2010-06-07, 15:56
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag har själv en idé jag skall försöka följa upp, men jag säger inget i förväg...
Lägg av! Var inte så hemlig som Skara...
Citera
2010-06-07, 16:06
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Lägg av! Var inte så hemlig som Skara...

Hoppas att kunna få fram något i veckan - inget dramatiskt tror jag, men en liten detalj.
Citera
2010-06-07, 16:15
Bannlyst
Citat:
Tala du klarspråk, så kan du bikta dig sedan eller ge ett brännoffer eller vad ni gör i din religion.

Jag kallar dig troll med det fria ordets rätt på Flashback. Men jag måste då vara beredd att argumentera för min åsikt. Jag kallar dig troll för att det du postar syftar till att ifrågasätta och misstänkliggöra och du dessutom gör det med en överlägsen attityd där du upplever dig bättre än oss andra "glada amatörer med en ofta naiv inställning" för vilka entusiasmen tagit överhanden över det kritiska tänkandet. Ditt postande här upplever jag som Internets parallell till en liten pojke som pillar med en pinne i en myrstack för att se vad som händer. Det är för mig sinnebilden av ett troll, om än ett troll med lite större språklig förmåga än de genomsnittliga trollen.

Jag har kanske fel, men det är något jag bara kan bedöma utifrån vad du kan och vill bidra med för att vi skall komma vidare. Men jag ger dig den chansen och väntar lite med att sätta dig på "ignore".

Du har rätt i ett avseende Venator.

Jag har ifrågasatt en hel del här i tråden, icke minst beträffande källkritisk granskning av påstådda uppgifter. Det har jag gjort av den anledningen att om ett påstående kan bekräftas och därmed anses vara fakta, så väger saken avsevärt tyngre!

Kan vi anse oss vara ense om det?

Att som tex. du gör, inte kritiskt granska och ifrågasätta information, ja det är uppenbart naivt i min värld.

Du visar med all tydlighet på vilken nivå du befinner dig när du utifrån detta ger mig epitetet "troll". Rent logiskt vid en utredning är i alla avseenden att kritiskt granska information som finns att tillgå, och utifrån detta värdera styrkan i vad som sägs och sedan gå vidare med fallet.

Du föredrar uppenbart modellen att "spåna" nya teorier ur det fria. Hur seriöst är det?

Min fasta övertygelse beträffande detta fall är att om man överhuvudtaget ska föra fallet framåt krävs det att de uppgifter som finns till hands kan anses vara trovärdiga och i den grad det är möjligt bekräftade.

Anser du att det förhåller sig så i nuläget?

Om du finner att du vill sätta mig på "ignore" så gör det. I don't care.
Men det ger mig en aning om hur du fungerar.
Senast redigerad av surfcity 2010-06-07 kl. 16:54.
Citera
2010-06-07, 17:19
Bannlyst
Citat:
Skaraborg2 har ju målat in sig själv lite i ett hörn: folk som detta berör vet vem han är, och går han vidare och gräver fram nya källor kan det slå tillbaka mot honom. Skulle han hitta annat material som bekräftar vad han redan hört, men där han lovat tiga, kan han inte gärna lägga ut de källorna. Men nog finns här andra som är friare att rota och posta...?

En punkt jag inte kan glömma är polisutredningen.

Fanns det alls någon egentlig polisutredning om försvinnandet? Vi vet från tråden att polisen var mycket överbelastad, och drog ner på rapportskrivandet till förmån för arbete på fältet. "Jag har på min avdelning nästan förbjudit skrivarbete" sa ju en intervjuad poliskommissarie. Så länge det inte fanns något att dokumentera som kunde behövas för ett åtal så var det nog ganska tunna rapporter som skrevs, om något alls skrevs.

Sedan finns en annan möjlighet: Gick skyddspolisens handlingar till Landsarkivet eller kan de ha gått till exempelvis socialen när det gällde försvunna ungdomar?

Och ett tredje alternativ: Är det så att polisen faktiskt kopplade ihop trojkans försvinnande med bilsprängningen, och akten om trojkan finns ihop med akten om bilsprängningen?

