2016-09-08, 22:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Torsdagen den 29 juli 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av why123
Ja, nu menar jag givetvis Karlsson. Om han sågs någon dag efter det datumet är ganska ointressant för mig. Självklart menar jag att det inte finns några senare rapporteringar om hans förehavande.

Dessutom kan vi väl stryka den 29 juli som den dag de "försvann
", eftersom det är möjligt att samtliga tre har synts efter det datumet. Det som kan konstateras är väl i stort sett att åtminstone två av de stuckit och det är trots allt inte förbjudit att hålla sig borta. Att spika den 29 juli som datumet de "försvann" känns lite märkligt. De kan ju har surrat omkring i Göteborg med omnejd i ett par dagar innan de gav sig av.

Från början var ju storyn att tre unga män satte sig i en bil den 29 juli och sedan inte sågs till. Det verkar ju inte stämma alls, således kan vi bortse från det datumet. Det som kan sägas om den 29 juli var att de tre sågs tillsammans i en bil den dagen, inget annat. Möjligen också att det var den sista gången någon såg de tre tillsammans, men det säger ju egentligen ingenting. De var ju tre individer med varsin vilja och de hade väl inte svurit på att hålla ihop hela livet, eller?

Nu förmodar jag att du kommer att nämna K-Å Johanssons ålder, men han var ju inte på något sätt ett barn på det viset. Tvärtom väntade hans tjej barn och kände han för att sticka så tror jag inte att han funderade så mycket över om han hade åldern inne för det..

Jaså du menar Karlsson. Ja det är inte så givetvis på det sätt du skrev. Det kan också tyda på att du menade Kjell-Åke.

Citat: "Tar man bort mycket av det oväsentliga som förekommer i tråden och går på det som faktiskt verkar vara sant så var K-Å Johansson i Karlssons lägenhet. Ingen har heller sett honom efter den dagen."

Om Karlsson sågs den 30/7 må vara ointressant för dig men detta är faktiskt en mycket intressant uppgift.

Jaså du tycker det? 1965-07-29 var sista gången som Kjell-Åkes familj såg honom. Detta datum finns också angivet på hans mors polisanmälan.

Kjell-Åke försvann alltså från sin familj detta datum medans Dahlsjö försvann från sin familj redan 1965-07-28. Däremot var varken Dahlsjö eller Gay försvunna från Göteborg. Natten mot den 29 juli dyker den bilburna duon upp i Olskroken.

Datumen 29/7 och 28/7 kom enligt polisutredningen att räknas som den dag då Kjell-Åke resp. Dahlsjö försvann.

Däremot verkar det inte som att Kjell-Åke försvann från Göteborg under ganska lång efteråt.

Då Liseberg öppnade för säsongen 1966 så kom en kvinnlig bekant som kände honom väl från Haga att stöta på Kjell-Åke den här dagen.

Att du har varit dåligt påläst har jag förstått av dina tidigare inlägg. Detta tar nog ändå priset: "Tvärtom väntade hans tjej barn." Du vet med andra ord inte ens att sonen var vid faderns försvinnande nästan fyra månader.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-09-08 kl. 23:21.
Citera
2016-09-08, 23:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
En öppen fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Ja, bra sammanfattning, jag har fått samma bild. Om de båda andra sedan själva bidrog till Karlssons död, bevittnade den och/eller deltog i att städa upp efteråt och dölja spåren är en öppen fråga. l

Ja detta är helt riktigt en öppen fråga.

Ingen av oss vet hur det förhöll sig gällande Kjell-Åke och Dahlsjö ang. Gay som kom att avlida en kort tid efter den 29 juli.
Citera
2016-09-09, 11:34
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jaså du menar Karlsson. Ja det är inte så givetvis på det sätt du skrev. Det kan också tyda på att du menade Kjell-Åke.

Citat: "Tar man bort mycket av det oväsentliga som förekommer i tråden och går på det som faktiskt verkar vara sant så var K-Å Johansson i Karlssons lägenhet. Ingen har heller sett honom efter den dagen."

