2016-05-14, 14:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Anonymt forum.

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Edit: ditt sista stycke: tja, de kanske ställt upp och svarat på din utredning så gott det går. Janne kanske helt enkelt bara hade fel i något så andra kände sig misstänkliggjorda om de blir aggressivt ifrågasatta om varför de uppfattat något på något annat sätt och agerat därefter. Vissa av dem kan ha uppfattat en fientlig inställning, kanske t.o.m. uppfattat att blir anklagade för något där de varit väldigt perifera?

Jag undrar över vad det är du menar med att Janne kanske helt enkelt bara hade fel i något?

Honom har naturligtvis ingen någonsin pratat med.

Om du tror att det enbart är jag som har pratat med anhöriga och bekanta i "min" utredning så har du helt fel. Det är ett flertal personer som har gjort detta och alltså ingen enmansutredning.

Jag har själv pratat med en hel del anhöriga till både försvunna och mördade personer i andra fall och det går naturligtvis inte att vare sig vara aggressiv eller misstänkliggörande.

Du har din uppfattning om detta fall och jag har min. Så är det på ett anonymt forum som detta och inget att bråka om.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-05-14 kl. 15:10.
Citera
2016-05-17, 12:55
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det kan mycket väl ha varit riktigt det hon berättade. Denna information gavs delvis bl. a. i form av inlägg i tråden. Om hon ev. lämnade felaktiga uppgifter så gjorde hon inte detta avsiktligt.
Hon är född många år efter att Janne Dahlsjö försvann, så hon har fått detta berättat för sig av bl. a. sin mormor.
Men Skara, hon påstod att hon personligen hade "träffat Janne på stora släkträffar i Danmark" och dessutom "brevväxlat med honom". När utlovade belägg (foton på Janne och henne tillsammans och brev från honom) skulle visas upp, sköts detta upp gång på gång tills hon gjorde sig helt onåbar. Och övriga medlemmar ur familjen som jag talat med backar verkligen inte upp något av det som hon hävdar. Inte heller hade hon rätt svar på frågan om vilken hårfärg Janne hade. Så hon är inte speciellt trovärdig.
Citat:
Det är lätt att komma med allehanda påståenden när man inte själv har satt sig in i ett fall riktigt ordentligt, och vänt i stort sett på varenda sten som det har gått att vända på under årens lopp.
Men du har själv inte vänt på varje sten. Eftersom du vill tro på L, skulle du ju kunna försöka få hennes påståenden bekräftade genom att få se de nämnda fotona och breven. Du kunde försöka hitta någon av alla de släktingar som hon säger att Dahlsjöarna har i "Danmark och Tyskland". (De flesta från den släkten har bevisligen inte förflyttat sig från Gbg-området.) Men du har väl aldrig varit i kontakt med henne, korrekt?

Det finns dessutom många stenar kvar att vända på. Det är egentligen inte så värst många personer som har blivit tillfrågade utöver släktingar och kompisar.
Citat:
Bara för att ta några exempel, så vägrar t. ex. Kjell-Åkes dåvarande flickvän, Kjell-Åkes äldre bror och Janne Dahlsjös äldre bror (han som ev. sålde PV till honom) kategoriskt att än i dag prata om vad som skedde detta datum och tiden därefter.
Men det där stämmer ju inte. Båda dessa bröder har uttalat sig här, och Bengt dessutom i en stor tidningsintervju 1990, där han ger ett trovärdigt intryck.
Citat:
visst har de vetskap om vad som var orsaken.
Jag tycker att du ska vara ärlig med att upplysa om att det är du själv som misstror dem, så att dina misstankar inte framstår som ren fakta.

Det sista vettiga vittnesmålet av Janne bör ha varit då han runt 1971 skulle ha synts i dålig kondition på ett sjukhus i Köpenhamn. Han skulle faktiskt kunna ha "gått under" där omkring denna tid eller strax efter. Jag har kollat med de danska arkiven och sjukhusjournaler är lika mycket sekretessbelagda där som här. Det finns en möjlighet att hitta honom i registren, men det krävs mycket letande om man inte har något namn eller adress att gå efter. Dels kan man leta efter svenska män i Köpenhamn i mantalsskrivningen från 1970. Och så kan man söka efter svenska eller andra utländska män som avlidit i Köpenhamn från 1970 och framåt. Där finns ytterst få personer i hans ålder och ännu färre ickedanskar, så det borde gå. Problemet är att man måste plöja igenom allt på plats i Köpenhamn, så det krävs att man är villig att offra mycket tid.

Så här kan det se ut: (Uppgifter fram till 1969 finns online.)

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17118287#155590,26001022
Senast redigerad av FritzDaCat 2016-05-17 kl. 13:26.
Citera
2016-05-31, 23:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Köpenhamn.

Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Det sista vettiga vittnesmålet av Janne bör ha varit då han runt 1971 skulle ha synts i dålig kondition på ett sjukhus i Köpenhamn. Han skulle faktiskt kunna ha "gått under" där omkring denna tid eller strax efter. Jag har kollat med de danska arkiven och sjukhusjournaler är lika mycket sekretessbelagda där som här. Det finns en möjlighet att hitta honom i registren, men det krävs mycket letande om man inte har något namn eller adress att gå efter. Dels kan man leta efter svenska män i Köpenhamn i mantalsskrivningen från 1970. Och så kan man söka efter svenska eller andra utländska män som avlidit i Köpenhamn från 1970 och framåt. Där finns ytterst få personer i hans ålder och ännu färre ickedanskar, så det borde gå. Problemet är att man måste plöja igenom allt på plats i Köpenhamn, så det krävs att man är villig att offra mycket tid.

Så här kan det se ut: (Uppgifter fram till 1969 finns online.)

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17118287#155590,26001022

Vittnesmålet gällande Janne Dahlsjö, att han skulle ha påträffats på ett sjukhus av två kamrater skulle kunna stämma. Den här uppgiften meddelade modern polisen 1971-08-18. Hon skulle ta reda på namnen på dessa två personer men tyvärr avled hon en kort därefter.

Stämmer den uppgiften så kan han ev. ha slutat sina dagar i just Köpenhamn under 1970-talets första hälft.

Intressant det du har fått fram ang. detta sökarkiv. Det är verkligen synd att vi inte har något namn på den som skall eftersökas för han lär väl knappast ha behållit sitt efternamn.

För att göra detta så behövs det gott om tid för att gå igenom mantalsskrivna svenska män i Köpenhamn med början 1970.

Helt klart ett intressant projekt.
Citera
2016-06-01, 02:35
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Jag undrar över vad det är du menar med att Janne kanske helt enkelt bara hade fel i något?

Honom har naturligtvis ingen någonsin pratat med.

Om du tror att det enbart är jag som har pratat med anhöriga och bekanta i "min" utredning så har du helt fel. Det är ett flertal personer som har gjort detta och alltså ingen enmansutredning.

Jag har själv pratat med en hel del anhöriga till både försvunna och mördade personer i andra fall och det går naturligtvis inte att vare sig vara aggressiv eller misstänkliggörande.

Du har din uppfattning om detta fall och jag har min. Så är det på ett anonymt forum som detta och inget att bråka om.

Jag bråkar inte. Jag försöker anta ett annat perspektiv på det. Jag är medveten om att det inte är några enmansutredningar ni gör. Och jag ifrågasätter inte din trevlighet när du intervjuar folk. Och hur trevliga du eller andra är är det ändå möjligt att det är jobbigt för vissa anhöriga, man kanske uppfattar sig som misstänkt..."Varför anmälde jag/vi inte förrän.." o.s.v. kanske i än högre grad om de försvunna var "bus"?
Citera
2016-06-01, 02:53
Medlem
bradgardsindianens avatar
Jag menade Jannes yngre bror som inte hade problem med att prata om något. Du uppfattar honom som trovärdig utifrån att han talar övdrhuvudtaget och detta rätt snart och man kan uppfatta vissa omdömen du fäller som rätt nedlåtande, ja klandrande rent av.
Någon i kretsen av ahöriga kanske lämnar uppgifter som andra vet är fel (som fakta) eller tror är fel av olika orsaker. Och man vill kanske inte peka ut någon annan som potentiellt varandes lögnare medvetet om man nu råkar veta att denne lämnat fel uppgift i något avseende. Här nämner du Jannes yngre bfor, och det är väl inte omöjligt att andra släktingar kanske skröt eller ljög och överdrev för lillebrodern. Han behöver inte ha mest "rätt" bara för att han måhända är ärligast i sin ambition att berätta "allt"? Och man kanske inte vill såra den som har fel med att korrigera dennes uppgifter.

Förstår du hur jag menar, det är inte i avsikt att "bråka" men jag tycker du är liiite väl benägen att dela upp uppgiftslämnare i klart avgränsade svarta och vita kolumner ibland. Ibland balanserar du på gränsen till att vara lite nivellerande i ditt uttryckssätt, som om du talade till och för barn? Ta exempelvis "brevbärartråden" där du nästan verkar bli upprörd över att en något märklig uppgift som lämnas av hans kusin som du menar att hon ljuger inte och är ordentlig (detta uttrycker du med utropstecken) denna person du aldrig ens träffat utan endast talat med i telefon.

