2013-01-11, 18:39
Medlem
kraksparks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Eftersom vi inte vet något om Volvon efter detta datum kan vi enbart spekulera. Den måste ha försvunnit separat från "kompisarna som gick upp i rök" och som utfördes av andra än dessa tre. Bilen kan knappast ha försvunnit förrän efter den 1 augusti.

Varken Dahlsjö, Johansson eller Karlsson kan ha haft en aning om hur torsdagen den 29 juli 1965 skulle sluta för deras del. De måste ha blivit helt "tagna på sängen" och när detta väl skedde så måste de ha blivit mycket rädda och oroliga. Vilket de hade all anledning att vara.

Dahlsjö och Johansson måste ha fått två "alternativ" att "välja" mellan. Denna "valmöjlighet" kan nog inte Karlsson ha erhållit.

Spekulerar lite :
Om det nu är så att Karlsson inte fick samma valmöjlighet som Dahlsjö o Johansson måste ju vart otäckt att veta att bara de 2 hade chansen att välja.
Var Dalhsjö o Johansson medvetna om att alla 3 inte fick samma valmöjlighet ? Och vet de 2 vad som hände den 3e ?
Citera
2013-01-12, 01:53
Medlem
De två visste helt säkert vad som hände den tredje! Enligt uppgift ska Gay Karlsson ha försvunnit, troligen mördats för att han pratade för mycket och för högt på diverse ölhak i Haga om planer som gänget hade. Karlsson var känd för att dricka mycket och gapa och skrika. Han förstod nog inte hur farligt detta var. Han blev bara 22 år. Hans liv hade varit besvärligt och stökigt på många sätt. Jag tror inte det var Dahlsjö och Johansson som såg till att Karlsson försvann utan någon annan. Alltihop var ju mycket tragiskt och är så än idag.
Citera
2013-01-12, 12:14
Medlem
kraksparks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edmond
De två visste helt säkert vad som hände den tredje! Enligt uppgift ska Gay Karlsson ha försvunnit, troligen mördats för att han pratade för mycket och för högt på diverse ölhak i Haga om planer som gänget hade. Karlsson var känd för att dricka mycket och gapa och skrika. Han förstod nog inte hur farligt detta var. Han blev bara 22 år. Hans liv hade varit besvärligt och stökigt på många sätt. Jag tror inte det var Dahlsjö och Johansson som såg till att Karlsson försvann utan någon annan. Alltihop var ju mycket tragiskt och är så än idag.

Om nu så är fallet att de visste att Karlsson skulle undanröjas måste vart fruktansvärt.
De måste ju ha känt sig hjälplösa att inte kunna hjälpa sin polare från sitt öde.
Vad jag har uppfattat i tråden så var Karlsson glad i att ta ett glas eller fler.
Citera
2013-01-12, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edmond

(Mitt första inlägg; jag har följt tråden från början till slut med stort intresse. TACK Skaraborg2 mfl för idogt arbete.)

Men om JOD och KÅJ kände till GRKs öde, verkar det då inte lite märkligt att KÅJ säger till systern att söka bland pubarna i Haga? Kanske inte... om han nu blivit skrämd. När du skriver "planer som gänget hade", menar du då den försvunna trion eller innefattar gänget några helt andra? Man får ju en stark känsla av att fler människor varit inblandade i dessa "planer" och kanske varit en del av gänget?
Citera
2013-01-12, 12:53
Medlem
kraksparks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyFuschia
(Mitt första inlägg; jag har följt tråden från början till slut med stort intresse. TACK Skaraborg2 mfl för idogt arbete.)

Men om JOD och KÅJ kände till GRKs öde, verkar det då inte lite märkligt att KÅJ säger till systern att söka bland pubarna i Haga? Kanske inte... om han nu blivit skrämd. När du skriver "planer som gänget hade", menar du då den försvunna trion eller innefattar gänget några helt andra? Man får ju en stark känsla av att fler människor varit inblandade i dessa "planer" och kanske varit en del av gänget?

Kan det vara så att Karlsson försvann efter systerns besök i lgh ? Behöver ju inte vara så att han var försvunnen redan då ?
Citera
2013-01-12, 13:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gay Karlssons korta och tragiska liv.

