2016-04-25, 22:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hur hade det gått om detta försvinnande hade skett 2016?

Citat:
Ursprungligen postat av Burgess
På den tiden var ju folkbokföringen i en kortlåda. För att man skall kunna försvinna i modern tid krävs det en kapad identitet.

Jag är ganska säker på, att hade detta massförsvinnande skett 2016 istället för 1965, så tror jag inte att det hade förblivit ouppklarat.

Idag finns så mycket som inte fanns för 50 år sedan.
Citera
2016-04-25, 23:04
Medlem
Men en sak kom jag just att tänka på !
På dessa kort brukade anteckningar göras.
Exempel: Förfrågan kom från Danmark om personen, etc - OBS! det var ett exempel.

Har någon av er sett deras personkort ?
Citera
2016-04-25, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag är ganska säker på, att hade detta massförsvinnande skett 2016 istället för 1965, så tror jag inte att det hade förblivit ouppklarat.

Idag finns så mycket som inte fanns för 50 år sedan.

Det är lite knepigt att spekulera i. Du har rätt saatillvida att det idag finns internet med sociala medier, mobiltelefoner som kan pejlas in etc. MEN: Den springande punkten i det här dramat är och förblir den daaliga sociala kontrollen. Endast en i pojktrion anmäldes försvunnen under de första 8 maanaderna! Ingen av mödrarna verkade ha haft naagon insyn i vilket umgänge grabbarna hade. K-Aas mor visste väl inte om att han hängde med JD och GRK?!

Sedan vet jag inte exakt när man fraan polisens sida betraktade de 3 Göteborgsgrabbarna som en "enhet". Det dröjde väl minst till sommaren -68, när GRK:s syster tog mod till sig och anmälde brodern som försvunnen.
Citera
2016-04-25, 23:50
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Sedan vet jag inte exakt när man fraan polisens sida betraktade de 3 Göteborgsgrabbarna som en "enhet". Det dröjde väl minst till sommaren -68, när GRK:s syster tog mod till sig och anmälde brodern som försvunnen.
Jannes bror hade ju sett de tre kliva in i Volvon, så kopplingen gjordes ju rätt omgående.
Men den 18 november 1965 skickade i alla fall polisen en gemensam efterlysning av KÅ och Janne till den danska respektive norska polisen. Där står det att Janne är försvunnen från hemmet sedan 28/7, så även om hans föräldrar formellt inte anmält honom som försvunnen, betraktade polisen honom som sådan.
Slutligen den 22 november skrev Expressen en artikel om samtliga fyra försvunna (inklusive Hymme alltså.)
Citat:
I fyra månader har skyddspolisen i Göteborg letat efter fyra pojkar. Ingen av de fyra har på minsta sätt gjort sig skyldiga till något brott.

Varför tar de inte kontakt med sina föräldrar åtminstone? undrar polisen.
(FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.

Sen måste jag ryta till innan jag helt går bananas på det i denna tråd utslitna uttrycket "massförsvinnande". Detta är dålig svenska, då tre eller fyra personer inte kan utgöra en "massa". Flerförsvinnande, är den rätta benämningen på detta fall!
Sorry, men det var dags att påpekas.
Senast redigerad av KeithRichards 2016-04-26 kl. 00:21.
Citera
2016-04-26, 00:10
Medlem
intePK14 inlägg om den "sociala kontrollen" är riktigt bra !

Även om anhöriga inte ville ha med polisen att göra borde i alla fall några av dem ha haft kontakt med varandra. Deras söner var ju vänner. Och den blivande svärfadern borde ha haft ett intresse av detta.
Citera
2016-04-26, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Jannes bror hade ju sett de tre kliva in i Volvon, så kopplingen gjordes ju rätt omgående.
Men den 18 november 1965 skickade i alla fall polisen en gemensam efterlysning av KÅ och Janne till den danska respektive norska polisen. Där står det att Janne är försvunnen från hemmet sedan 28/7, så även om hans föräldrar formellt inte anmält honom som försvunnen, betraktade polisen honom som sådan.
Slutligen den 22 november skrev Expressen en artikel om samtliga fyra försvunna (inklusive Hymme alltså.)