Sedan finns det en del mycket intressant information som Skaraborg2 lagt ut, som vi behöver titta på igen. Den finns på sidorna 174-176 ungefär, och det som är kursivt är direkta citat.
  • Ja det hela var en bagatell som utlöste hela "Dahlsjö-fallet" faktiskt! När en bil sprängdes så var detta "startskottet" till det som sedermera kom att ske. Detta gjorde att människor fick sätta livet till. Så kan det gå när saker och ting inte får en riktig förklaring!
  • Skaraborg2 har skrivit att det som skedde var ovanligt vidrigt och sedan förtydligat att det gällde framför allt det som sker efter mordet.
  • Har återigen fått det bekräftat att den som "lämnade fältet" bor och verkar än i dag i mellansverige.
  • Det var i Haga och Annedal allt skedde. Skansen Kronan hade en central betydelse i en viss sak.En central plats [där det skedde?] är något som kallas för "X-punkten" i Haga.

Om vi nu utgår ifrån att detta är korrekta uppgifter, och att vi kan lägga vikt vid enskilda formuleringar, vill jag nog fundera särskilt på följande:

Något har inte fått en riktig förklaring, vilket påverkade resten av skeendet. Kan man tänka sig att något förstorades upp och fick orimliga proportioner och däremot oväntade konsekvenser? Exempel på hypotes: bilsprängningen var avsedd att bara ge materiella skador men tolkades av offret som mordförsök?

Jag tolkar det skrivna i andra punkten som att bara en person lämnade fältet. Dahlsjö?

Det som står i den sista punkten ville jag framför allt påminna om igen - jag är rädd att vi glömt de detaljerna. Vad kan X-punkten vara?

Jag har själv en idé jag skall försöka följa upp, men jag säger inget i förväg...

Vi vet väl inte vad som avses med begreppet "bilsprängning? Vilken bil sprängdes och vems var bilen?

Listan på Skaraborg2 uppgifterna som du anger är alla påståenden "gripna ur luften". De är på intet sätt bekräftade. Vilken tilltro ska då sättas till dessa? Är det inte av vikt att dessa kan bekräftas eller "skrotas"?

Inser du inte själv att det inte är brottsligt att lämna det vardagliga livet frivilligt? Dessutom så anmäldes dessa tre och ännu mindre "konstnärssonen" försvunna vid samma tidpunkt till polisen.
Det är inte självklart att polisen startade en utredning, utan man tog emot anmälan om att ett antal personer saknades.

Ska den här tråden framöver betraktas som seriös så ser åtminstone jag det som oerhört viktigt att alla olika uppgifter kan verifieras eller avföras. Sker inte detta innan en massa nya lösryckta spekulationer tillförs, kan hela tråden enbart betraktas som en "vandringssägen".

