2016-04-26, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Det verkar ha varit KÅ:s mamma (eller bägge föräldrar) som förhindrat efterlysning i media.

"Fru J önskar ej ngn eft. lysning i press eller radio ännu.
31/8 - 65"

Det var ju väldigt konstigt! Tack för de artiklar du länkade! Detta är ju motsägelsefullt. Den enda, som gör en försvinnandeanmälan inom normal tid, motarbetar paa detta sätt en effektiv offentlighetsspaning. Att inte polisen sökte övertala och övertyga henne om nödvändigheten i det? Ocksaa konstigt!

En sak jag reagerar paa, är intervjun i länken med JD:s bror, där han framställer modern som alldeles nedbruten efter sonens försvinnande. Ändaa gjorde hon inte försvinnandeanmälan förrän 8 maanader gaatt.
Citera
2016-04-26, 12:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad exakt är en "massa"?

Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Med tanke paa att det handlade om ett "flerförsvinnande" var ändaa polisens hantering av fallet märklig. Att JD:s bror sett de tre kliva in i volvon, betydde väl inte per automatik att polisen betraktade alla tre som försvunna redan i början av augusti -65?! JD:s bror gjorde ju ingen försvinnandeanmälan. Efterlysningen av JD+K-Aa till ett par nordiska grannländer, berodde väl huvudsakligen paa att motsvarande Frivaardsmyndigheten (eller Skyddsvärnet, vad det nu hette) hade efterlyst JD (under hösten samma aar).

Expressens artikel dröjde ju nästan 4 maanader. Den borde ha publicerats redan under sommaren - om polisen nu varit paa det klara med att det handlade om ett "fler"försvinnande. Försvinnandet som saadant är exceptionellt.

Men jag ser ingen anledning at gaa bananas paa "mass-". Jag anser det vara riktig svenska. Haaller S2 med?

Polisen kom redan i slutet av 1965 att koppla ihop deras försvinnande Redan, enligt skyddskonsulenten, 1965-08-25, skulle Kjell-Åke vara tillsammans med Janne Dahlsjö och Gay Karlsson. Enligt rykten skulle de ha begivit sig till Danmark.

1965-11-18 finns bl. a. följande: "Johansson är sannolikt i sällskap med Jan Olof Dahlsjö, f. d. 8/6 1944, vilken är försvunnen från hemmet i Göteborg i Göteborg sedan den 28/9 1965. Johansson och Dahlsjö färdas sannolikt i personbilen O 18.920 blå Volvo PV 444 av 1956 års modell."

Här har spärrvakten skrivit fel datum. Istället för den 28/7 har det blivit den 28/9.

1965-09-13 begärde fru Johansson att hennes son skulle efterlysas i Sveriges radio och pressen.

Misstanken fanns under senhösten 1965 att Kjell-Åke och "Hymme" kunde ha rymt tillsammans enligt media.

Det gör verkligen inte jag heller.

Vad som gäller för ett flersvinnande resp. ett massförsvinnande verkar vara litet oklart. Var går gränsen för en "massa" exakt? Vad exakt är en "massa"?

I detta nedanstående fall så handlar det om sex försvunna personer och dessa anses då som ett massförsvinnande:

http://omni.se/poliser-pekas-ut-for-nytt-massforsvinnande-i-mexiko/a/41b781c0-02b0-4800-bb5a-cf9cadf554f0

När det gäller ett flerförsvinnande så består detta av 2 till 4 personer enligt denna lista.

http://listverse.com/2013/04/13/10-mysterious-disappearances-of-multiple-people/

Ett fall där tre personer försvinner samtidigt verkar ligga i "gränszonen" mellan ett massförsvinnande och ett flerförsvinnande.

Vare sig man kallar Dahlsjö-gängets försvinnande för ett fler- eller massförsvinnande så är fallet helt unikt för detta land. Att tre personer försvinner samtidigt och har förblivit ouppklarat har aldrig tidigare skett - åtminstone inte i modern tid.

När det gäller Sverige, så kan man faktiskt se tre personers försvinnande som en "massa" vad man än vill kalla detta försvinnande för.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-04-26 kl. 13:12.
Citera
2016-04-26, 12:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
En "enhet".

Citat:
Det är lite knepigt att spekulera i. Du har rätt saatillvida att det idag finns internet med sociala medier, mobiltelefoner som kan pejlas in etc. MEN: Den springande punkten i det här dramat är och förblir den daaliga sociala kontrollen. Endast en i pojktrion anmäldes försvunnen under de första 8 maanaderna! Ingen av mödrarna verkade ha haft naagon insyn i vilket umgänge grabbarna hade. K-Aas mor visste väl inte om att han hängde med JD och GRK?!

Sedan vet jag inte exakt när man fraan polisens sida betraktade de 3 Göteborgsgrabbarna som en "enhet". Det dröjde väl minst till sommaren -68, när GRK:s syster tog mod till sig och anmälde brodern som försvunnen.

Ja, jag vet att detta är litet knepigt att spekulera i.