Visst kan nog en av "grabbarna" hamnat på sjukhus i Köpenhamn, det är väl en del "bus" och "fria själar" som hamnar där. Är de dessutom vuxna finns i regel heller ingen anledning för danska myndigheter att kontakta svenska anhöriga bara för att de letar. Som vuxen har man väl i rätt hög utsträckning rätt att slippa umgås eller träffa sina anhöriga i rätt hög grad. Men det kan ju också hända att uppgiftslämnarna har fel. Men just på ett sjukhus kan göra det lite svårt att kolla upp.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-06-01 kl. 03:25.
Citera
2016-06-17, 21:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kontakt med anhöriga.

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag bråkar inte. Jag försöker anta ett annat perspektiv på det. Jag är medveten om att det inte är några enmansutredningar ni gör. Och jag ifrågasätter inte din trevlighet när du intervjuar folk. Och hur trevliga du eller andra är är det ändå möjligt att det är jobbigt för vissa anhöriga, man kanske uppfattar sig som misstänkt..."Varför anmälde jag/vi inte förrän.." o.s.v. kanske i än högre grad om de försvunna var "bus"?

Det som du framför här har i a f inte på något sätt framkommit i samtal med anhöriga till försvunna personer. Dessa personer har faktiskt varit glada över att försvinnandet uppmärksammats även efter att många år har gått.

Det har också hänt att det är anhöriga som först har tagit kontakt med t. ex. mig.

I de fall där anhöriga har blivit uppringda av någon, så har också den försvunne nästan alltid blivit anmäld försvunnen på ett tidigt stadium. T. o. m. brevbäraren Bosse Jansson, som inte hade några nära anhöriga, så kom hans försvinnande att uppmärksammas rekordsnabbt.

"Köpenhamns-projektet" som FDC har tagit upp är faktiskt ett intressant sådant och skulle ev. kunna ge något. Får man bara tid till detta, så skulle jag kunna tänka mig att resa till Köpenhamn. Man skulle nog behöva att avsätta ett antal heldagar till att bl. a. gå igenom svenska/utländska män mantalsskrivna i Köpenhamn 1970 och några år framåt.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-06-17 kl. 21:12.
Citera
2016-06-23, 17:54
Medlem
Jag har under åren följt den här tråden med stort intresse, och är imponerad av det stora arbete som lagts och fortfarande läggs ned. Samt av den trevliga tonen i inläggen.

Den midnattsblå PV:n har ju dryftats många gånger, så min observation är nog inte ny. Jag vill ändå nämna att det för några år sedan (kanske ännu) fanns en nästan helt begravd PV på södra sidan Lärjeån. Endast taket stack upp, och det var naturligtvis sönderhoppat. Ingen framruta. Minns ej kulören, så om den inte var (är?) midnattsblå är ju detta troligen ett villospår.

Med hopp om en framtida lösning av denna gåta,

Missemamman
Citera
2016-06-23, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missemamman
Jag har under åren följt den här tråden med stort intresse, och är imponerad av det stora arbete som lagts och fortfarande läggs ned. Samt av den trevliga tonen i inläggen.

Den midnattsblå PV:n har ju dryftats många gånger, så min observation är nog inte ny. Jag vill ändå nämna att det för några år sedan (kanske ännu) fanns en nästan helt begravd PV på södra sidan Lärjeån. Endast taket stack upp, och det var naturligtvis sönderhoppat. Ingen framruta. Minns ej kulören, så om den inte var (är?) midnattsblå är ju detta troligen ett villospår.

Missemamman

Tja, minns du inte färgen, är det ju inte mycket till spar...minns du överhuvudtaget platsen exakt?
Citera
2016-06-24, 09:21
Medlem
Burgesss avatar
Citat:

Missemamman

Vet du var söder om Lärjeån?
Citera
2016-06-24, 11:53
Medlem
Som jag minns det gick vi nedför det som förr var teknikbacken i Kortedala och sedan nedströms längs Lärjeån. Den begravda bilen låg då i det stora platta området som ligger söder om Eriksboskolan. Obs, på södra sidan Lärjeån.

Trevlig midsommar önskar Missemamman.
Citera
2016-06-25, 00:01
Medlem
Burgesss avatar
Citat:
Som jag minns det gick vi nedför det som förr var teknikbacken i Kortedala och sedan nedströms längs Lärjeån. Den begravda bilen låg då i det stora platta området som ligger söder om Eriksboskolan. Obs, på södra sidan Lärjeån.

Trevlig midsommar önskar Missemamman.

Om man går från Hjällbogärdet - över Lärjeån och sedan uppströms några hundra meter. Är jag rätt då?

TREVLIG MIDSOMMAR
Citera
2016-06-25, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burgess
Om man går från Hjällbogärdet - över Lärjeån och sedan uppströms några hundra meter. Är jag rätt då?

TREVLIG MIDSOMMAR
https://www.google.se/maps/@57.7700097,12.0452311,224m/data=!3m1!1e3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in