2013-06-05, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Kanske det ja? Du kommer då att få göra en spännande "resa".

Uppgifterna om Dahlsjö, Kjell-Åke och Gay har berättat var dessa tre befann sig den här dagen. Var deras s.k. "positioner" var denna dag. Två av dem skall ha befunnit sig på ett ställe och den tredje på ett annat ställe. Ingen av dem skall ha uppehållit sig i Haga/Annedal under dagen. Ej heller i Åsa.

Ja, bl.a. "den midnattsblå" skall i allra högsta grad ha varit inblandad.

Det har också framkommit vilken roll dessa tre skall ha haft och varför de sedan kom att försvinna.

Sedan är det en helt annan sak om dessa uppgifter stämmer.

Så du har med andra ord mer eller mindre fått gåtans lösning (oavsett om det du fått verkligen är sant eller ej) ?
Citera
2013-06-05, 13:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Göteborg 1.

Citat:
Ursprungligen postat av FrankieStubbs
Mycket intressant tråd som har tagit lååång tid att läsa igenom.

Angående vykortet som jag om jag inte missminner mig Mamma Lundkvist poserade med på ett foto i en tidningsartikel och som verkar vara en bärande punkt i detta fall.

Är det så enkelt att vykortet saknar poststämpel?

Det stämmer att modern poserade åtminstone vid ett tillfälle med det omtalade vykortet. Detta är en bärande punkt när det gäller Hûbners försvinnande.

Nej, det är inte så enkelt att vykortet saknar poststämpel. Kortet är frankerat och mycket riktigt också stämplat Göteborg 1.
Citera
2013-06-06, 14:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Till 100% skedde samma datum.

Citat:
Ursprungligen postat av LadyFuschia
Så du har med andra ord mer eller mindre fått gåtans lösning (oavsett om det du fått verkligen är sant eller ej) ?

Det skulle man kunna säga att vi har fått. Jag har inte ensam fått den här informationen.

Om den sedan stämmer kan ingen bevisa.

Däremot vet vi till 100% att både "Dahlsjöfallet" och "Grodmansrånet" skedde samma datum.

Vi vet att Kjell-Åke inte var hemma under dagen i föräldrarnas lägenhet i Brämaregården.

Vi vet också att en person satt och väntade på honom i hans föräldrars lägenhet den här eftermiddagen och kvällen förgäves.
Citera
2013-06-07, 02:25
Medlem
FrankieStubbss avatar
Citat:
Det stämmer att modern poserade åtminstone vid ett tillfälle med det omtalade vykortet. Detta är en bärande punkt när det gäller Hûbners försvinnande.

Nej, det är inte så enkelt att vykortet saknar poststämpel. Kortet är frankerat och mycket riktigt också stämplat Göteborg 1.
Det hade varit för enkelt om det saknades poststämpel absolut, det var en hunch jag fick bara då jag läste tråden.

Jag tror inte att Dahlsjögänget är inblandat i Hubners försvinnande. Jag tror att Hubner bragts om livet inom familjen eller begått självmord och det har försökts döljas med lyckat resultat.

Det skulle vara intressant att gräva i Everts lyckliga sommarträdgård.

http://www.modernamuseet.se/PageFiles/18322/2-Evert-Lundquist-Liggande-modell.jpg
http://www.omkonst.com/Bilder04/lundquist-hatten.jpg
http://4.bp.blogspot.com/-UmcIhxXrhIE/UULhAJPltzI/AAAAAAAASmQ/YJ3rR4WPINg/s1600/EVERT+LUNDQUIST+(1904-1994),+Flowers+on+the+Cliff.jpg blommor på graven.
http://www.modernamuseet.se/PageFiles/18322/1-Evert-Lundquist-Yxan.jpg
Citera
2013-06-07, 19:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
Själsligt sjuk yngling.

Citat:
Ursprungligen postat av FrankieStubbs
Det hade varit för enkelt om det saknades poststämpel absolut, det var en hunch jag fick bara då jag läste tråden.