Om Karlsson sågs den 30/7 må vara ointressant för dig men detta är faktiskt en mycket intressant uppgift.

Jaså du tycker det? 1965-07-29 var sista gången som Kjell-Åkes familj såg honom. Detta datum finns också angivet på hans mors polisanmälan.

Kjell-Åke försvann alltså från sin familj detta datum medans Dahlsjö försvann från sin familj redan 1965-07-28. Däremot var varken Dahlsjö eller Gay försvunna från Göteborg. Natten mot den 29 juli dyker den bilburna duon upp i Olskroken.

Datumen 29/7 och 28/7 kom enligt polisutredningen att räknas som den dag då Kjell-Åke resp. Dahlsjö försvann.

Däremot verkar det inte som att Kjell-Åke försvann från Göteborg under ganska lång efteråt.

Då Liseberg öppnade för säsongen 1966 så kom en kvinnlig bekant som kände honom väl från Haga att stöta på Kjell-Åke den här dagen.

Att du har varit dåligt påläst har jag förstått av dina tidigare inlägg. Detta tar nog ändå priset: "Tvärtom väntade hans tjej barn." Du vet med andra ord inte ens att sonen var vid faderns försvinnande nästan fyra månader.

Tittar du tillbaka på mina inlägg så ser du att jag vet att han hade en son på några månader. Skulle jag vara dåligt påläst beror det på att det är omöjligt att följa tråden med alla konspirationsteorier som finns. Vilket jag förövrigt också skrivit! Om man skalade bort 60-70 % av vilda teorier hade den varit läsvärd. Nu verkar det mest finnas ett egenintresse att hålla tråden igång fast inga fakta finns.

Sedan att någon påstår sig sett Karlsson dagen efter den 29 juli behöver ju inte alls vara sant. På så sätt kan det vittnesmålet vara ointressant.

TS bygger hela tråden på att något oehört har hänt, något så känsligt att man än idag, 50 år efter de försvann inte vågar prata om det. Jag frågar ännu en gång inser du inte hur dumt det låter ?

Dessutom är det saker som avhandlas av TS många, många ggr i tråden, färgen på bilen, registreringsnumret osv.. Nu kan jag passa på att fråga ännu en gång, vilken betydelse tycker du att färgen på bilen har för att killarna inte anträffats?

Tilägg: Egentligen finns det inget Dahlsjöfall om det är som du skriver. Det bygger ju på att alla tre försvann samma dag i en bil och inte syntes till. Är så inte fallet så är det tre kompisar som har valt att försvinna alternativt avlidit.
Senast redigerad av why123 2016-09-09 kl. 12:29. Anledning: ..
Citera
2016-09-09, 12:49
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Helt klart får man sina funderingar om dessa personer och då framför allt gällande Kjell-Åke. Det är ju honom som vi känner till mest om.

Ja man tycker att detta borde ha känts jobbigt för honom att inte få se sin son växa upp. Samma sak med att aldrig få se sina barnbarn.

Ju längre tiden gick så kom det nog att kännas allt svårare och svårare att ta kontakt.

Skämtar du? Lever Kjell-Åke valde han att lämna sig lille son och sin flickvän! Är det någon det är synd om är det hans tjej som fick ta ensamt ansvar för sin son.

Hur känns det för hans son att hans pappa har skitit i honom under hela hans liv?

Detta under förutsättningen att de inte körde av vägen och drunknade allesammans. Det vet vi fortfarande inte..

Men lever han så är det knappast honom det är synd om!
Citera
2016-09-18, 20:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad var orsaken från Kjell-Åkes sida att aldrig höra av sig till sin familj?

Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Läser man tråden tror jag man kan få någon idé om varifrån hypotesen kommer men jag minns det ärligt talat inte. Kanske Skara kan fylla i denna lucka? Jag har svaga minnesbilder men jag ska inte börja svamla för då vet jag inte om jag skapar en trådsanning genom att vimsa till det.