Helt klart är den springande punkten här är den dåliga sociala kontrollen. Om detta hade inträffat idag så hade de försvunna troligtvis ha haft t. ex. Facebook.

Idag hade i a f deras försvinnande uppmärksammats betydligt snabbare samt att de hade varit en "enhet".

När systern till Gay anmälde honom som försvunnen, så sa polisen till henne: "Glöm honom! Du kommer aldrig mera att få se honom!"

Samtidigt hade hon med sig ett foto på honom som hon ville ha publicerat i efterlysningen i PU. Detta kom aldrig att publiceras. Efter ett tag fick hon tillbaka det. Detta foto var det sista kända fotot som hade tagits av honom och hade blivit taget i en fotoautomat.
Citera
2016-04-26, 13:38
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Vad som gäller för ett flersvinnande resp. ett massförsvinnande verkar vara litet oklart. Var går gränsen för en "massa" exakt? Vad exakt är en "massa"?
Någon exakt gräns går ju inte att sätta, men när man har tappat räkningen över ett antal, är begreppet "massa" passande. Är antalet så pass lågt som tre eller fyra, har man fortfarande kontrollen över hur många det handlar om. Personerna i en massa är ju också oftare mer anonyma, men i detta fall vet vi exakt vilka personer som är försvunna.

Notera dessutom att man säger trippelmord och inte massmord när mordoffren är tre till antalet.

Flerförsvinnande, är det uttryck som låter bäst i detta fall.
Citera
2016-04-26, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja, jag vet att detta är litet knepigt att spekulera i.

Helt klart är den springande punkten här är den dåliga sociala kontrollen. Om detta hade inträffat idag så hade de försvunna troligtvis ha haft t. ex. Facebook.

Idag hade i a f deras försvinnande uppmärksammats betydligt snabbare samt att de hade varit en "enhet".

När systern till Gay anmälde honom som försvunnen, så sa polisen till henne: "Glöm honom! Du kommer aldrig mera att få se honom!"

Samtidigt hade hon med sig ett foto på honom som hon ville ha publicerat i efterlysningen i PU. Detta kom aldrig att publiceras. Efter ett tag fick hon tillbaka det. Detta foto var det sista kända fotot som hade tagits av honom och hade blivit taget i en fotoautomat.

Polisens svar till Gays syster är ju horribelt! Dels p.g.a. den okänslighet och cynism de ger uttryck för, men ocksa därför att det indikerar att polisen visste mer än vad man officiellt gatt ut med i massmedia. Det hade kanske snackats en del i den undre världen, och lokala tjallare hade yppat ett och annat för polisen? Att fotot sedan inte publiceras, kan ju tolkas som ytterligare en indikation paa att polisen var övertygad om att Gay inte var i livet.

Men har inte detta egendomliga förhaallningssätt kritiserats av naagon i massmedia? Jag ber om ursäkt ifall jag missat naagon länk i det digra materialet.
Citera
2016-04-26, 16:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Visste mera än vad man gick ut med i media.

Citat:
Polisens svar till Gays syster är ju horribelt! Dels p.g.a. den okänslighet och cynism de ger uttryck för, men ocksa därför att det indikerar att polisen visste mer än vad man officiellt gatt ut med i massmedia. Det hade kanske snackats en del i den undre världen, och lokala tjallare hade yppat ett och annat för polisen? Att fotot sedan inte publiceras, kan ju tolkas som ytterligare en indikation paa att polisen var övertygad om att Gay inte var i livet.

Men har inte detta egendomliga förhaallningssätt kritiserats av naagon i massmedia? Jag ber om ursäkt ifall jag missat naagon länk i det digra materialet.

Håller med dig men tyvärr var det detta svar hon erhöll 1968-07-10. Hon fick ingen som helst förklaring till varför det uttrycktes på detta sätt.

Både att detta uttalande gjordes på det sätt det gjordes samt att polisen inte publicerade fotot på Gay i PU indikerar på att de kände till han inte var i livet längre.

Utredaren Olle Broström och hans stab kände säkerligen till saker som de inte gick ut med i media.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-04-26 kl. 16:41.
Citera
2016-04-26, 17:05
Medlem
Hur laglösa var dessa delar av Göteborg 1965? Med tanke paa att S2 beskrivit i vart fall stadsdelen Haga som "laglöst land" vid denna tid, tycker jag fraagan är värd att belysa. Polisens förhaallningssätt gentemot GRK:s syster tyder paa att det funnits gott om gangsters av ganska grov kaliber i regionen.

K-Aas mor anmälde honom som försvunnen den 3/8 -65. Men hon motsatte bildpublicering och uppmärksammande av fallet i massmedia samma maanad, enligt uppgift.

JD:s mor var enligt en länkad tidningsartikelintervju med JD:s bror "alldeles nerbruten, och dog bara ett antal aar efter försvinnandet". Ändaa dröjde hon i 8 maanader med att anmäla JD som försvunnen.