Jag tror inte att Dahlsjögänget är inblandat i Hubners försvinnande. Jag tror att Hubner bragts om livet inom familjen eller begått självmord och det har försökts döljas med lyckat resultat.

Det skulle vara intressant att gräva i Everts lyckliga sommarträdgård.

http://www.modernamuseet.se/PageFiles/18322/2-Evert-Lundquist-Liggande-modell.jpg
http://www.omkonst.com/Bilder04/lundquist-hatten.jpg
http://4.bp.blogspot.com/-UmcIhxXrhIE/UULhAJPltzI/AAAAAAAASmQ/YJ3rR4WPINg/s1600/EVERT+LUNDQUIST+(1904-1994),+Flowers+on+the+Cliff.jpg blommor på graven.
http://www.modernamuseet.se/PageFiles/18322/1-Evert-Lundquist-Yxan.jpg

Det tror inte jag heller - numera. Din hunch är kanske inte så dum, även om vykortet nu var poststämplat.

Med tanke på att Hûbner var själsligt sjuk och hans sjukdom hade tilltagit, så vet man inte vad som hände?
Citera
2013-06-09, 17:25
Medlem
Wow. Jag har varit inne till och från och ströläst lite i denna imponerande och spännande tråd men nu har jag läst den från start till mål. Det tog en stund.

Skaraborg2, crapstack med flera har verkligen lagt ned mycket arbete under årens gång. Starkt jobbat, hörni!

Man skall ju såklart vara kritisk till allt man läser och hör, men med tanke på det arbete som framför allt skaraborg2 utfört så är jag beredd att stödja hans teorier (även om en del ju också får läsas mellan raderna, sas) om vad som hände runt den 29/7 1965. Detta trots att bristen på hårda fakta i vissa delar är stor. Skara har ju dessutom uppenbarligen mer information än vad han kan dela med sig av, och det har jag all respekt för, man skall vara rädd om sina källor. Visst, att veta vad som är sant är väl närapå hopplöst när ett case är så gammalt som detta och källorna till information är så att säga hörsägen.

Så, jag accepterar att den gode skara inte kommer att delge oss allt han har, men det finns fortfarande två saker som skaver i mig och det är:

Vart tog PV:n vägen?
Vart tog kroppen av den arme Gay Roger Karlsson vägen?

Vad gäller PV:n finns väl egentligen tre alternativ: uppsågad i någon närbelägen, ljusskygg verkstad till smådelar och sedan spridd för vinden så att säga. Detta alternativ tror jag inte på. Nu i efterhand vet vi att det inte blev något större pådrag efter dessa herrar, men detta kunde man ju inte veta vid denna tid. Tvärtom, bilen måste känts rätt het, i synnerhet om GRK låg avlivad någonstans.

Alternativ två, om/falskskyltad och körd till Norge eller annat land för försäljning. Känns också ganska kallt om det är en bil som måste städas bort. Tror heller inte att man med nödvändighet brytt sig om ett eventuellt värde i bilen i detta läget, annat var viktigare.

Alternativ tre är det jag håller för mest sannolikt, dumpad i någon sjö eller nedgrävd. Dumpa bilar i sjöar är inte helt ovanligt. Jag känner till en Mercedes som ligger i en sjö i Svartedalens naturreservat sedan urminnes tider. Ett rykte sedan gammalt gör gällande att det skall ligga en PV i samma sjö. Sanningshalten vad gäller PV:n vet jag inte, men mercan vet jag har setts vid dykningar i sjön.

För er utsocknes kan jag berätta att svartedalens naturreservat ligger några mil norr om gbg (inte att röra ihop med stadsdelen med samma namn, alltså). Avskilt, ensligt och fint. Mycket sjöar, dock inte många som lämpar sig för bildumpning iofs..
Citera
2013-06-09, 17:53
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arendal
Wow. Jag har varit inne till och från och ströläst lite i denna imponerande och spännande tråd men nu har jag läst den från start till mål. Det tog en stund.