Oavsett koppling till rånet eller inte fanns det en anledning att hålla sig borta om Karlsson mött en våldsam död och man antingen var inblandade eller befarade att man riskerade samma slut. Sedan kan man väl tänka sig att de skapade sig nya liv och inte ville bli igenkända och indragna även om den akuta faran kanske var över.

Det ligger nog en hel del av intresse i dina inlägg.

Vad som har varit orsaken till att Kjell-Åke har hållit sig undan i så många år är inte lätt att säga. Jag tror att detta har berott på flera orsaker.

När det gäller Dahlsjö så vet vi faktiskt inte om han någonsin tog kontakt med sin familj under sin levnad efter den 29/7 1965? Det går faktiskt inte att med säkerhet säga att han inte gjorde detta.

Att Gay aldrig tog denna kontakt kan knappast ha berott på någon annan orsak än att han avled en mycket kort efter det numera välkända datumet.

Gällande Kjell-Åke så vet vi att han aldrig har gjort detta. Han har heller aldrig någonsin hört av sig till sin son.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-09-18 kl. 20:45.
Citera
2016-10-02, 06:49
Medlem
http://www.expressen.se/gt/pojkarna-har-varit-forsvunna--i-50-ar/

GTs söndagsläsning.
Citera
2016-10-02, 08:33
Medlem
Jag har läst allt i tråden och kommit fram till ytterligare en konspirationsteori utan att peka ut någon.
Fundera lite på VEM som har kunskap och möjlighet och MAKT att få 4 pers och en bil att försvinna spårlöst..
Ingen ska inbilla mig att en som har en liten son skulle försvinna.
Inte heller en som var genomresa men inte kom fram och inte var kriminell.
Använder man insidan så kommer man inte ifrån detta.
Citera
2016-10-02, 09:50
Medlem
UT64s avatar
Expressen/GT skriver om fallet idag. Sannolikt har de snott informationen från Flashback.
Citera
2016-10-02, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare

GTs söndagsläsning.

Intressant läsning.
Citera
2016-10-02, 12:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikeln.

Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare

GTs söndagsläsning.

Citat från artikeln:

"Tre – eller kanske fyra – unga män.

En blå Volvo.

Och en fråga som fortfarande – över ett halvt sekel senare – inte har fått något svar:

Vad var det egentligen som hände Gay, Jan Olof och Kjell Åke – och för den delen Hybner – den där torsdagen i mitten av 60-talet?

– Saknaden efter min bror går inte att beskriva. Jag hoppades hela tiden att han skulle dyka upp och ge från sig ett livstecken. Men det hände aldrig någonting, säger Anne-Christine, 65, systern som levt nästan hela sitt liv i ovisshet."
Citera
2016-10-02, 14:01
Medlem
KeithRichardss avatar
Det mesta om trion bygger på Expressens artikel från 2012 och känns mest som en oengagerad recycling, för om man inte ens känner till hur Gays namn uttalas, kan man inte vara speciellt insatt eller intresserad av fallet.
Citera
2016-10-02, 14:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Uttal och tidpunkt.

Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Det mesta om trion bygger på Expressens artikel från 2012 och känns mest som en oengagerad recycling, för om man inte ens känner till hur Gays namn uttalas, kan man inte vara speciellt insatt eller intresserad av fallet.

Jag lade också märke till detta hur den kvinnliga kommentatorn i filmen uttalade hans namn felaktigt. Namnet uttalas inte som "Gäy" utan som Gay med ett tydligt "a".

Grodmansrånet i Gamlestaden anges i filmen/artikeln till tidpunkten kl. 11.13. Denna tidpunkt har jag aldrig sett tidigare. Ingen stor skillnad men den tidpunkt då detta skedde var kl. 14.11. Ibland anges även tidpunkten till kl. 14.10.

Jag tycker att filmen och artikeln var intressanta att ta del av.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-10-02 kl. 14:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in