[quote=Edmond De två visste helt säkert vad som hände den tredje! Enligt uppgift ska Gay Karlsson ha försvunnit, troligen mördats för att han pratade för mycket och för högt på diverse ölhak i Haga om planer som gänget hade. Karlsson var känd för att dricka mycket och gapa och skrika. Han förstod nog inte hur farligt detta var. Han blev bara 22 år. Hans liv hade varit besvärligt och stökigt på många sätt. Jag tror inte det var Dahlsjö och Johansson som såg till att Karlsson försvann utan någon annan. Alltihop var ju mycket tragiskt och är så än idag.[/QUOTE]

Det är jag också helt övertygad om att de visste mycket väl vad som hade hänt med Gay. Han måste ha blivit mördad p.g.a. att han prátade för mycket under fyllan villan. Han frekventérade Hagas ölhak flitigt och där pratade han säkert en hel del om saker som han inte skulle ha pratat om. Han måste helt enkelt ha ansetts som en säkerhetsrisk.

Han blev tyvärr bara 22 år. Han var oönskad från början till slut. Den enda person (som det verkar iaf) som verkligen höll av honom var hans lillasyster. Hon har aldrig kommit över hur han bara försvann och sörjer honom än idag. Hon är idag den enda person från Gays familj 1965 som ännu är i livet. Två mycket yngre halvsystrar som knappt har något minne av honom har då inte räknats med. Som förut har omnämnts i tråden så var faktiskt Gay redan försvunnen när han väl försvann!

Jag har sällan, om ens någonsin, läst om ett så tragiskt liv som Gay Karlsson fick. Vi får bara hoppas att han fick någon glädje under sitt korta liv!

Jag tror inte heller att det var Dahlsjö och Johansson som såg till att Karlsson försvann. Dock vet man inte vad dessa kan ha blivit tvingade till för att själva överleva!
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-01-12 kl. 14:08.
Citera
2013-01-12, 16:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ingick i något betydligt större.

Citat:

Tack för din uppskattning LadyFuschia.

Nej det är inget konstigt att "Tröjmannen" säger på detta sätt när Gays syster kommer på besök. Vad skulle han säga? Han kunde ju inte gärna berätta för systern vad som hade hänt hennes älskade bror. Detta är det enda riktigt stora misstag som vi känner till som gjordes efter den 29 juli. Varför "Tröjmannen" öppnade dörren berodde på att han förväntade sig en annan tjej som skulle stå där istället. Han måste med en gång ha insett misstaget men då var det försent. Att detta var en syster till Gay måste han också ha insett med en gång eftersom de var så lika till utseendet.

"Tröjmannens" beteende samt att han hade på sig Gays favorittröja gjorde att det började att "blinka rött" hos systern: "Varning! Minerat område. Farligt!" Hon har själv många gånger berättat om denna stora rädsla hon erhöll och ville bara därifrån. "Tröjmannen" inbjöd inte heller till att vilja gå in i broderns lägenhet.

Som förut omnämnts vid ett flertal tillfällen, så går det inte att bevisa vad allt handlade om. Vilket ju inte är så konstigt med tanke på att det "enbart" blev ett olöst massförsvinnande. Ju mera som framkommer hela tiden desto tydligare visar det på hur allt hänger samman och vad som var orsaken.

Man kan väl säga som så att "Dahlsjögänget" ingick i något betydligt större. De var bara en del i ett större sammanhang. Det fanns ett stort antal människor inblandade varav ett flertal lever än idag.
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-01-12 kl. 17:10.
Citera
2013-01-12, 20:26
Medlem
kraksparks avatar
Citat:
Tack för din uppskattning LadyFuschia.

Nej det är inget konstigt att "Tröjmannen" säger på detta sätt när Gays syster kommer på besök. Vad skulle han säga? Han kunde ju inte gärna berätta för systern vad som hade hänt hennes älskade bror. Detta är det enda riktigt stora misstag som vi känner till som gjordes efter den 29 juli. Varför "Tröjmannen" öppnade dörren berodde på att han förväntade sig en annan tjej som skulle stå där istället. Han måste med en gång ha insett misstaget men då var det försent. Att detta var en syster till Gay måste han också ha insett med en gång eftersom de var så lika till utseendet.

"Tröjmannens" beteende samt att han hade på sig Gays favorittröja gjorde att det började att "blinka rött" hos systern: "Varning! Minerat område. Farligt!" Hon har själv många gånger berättat om denna stora rädsla hon erhöll och ville bara därifrån. "Tröjmannen" inbjöd inte heller till att vilja gå in i broderns lägenhet.