Vad är det som är så svårt att ta in Venator? Du spekulerar som om du är i färd med att skriva ett dåligt manus till, jag vet inte vad!
Citera
2010-06-07, 17:46
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
[*]Har återigen fått det bekräftat att den som "lämnade fältet" bor och verkar än i dag i mellansverige.
Notera att detta inte behöver vara någon av de fyra som tråden handlar om. Enligt Skara är det helt enkelt någon som var inblandad i det hela.
Senast redigerad av FritzDaCat 2010-06-07 kl. 17:50.
Citera
2010-06-07, 18:43
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surfcity
Vi vet väl inte vad som avses med begreppet "bilsprängning?
Om vi inte vet vad som avses är det inget begrepp. Vad beteckningen bilsprängning står för kan vi nog lista ut något så när väl.
Citat:
Vilken bil sprängdes och vems var bilen?
Det har ännu inte framgått av tråden.
Citat:
Listan på Skaraborg2 uppgifterna som du anger är alla påståenden "gripna ur luften".
Vill du ge stöd för påståendet, är du vänlig?
Citat:
De är på intet sätt bekräftade. Vilken tilltro ska då sättas till dessa? Är det inte av vikt att dessa kan bekräftas eller "skrotas"?
Valfri grad av tilltro är mitt förslag. Att försöka påtvinga andra sin trosföreställning går inte hem, tro mig.
Citat:
Inser du inte själv att det inte är brottsligt att lämna det vardagliga livet frivilligt?
Det inser väl vem som helst. Det verkar nästan som om du försöker argumentera mot någons hävdande av motsatsen. Jag undrar varför.
Citat:
Dessutom så anmäldes dessa tre och ännu mindre "konstnärssonen" försvunna vid samma tidpunkt till polisen.
Denna utsaga rymmer en motsägelse: det positiva "alla tre" och det negativa "ännu mindre konstnärssonen". Jag väljer att tolka den som att du menar att de tre inte anmäldes försvunna vid samma tidpunkt och att detsamma gäller konstnärssonen i ännu högre grad. Något felaktigt: Det kan inte ha gått många dagar mellan anmälan av Kjell-Åkes försvinnande och anmälan av Hümmes försvinnande. Att Ebba Reutercrona-Lundquist var i Göteborg och letade inom en ganska kort tid är klarlagt via pressklipp, att hon hade kontakt med polisen också. Likaså har det framgått att polisen var beredda att sammankoppla de två pojkarnas försvinnanden, även om de inte hade bevis för ett samband. "De känner inte varann, men polisen tror att de rymde tillsammans", som rubriken löd.
Citat:
Det är inte självklart att polisen startade en utredning, utan man tog emot anmälan om att ett antal personer saknades.
Du tror inte att det är ganska sannolikt att Ebba R-L såg till att en utredning startades?
Citat:
Ska den här tråden framöver betraktas som seriös så ser åtminstone jag det som oerhört viktigt att alla olika uppgifter kan verifieras eller avföras. Sker inte detta innan en massa nya lösryckta spekulationer tillförs, kan hela tråden enbart betraktas som en "vandringssägen".
Du har missförstått betydelsen av ordet vandringssägen. Alla fyra och likaså bilen, försvann faktiskt.
Citat:
Vad är det som är så svårt att ta in Venator? Du spekulerar som om du är i färd med att skriva ett dåligt manus till, jag vet inte vad!
Varför bryr du dig så mycket om en "vandringssägen"?
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2010-06-07 kl. 18:50.
Citera
2010-06-07, 19:17
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Min uppfattning är: ts. måste på alla sätt förtydliga och konkretisera sina uppgifter och även vad han grundar dessa på.
Jag har en vag minnesbild av att du gav oss en fin vink om det vid ett tidigare tillfälle.

Citat:
När man granskar ts. uppgifter "under lupp" så ser det vid första anblicken intressant och spännande ut. Över tid så framstår det med all önskvärd tydlighet att uppgifterna inte är vederlagda på något sätt utan rena rama spekulationer som ts. mfl. finner angenäma.
Ska vi utgå ifrån att du förstår att vederlagd betyder motbevisad när du skriver det där?

Citat:
Ok. Vi ska "lista" ut svaren. Försvann då alla fyra (som du avser) inklusive bilen samtidigt?
Jag kan dessvärre inte hjälpa dig. Jag vet inte.
Citat:
Min tolkning av ordet vandringssägen kan du med trygghet lämna därhän. Hur lyder din tolkning?
Att det väsentliga i historien, massförsvinnandet, är belagt, råder inget tvivel om. Därför är det för mig omöjligt att tala om en vandringssägen. Allmänna tolkningsfrågor får du ta upp någon annan stans.
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2010-06-07 kl. 19:26.
Citera
2010-06-07, 19:17
Medlem
Venators avatar
Citat:
Notera att detta inte behöver vara någon av de fyra som tråden handlar om. Enligt Skara är det helt enkelt någon som var inblandad i det hela.

Håller helt med, det finns/fanns ett okänt antal personer som totalt sett var inblandade i den här historien.
Citera
2010-06-07, 20:24
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Det är klart att man som ny i tråden blev irriterad över dess luddighet. Men Skara har ju förklarat det hela. Han har ju lovat att hålla tyst. Det är klart att det är frustrerande för oss alla, men vad kan man göra åt det hela?
Jag är en skeptiskt lagd person, men kan inte ignorera dessa funderingar:
1. Vad skulle någon vinna på att sitta och fabulera om gamla, helt bortglömda kriminalfall på ett internetforum?
2. Skara har uppenbarligen träffat Karlssons syster eftersom vi har foton från henne.
3. Flera personer har bistått Skara med insamlandet av uppgifter, vilket visar att det inte kan vara hans egna lilla bus.
4. I fall han i varenda tråd han startar, hade kastat ur sig inside information så hade jag avfärdat honom som mytoman, men detta har han ju inte gjort.
Alltså är Skara tillräckligt trovärdig i mina ögon för att jag inte ska tappa intresset för hans tråd.