Skaraborg2, crapstack med flera har verkligen lagt ned mycket arbete under årens gång. Starkt jobbat, hörni!

Man skall ju såklart vara kritisk till allt man läser och hör, men med tanke på det arbete som framför allt skaraborg2 utfört så är jag beredd att stödja hans teorier (även om en del ju också får läsas mellan raderna, sas) om vad som hände runt den 29/7 1965. Detta trots att bristen på hårda fakta i vissa delar är stor. Skara har ju dessutom uppenbarligen mer information än vad han kan dela med sig av, och det har jag all respekt för, man skall vara rädd om sina källor. Visst, att veta vad som är sant är väl närapå hopplöst när ett case är så gammalt som detta och källorna till information är så att säga hörsägen.

Så, jag accepterar att den gode skara inte kommer att delge oss allt han har, men det finns fortfarande två saker som skaver i mig och det är:

Vart tog PV:n vägen?
Vart tog kroppen av den arme Gay Roger Karlsson vägen?

Vad gäller PV:n finns väl egentligen tre alternativ: uppsågad i någon närbelägen, ljusskygg verkstad till smådelar och sedan spridd för vinden så att säga. Detta alternativ tror jag inte på. Nu i efterhand vet vi att det inte blev något större pådrag efter dessa herrar, men detta kunde man ju inte veta vid denna tid. Tvärtom, bilen måste känts rätt het, i synnerhet om GRK låg avlivad någonstans.

Alternativ två, om/falskskyltad och körd till Norge eller annat land för försäljning. Känns också ganska kallt om det är en bil som måste städas bort. Tror heller inte att man med nödvändighet brytt sig om ett eventuellt värde i bilen i detta läget, annat var viktigare.

Alternativ tre är det jag håller för mest sannolikt, dumpad i någon sjö eller nedgrävd. Dumpa bilar i sjöar är inte helt ovanligt. Jag känner till en Mercedes som ligger i en sjö i Svartedalens naturreservat sedan urminnes tider. Ett rykte sedan gammalt gör gällande att det skall ligga en PV i samma sjö. Sanningshalten vad gäller PV:n vet jag inte, men mercan vet jag har setts vid dykningar i sjön.

För er utsocknes kan jag berätta att svartedalens naturreservat ligger några mil norr om gbg (inte att röra ihop med stadsdelen med samma namn, alltså). Avskilt, ensligt och fint. Mycket sjöar, dock inte många som lämpar sig för bildumpning iofs..

Du undrade över 2 saker i ditt inlägg.

Du svarade på dena frågan själv.

Din andra fråga kanske har samma svar
Citera
2013-06-09, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motala
Du undrade över 2 saker i ditt inlägg.

Du svarade på dena frågan själv.

Din andra fråga kanske har samma svar

Njae, jag spekulerade väl mest, men du verkar veta?

Ligger bilen i något vatten någonstans borde den hittas så att den detaljen av detta mysterium åtminstone kan få ett avslut..eller kanske två avslut i ett, så att säga.
Citera
2013-06-09, 21:35
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arendal
Njae, jag spekulerade väl mest, men du verkar veta?

Ligger bilen i något vatten någonstans borde den hittas så att den detaljen av detta mysterium åtminstone kan få ett avslut..eller kanske två avslut i ett, så att säga.

Kan det ev vara men kan fortfarande vara 2 olika avslut Ett på vardera plats.