Som förut omnämnts vid ett flertal tillfällen, så går det inte att bevisa vad allt handlade om. Vilket ju inte är så konstigt med tanke på att det "enbart" blev ett olöst massförsvinnande. Ju mera som framkommer hela tiden desto tydligare visar det på hur allt hänger samman och vad som var orsaken.

Man kan väl säga som så att "Dahlsjögänget" ingick i något betydligt större. De var bara en del i ett större sammanhang. Det fanns ett stort antal människor inblandade varav ett flertal lever än idag.

så trion blev utsedda som '' undersåtar'' för nån/ nga med tyngre bakgrund än trion...
Det kan ju förklara en del,,,, om det nu var så.
Citera
2013-01-13, 01:46
Medlem
Citat:

Ja,gänget innefattar helt säkert fler personer. Enligt min sagesman så skall trion ha varit inblandad i Grodmansrånet som ju som bekant inträffade samma dag den 29/7-65. Deras uppgift skall ha varit att hjälpa till bl.a vid flykten från banken. Men något gick snett och dom blev tvungna att fly. Jag har inga bevis för detta utan det förbli ett intressant påstående.

Det är ju det som är problemet när folk kommer med information som inte går att kontrollera. Vad det gäller Grodmansrånet så vet man att det fanns fler inblandade förutom de tre som blev dömda. Medhjälpare på olika sätt. Så det är möjligt att Dahlsjökillarna fanns där också på något sätt. Hjärnan bakom detta rån skall ha varit andra personer i den undre världen. Detta enligt samma källa. Men som sagt så är det svårt att veta hur riktigt detta är. Men uppgiften om Karlssons öde tror jag på. Det stämmer med mycket vad vi vet om homom.
Senast redigerad av Edmond 2013-01-13 kl. 01:49.
Citera
2013-01-13, 11:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ej före den 1 augusti 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av krakspark
Kan det vara så att Karlsson försvann efter systerns besök i lgh ? Behöver ju inte vara så att han var försvunnen redan då ?

Gays syster kom tidigast på besök till lägenheten måndagen den 10 augusti 1965. Då hade "Tröjmannen" tagit både hans lägenhet och tröja i besittning. Gay behövde med andra ord vare sig sin lägenhet eller tröja längre. Jag tror att Gay var död när systern kom på besök.

Gay kan knappast ha dödats före den 1 augusti men han kan knappast ha varit i livet många dagar efter detta datum. Mycket möjligt att han dödades första veckan i augusti.
Citera
2013-01-13, 16:47
Medlem
kraksparks avatar
Citat:
Gays syster kom tidigast på besök till lägenheten måndagen den 10 augusti 1965. Då hade "Tröjmannen" tagit både hans lägenhet och tröja i besittning. Gay behövde med andra ord vare sig sin lägenhet eller tröja längre. Jag tror att Gay var död när systern kom på besök.

Gay kan knappast ha dödats före den 1 augusti men han kan knappast ha varit i livet många dagar efter detta datum. Mycket möjligt att han dödades första veckan i augusti.

Okej då förstår jag ditt inlägg högre upp på sidan varför det lyste rött o varning då systern var där.
Citera
2013-01-13, 18:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Tröjmannen" och Gays lillasyster.

Citat:
Ursprungligen postat av krakspark
Okej då förstår jag ditt inlägg högre upp på sidan varför det lyste rött o varning då systern var där.

Som förut har omnämnts så intog "Tröjmannen" en "ägandeattityd" till lägenheten. Han ställde sig på ett sådant sätt i dörröppningen som gjorde det omöjligt för systern att springa in i lägenheten om hon hade velat.

Han verkade även besvärad så fort han fick se henne stå där ute i svalen och inte blev han mindre besvärad under samtalets gång. Han stod och ljög henne rakt upp i ansiktet och han kunde heller inget annat göra. Systern har också berättat att det märktes att "Tröjmannen" hade en enda tanke i huvudet och det var att avsluta samtalet med henne så snabbt som möjligt.

Detta var första och enda gången som hon såg honom.

Den dörren skulle aldrig "Tröjmannen" ha öppnat vid detta tillfälle!
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-01-13 kl. 18:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in