
Det har du rätt i. Ändå tillhör Volvon händelseförloppet efter detta datum. Bilen försvann naturligtvis inte tillsammans med de försvunna. Här lär någon/några andra sett till att den försvann på något sätt. Till detta fanns det mycket goda möjligheter. En stor mängd människor var inblandade.

Händelserna denna dag var så skrämmande att folk blev livrädda. Flera andra försvann också fast då temporärt. Att gå ut till sjöss var ett bra sätt att göra detta på.

Att Volvon inte försvann samtidigt har jag förstått i länken..
Att folk blev skrämda/livrädda o att folk försvann ...så måste ju nått fruktansvärt ha hänt ... läste i dina tidigare inlägg att de fanns bara 2 alternativ..
Frågan är dock undrar om de verkligen visste vad som skulle hända?
Eller pga allt blev de '' tagna på sängen '' ?
Citera
2013-01-05, 17:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Tagna på sängen".

Citat:
Att Volvon inte försvann samtidigt har jag förstått i länken..
Att folk blev skrämda/livrädda o att folk försvann ...så måste ju nått fruktansvärt ha hänt ... läste i dina tidigare inlägg att de fanns bara 2 alternativ..
Frågan är dock undrar om de verkligen visste vad som skulle hända?
Eller pga allt blev de '' tagna på sängen ''
?

Eftersom vi inte vet något om Volvon efter detta datum kan vi enbart spekulera. Den måste ha försvunnit separat från "kompisarna som gick upp i rök" och som utfördes av andra än dessa tre. Bilen kan knappast ha försvunnit förrän efter den 1 augusti.

Varken Dahlsjö, Johansson eller Karlsson kan ha haft en aning om hur torsdagen den 29 juli 1965 skulle sluta för deras del. De måste ha blivit helt "tagna på sängen" och när detta väl skedde så måste de ha blivit mycket rädda och oroliga. Vilket de hade all anledning att vara.

Dahlsjö och Johansson måste ha fått två "alternativ" att "välja" mellan. Denna "valmöjlighet" kan nog inte Karlsson ha erhållit.
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-01-05 kl. 17:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in