Det finns en hel del av anmärkningsvärda motsägelsefulla beteenden hos anhöriga, liksom som jag tidigare paapekat, bristande social kontroll. Kan allt detta bottna i att de anhöriga skrämts av den undre världen till tystnad och passivitet? Eller är jag helt fel ute här?
Citera
2016-04-26, 17:51
Medlem
Citat:
Det var ju väldigt konstigt! Tack för de artiklar du länkade! Detta är ju motsägelsefullt. Den enda, som gör en försvinnandeanmälan inom normal tid, motarbetar paa detta sätt en effektiv offentlighetsspaning. Att inte polisen sökte övertala och övertyga henne om nödvändigheten i det? Ocksaa konstigt!

En sak jag reagerar paa, är intervjun i länken med JD:s bror, där han framställer modern som alldeles nedbruten efter sonens försvinnande. Ändaa gjorde hon inte försvinnandeanmälan förrän 8 maanader gaatt.

Kan det vara så att modern visste mer än många andra? Att hon hade träffat Johansson senare och visste var han hade tagit vägen och varför?
Citera
2016-04-26, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Kan det vara så att modern visste mer än många andra? Att hon hade träffat Johansson senare och visste var han hade tagit vägen och varför?

Det är ju möjligt, man kan ju aldrig veta. Men ändaa medverkade ju modern i minst ett tidningsreportage laangt senare, utan att med en min röja att hon visste naagot. Hon hade ju kunnat avböja medverkan. Och sonen var ju bara 16 aar, när han försvann. Kan en normalt funtad mor laata en 16-aaring driva omkring för egen maskin?

En mycket egendomlig historia, det hela.
Citera
2016-04-26, 19:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Jokkmokk 1965-11-21.

Ibland kan det bli en fel i polisens papper. Som t. ex. här i Telex nr. 8324. Detta skickades från Göteborg till Sambandscentralen i Luleå för vidare befordran till samtliga polisdistrikt inom länet 1965-11-24.

" P. U. A-65 efterlyses Kjell Åke Johansson vilken sannolikt är i sällskap med Gay Roger Karlsson och Jan Olof Dahlsjö, vilka samtliga äro försvunna från sina hem sedan i början av juli 1965.

Kort före försvinnandet köpte de personbilen O.18.920-duvblå PV 444 av 1956 års modell. Sannolikt har ingen av dem körkort.

Enligt besked från polisen i Jokkmokk den 24/11 1965 har en personbil av uppgivna fabrikat och vars regnr började med siffrorna 189 den 21/11 1965 iakttagits vid en järnvägskorsning omkring två mil norr om Jokkmokk.

Det hemställes om efterspaning och besked hit när bilen och dess passagerare anträffas."

Var det den rätta bilen och Dahlsjö-gänget? Denna efterspaning ledde i a f inte till något resultat.

Här ser vi att det blev fel i detta telex gällande när de försvann - "samtliga äro försvunna från sina hem sedan i början av juli 1965". Naturligtvis skall det vara i slutet av juli.
Citera
2016-04-26, 23:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Återigen stadsdelen Haga på denna tid.

Citat:
Hur laglösa var dessa delar av Göteborg 1965? Med tanke paa att S2 beskrivit i vart fall stadsdelen Haga som "laglöst land" vid denna tid, tycker jag fraagan är värd att belysa. Polisens förhaallningssätt gentemot GRK:s syster tyder paa att det funnits gott om gangsters av ganska grov kaliber i regionen.

K-Aas mor anmälde honom som försvunnen den 3/8 -65. Men hon motsatte bildpublicering och uppmärksammande av fallet i massmedia samma maanad, enligt uppgift.

JD:s mor var enligt en länkad tidningsartikelintervju med JD:s bror "alldeles nerbruten, och dog bara ett antal aar efter försvinnandet". Ändaa dröjde hon i 8 maanader med att anmäla JD som försvunnen.

Det finns en hel del av anmärkningsvärda motsägelsefulla beteenden hos anhöriga, liksom som jag tidigare paapekat, bristande social kontroll. Kan allt detta bottna i att de anhöriga skrämts av den undre världen till tystnad och passivitet? Eller är jag helt fel ute här?

Naturligtvis var inte hela befolkningen i Haga (eller Annedal) kriminella.

Långt därifrån, men många sådana personer kom att dras till dessa båda stadsdelar ju mera förfallet det blev, åtminstone under 1960-talet. Skall inte räkna upp allt vad jag har fått fram, utan omnämner här endast Dahlsjö-fallet, Grodmans-ligan, Karl Pauksch samt Solbritts försvinnande 1968. Av dessa fyra fall utspelade sig tre av dem 1965.

Ja det fanns en hel del kriminella av grov kaliber i detta område. Detta går inte att bortse ifrån.

Man skulle kunna säga att detta var en stadsdel som "skötte sig själv".

Hur det förhöll sig med Janne Dahlsjös mor vet jag inte, men det är helt riktigt att hon avled ett antal år efteråt vilket var 1971.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-04-26 kl. 23:23.
Citera
2016-04-27, 07:08
Medlem
Husbilssemester1s avatar
När gjordes den så kallade sista säkra observationen av trion?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in