Skaraborg2 med flera skall ha stort tack för intressant tråd..där är vi nog överens.
Citera
2013-06-09, 22:28
Medlem
investigators avatar
Då jag var liten (i mitten av 80-talet) och bodde i trakterna kring Kungälv fanns en gammal och fullständigt sönderrostad PV inne i skogen. Den hade med tiden blivit halvt nergrävd pga löv myrstackar och annat som bosatt sig där. Den var så illa däran att man inte ens kunde klättra in i den genom de trasiga rutorna. Taket var tilltryckt och rutorna helt borta. Vi barn roade oss med att ha sönder så mycket det gick, men det gick nästan inte att göra nåt, den var redan så demolerad. Hur som helst, det var absolut en PV, detta gick inte att ta miste på. Och att den hade befunnit sig där länge var också tydligt.
I mitten av 90talet var den av någon anledning borta. Jag vet inte om det helt enkelt var så att den rostat sönder så mycket att någon burit bort delarna, eller om någon tagit bort hela bilen. Svårt med tanke på att det var en hel del träd runt om, dock var det inte så långt från en grusväg (den måste körts dit nån gång.
Kvar på platsen var en liten urgröpning/försjunkning i marken och lite rostiga delar här och där. Jag har inte varit där sen.
Vart vill jag komma? Det är ju inte alls säkert att det är den bilen, men jag vill belysa hur vanligt det ändå varit med bilvrak i skogarna. Och bilvrak brukar få ligga kvar, ingen bryr sig ju. Den bil vi efterfrågar i denna tråd kan befinna sig varsomhelst i våra skogar utan att nån ens noterar det.
Citera
2013-06-10, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av investigator
Och bilvrak brukar få ligga kvar, ingen bryr sig ju. Den bil vi efterfrågar i denna tråd kan befinna sig varsomhelst i våra skogar utan att nån ens noterar det.

För att inte tala om alla bilvrak som blivit bortstädade genom åren utan att någon kanske direkt tagit sig tid att kontrollera om bilen i fråga råkar vara sammankopplad med ett försvinnande för över 40 år sedan.
Citera
2013-06-10, 11:43
Medlem
Citat:
Kjell-Åkes syster har helt rätt i att det finns ett mycket troligt scenario varför dessa tre försvann den 29 juli 1965. Tyvärr går det som så mycket annat här inte att bevisa vilket inte är så konstigt.

Det har förut nämnts i tråden och det gäller Grodmansrånet som skedde samma datum som försvinnandena. Närmare bestämt kl. 14.11.

Tråd finns här: http://sv.metapedia.org/wiki/Bankr%C3%A5n:_Grodmansr%C3%A5net,_G%C3%B6teborg,_1 965

Detta välkända bankrån var det många som var inblandade i. Inte bara de tre huvudgärningsmännen som blev dömda och deras kända medhjälpare som alla var ungrare. Det fanns alltså många inblandade. En av dem kallades för "Svenne Dykarn". Han var inte ungrare utan svensk. Detta öknamn fick han p.g.a. att han enda gång i sitt liv hade dykt och det var i Säveån detta datum.

Jag vill inte gå in på detaljer vilka dessa kopplingar skall ha varit mellan "Grodmansligan" och "Dahlsjögänget". Stämmer dessa uppgifter så skall "den midnattsblå" ha befunnit sig i Gamlestaden.

Kjell-Åke skall ha berättat för sin gode kamrat Kent-Åke Sollenstedt vad som var på gång. Kjell-Åke ansåg honom som pålitlig. Dessa uppgifter som Sollenstedt fick reda på gjorde att han kände sig tvungen att mer eller mindre fly ut till sjöss ett antal månader efter det misslyckade rånet och massförsvinnandet.

Vi vet att Kjell-Åke hade bestämt möte med en person i sitt föräldrahem i Brämaregården någon gång under sen eftermiddag/kväll den 29 juli. Personen ifråga väntade på honom i timmar utan att han dök upp. Till sist gick h*n hem till sig.

Kjell-Åke hade under det första halvåret 1965 emellanåt mycket gott om pengar! Inte fick han dessa pengar från sitt arbete på NORAB där han tjänade fem kronor i timmen! Man undrar över hur mycket han egentligen arbetade på NORAB efter den 1 maj?

P.g.a. att detta bankrån misslyckades skall "Dahlsjögänget" efter ett antal dagar ha insett vilken sits de nu själva satt i!

Men det var alltså någon mer inblandning av Dahlsjö-gänget än att de visste om, och hade viss information om, Grodmansrånet?

Det låter inte så enkelt som att de visste för mycket och därför valde att själva fly, alternativt blev "omhändertagna" av oroliga inblandade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in