Jag kom in i tråden så pass sent som för ca en månad sedan, så jag är inte helt ajour med alla turer. Om jag fattat det hela rätt så är situationen följande:
Svenska mord är sura på Skara för att han nystartade tråden på FB, vilket har lett till att de försöker sabotera den, vilket har lett till att uppgiftslämnarna som hade fallets lösning vägrar gå ut med informationen för att de inte velat att man förlöjligar en så pass allvarlig händelse, vilket har lett till att vi alla sitter här och spekulerar om allt möjligt fast vi egentligen inte skulle behöva göra detta.
Och ingen av oss får veta vad som hände.
Senast redigerad av FritzDaCat 2010-06-07 kl. 20:29.
Citera
2010-06-07, 20:45
Medlem
Citat:
Det är klart att man som ny i tråden blev irriterad över dess luddighet. Men Skara har ju förklarat det hela. Han har ju lovat att hålla tyst. Det är klart att det är frustrerande för oss alla, men vad kan man göra åt det hela?
Jag är en skeptiskt lagd person, men kan inte ignorera dessa funderingar:
1. Vad skulle någon vinna på att sitta och fabulera om gamla, helt bortglömda kriminalfall på ett internetforum?
2. Skara har uppenbarligen träffat Karlssons syster eftersom vi har foton från henne.
3. Flera personer har bistått Skara med insamlandet av uppgifter, vilket visar att det inte kan vara hans egna lilla bus.
4. I fall han i varenda tråd han startar, hade kastat ur sig inside information så hade jag avfärdat honom som mytoman, men detta har han ju inte gjort.
Alltså är Skara tillräckligt trovärdig i mina ögon för att jag inte ska tappa intresset för hans tråd.

Jag kom in i tråden så pass sent som för ca en månad sedan, så jag är inte helt ajour med alla turer. Om jag fattat det hela rätt så är situationen följande:
Svenska mord är sura på Skara för att han nystartade tråden på FB, vilket har lett till att de försöker sabotera den, vilket har lett till att uppgiftslämnarna som hade fallets lösning vägrar gå ut med informationen för att de inte velat att man förlöjligar en så pass allvarlig händelse, vilket har lett till att vi alla sitter här och spekulerar om allt möjligt fast vi egentligen inte skulle behöva göra detta.
Och ingen av oss får veta vad som hände.

Så gåtans lösning kommer inte komma fram pga ngn håller på med tuppfäktning angående vilken sida den ska skrivas på?

Säga vad man vill om FB men den här tråden har hållit mig fokuserad i ett år nu, har dock inte skrivit så mycket då jag inte kan tillföra fallet ngt
Citera
2010-06-07, 20:50
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mane Attraction
Så gåtans lösning kommer inte komma fram pga ngn håller på med tuppfäktning angående vilken sida den ska skrivas på?
Enligt vad jag har hört så beror det på att Skaras uppgiftslämnare är bedrövade över förlöjligandet av denna allvarliga händelse.
Senast redigerad av FritzDaCat 2010-06-07 kl. 21:01.
Citera
2010-06-08, 00:11
Medlem
GhettoSvens avatar
Citat:
Håller helt med, det finns/fanns ett okänt antal personer som totalt sett var inblandade i den här historien.

(För att återgå till trådens topic efter ett antal sidor av kukmätning: )

Att det skulle finnas en omgivning av brottslingar utöver fyrlingen i denna historia låter inte realistiskt. Detta skulle onekligen ha skapat läckor genom årens lopp. Detta skulle ha lett till tidningskriverier och dylikt. Folk, och även brottslingar, är ganska fåfänga när det gäller att få bekräftelse. Ett liv under 45år innehåller många svaga ögonblick och svängningar. Men inte en dödsbäddsbekännelse finns ens.

Det finns tvärtom knappt ens några vandringsägner runt fallet. De så kallade iakttagelserna som finns listade har tunn trovärdighet. (mun till mun historier i flera led under lång tidsrymd)

För mig som amatör blir slutsatsen att försvinnadet var en isolerad olycka. Men jag ber inte någon om att hålla med mig - det enda som kan förbättra mitt tänkande är motkritik.
Senast redigerad av GhettoSven 2010-06-08 kl. 00:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in