Sen måste jag ryta till innan jag helt går bananas på det i denna tråd utslitna uttrycket "massförsvinnande". Detta är mycket dålig svenska, då tre eller fyra personer inte kan utgöra en "massa". Flerförsvinnande, är den rätta benämningen på detta fall!
Sorry, men det var dags att påpekas.

Med tanke paa att det handlade om ett "flerförsvinnande" var ändaa polisens hantering av fallet märklig. Att JD:s bror sett de tre kliva in i volvon, betydde väl inte per automatik att polisen betraktade alla tre som försvunna redan i början av augusti -65?! JD:s bror gjorde ju ingen försvinnandeanmälan. Efterlysningen av JD+K-Aa till ett par nordiska grannländer, berodde väl huvudsakligen paa att motsvarande Frivaardsmyndigheten (eller Skyddsvärnet, vad det nu hette) hade efterlyst JD (under hösten samma aar).

Expressens artikel dröjde ju nästan 4 maanader. Den borde ha publicerats redan under sommaren - om polisen nu varit paa det klara med att det handlade om ett "fler"försvinnande. Försvinnandet som saadant är exceptionellt.

Men jag ser ingen anledning at gaa bananas paa "mass-". Jag anser det vara riktig svenska. Haaller S2 med?
Citera
2016-04-26, 00:26
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Försvinnandet som saadant är exceptionellt.
Javisst, men polisen sökte tidigt hela trion för att den omyndige KÅ var efterlyst, enligt polis Broström.
Citat:
Men jag ser ingen anledning at gaa bananas paa "mass-". Jag anser det vara riktig svenska.
Inte en chans. Du har blivit hjärntvättad...
Citera
2016-04-26, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linewizard2
intePK14 inlägg om den "sociala kontrollen" är riktigt bra !

Även om anhöriga inte ville ha med polisen att göra borde i alla fall några av dem ha haft kontakt med varandra. Deras söner var ju vänner. Och den blivande svärfadern borde ha haft ett intresse av detta.

Tack för de orden!

JA, det är naagot, som stör mig genomgaaende i det här fallet. Det finns ju massor av vuxna runt de här tre försvunna grabbarna. Men den enda som agerar alls - de första 8 maanaderna efter händelsen - är K-Aas mor. I övrigt gör ingen vuxen människa ett dyft. Inga efterforskningar eller förfraagningar verkar göras , och som du menar, K-Aas blivande svärfar (flickvännen var väl underaarig) t. ex. NICHTS...
Citera
2016-04-26, 00:31
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Tack för de orden!

JA, det är naagot, som stör mig genomgaaende i det här fallet. Det finns ju massor av vuxna runt de här tre försvunna grabbarna. Men den enda som agerar alls - de första 8 maanaderna efter händelsen - är K-Aas mor. I övrigt gör ingen vuxen människa ett dyft. Inga efterforskningar eller förfraagningar verkar göras , och som du menar, K-Aas blivande svärfar (flickvännen var väl underaarig) t. ex. NICHTS...
Familjen Dahlsjö tog det inte på så stort allvar först, eftersom Janne hade varit borta från hemmet tidigare. Detta enligt brodern, Bengt.

Två intressanta artiklar:

(FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.
Senast redigerad av KeithRichards 2016-04-26 kl. 00:35.
Citera
2016-04-26, 00:33
Medlem
Citat:
Javisst, men polisen sökte tidigt hela trion för att den omyndige KÅ var efterlyst, enligt polis Broström.

Inte en chans. Du har blivit hjärntvättad...

OK, du verkar ha koll. Men det är anmärkningsvärt, att det inte resulterade i TV- och tidningsreportage redan i början av augusti, eller?
Citera
2016-04-26, 00:35
Medlem
Citat:
Familjen Dahlsjö tog det inte på så stort allvar först, eftersom Janne hade varit borta från hemmet tidigare. Detta enligt brodern, Bengt.

För all del. Men 8 maanaders väntan med anmälan?! Och sedan har du alla de andra vuxna med koppling till de tre familjerna...
Citera
2016-04-26, 00:39
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
OK, du verkar ha koll. Men det är anmärkningsvärt, att det inte resulterade i TV- och tidningsreportage redan i början av augusti, eller?
Det verkar ha varit KÅ:s mamma (eller bägge föräldrar) som förhindrat efterlysning i media.

"Fru J önskar ej ngn eft. lysning i press eller radio ännu.
31/8 - 65"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in