2013-01-26, 18:06
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macadam-soul
Eller har även denna information successivt blivit helt redovisad nu?
Det är källorna 1 och 2:s uppgifter som innehåller detaljer om just orsakerna till försvinnandet.
Sedan finns det ju en hel del uppgifter om att vissa av killarna ska ha varit synliga långt efteråt.

Om alla dessa uppgifter är sanna eller falska, vet inte vi.
Citera
2013-01-26, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locky
Kände mycket väl igen detta alla fallfärdiga byggnader , ja du vad hände bakom dessa dörrar.

Det skulle vara mycket intressant att höra vad du tänker på?

Det här fotot kanske kan hjälpa till med minnena?

http://i46.tinypic.com/2ztcy7m.jpg
Citera
2013-01-26, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Där Sandplan ligger, låg fram till 30-talet små trähus.

I träskjulet på Mellangatan 23, som Askum frågade om på, fanns två lager, varav ett för potatis och bröd.
I det stora stenhuset på Mellangatan 21 låg en bilverkstad som jag tidigare har efterlyst uppgifter om (AB Göteborgs Motorcentrum.)

Här ser man Mellangatan 19-23 till vänster, lika med precis vad man kunde se västerut på några meters håll från Sandplan, som skymtar till höger.

Är det då denna bilverkstan vars inkörsport skymtas på fotot som är intressant i fallet?
Citera
2013-01-26, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av askum
Intressant hypotes!

Var Blå Donau den ungerska restaurangen på Linnégatan och höll halvkriminella till där?

Enligt uppgifter jag sett så låg den på Linnegatan, om även halvkriminella höll till där är väl troligt, var väl inte Kometen nivå på stället antar jag. Har aldrig varit där själv kan jag säga, vet inte när det stängde igen, kanske t.o.m. var innan min tid på jorden. I något av de nyare trådinläggen sägs också att den låg på Linnegatan.

Har även läst att Blå Donau bör ha funnits 1965, dock kan jag inte säga hur tillförlitlig källan är. Här står även att en av rånarna ägt Blå Donau, dock inte vid rånets tidpunkt men inte långt innan.

http://sv.metapedia.org/wiki/Bankr%C3%A5n:_Grodmansr%C3%A5net,_G%C3%B6teborg,_1 965

Någon som vet hur länge stället fanns kvar och var det var för typ av klientel som brukade besöka Blå Donau?
Citera
2013-01-26, 19:14
Medlem
kraksparks avatar
vilken del av Linnegatan skulle Blå Donau legat ??

Fanns ett cafe nästan nere vid järntoget i samma hus som Ölstugan Tullen.
På 80 talet var jag där o fikade inte hundra om det hette Blå Donau då med
Citera
2013-01-26, 19:31
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Här ser man Mellangatan 19-23 till vänster, lika med precis vad man kunde se västerut på några meters håll från Sandplan, som skymtar till höger.

Är det då denna bilverkstan vars inkörsport skymtas på fotot som är intressant i fallet?
Porten bör tillhöra lagren, verkstaden låg ju i 19-21.
Men notera nu, vi vet ju inte alls om den verkstaden är intressant i fallet. Vi har listat alla verkstäder i området, men det finns tyvärr ingen given.
Citera
2013-01-26, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Porten bör tillhöra lagren, verkstaden låg ju i 19-21.
Men notera nu, vi vet ju inte alls om den verkstaden är intressant i fallet. Vi har listat alla verkstäder i området, men det finns tyvärr ingen given.

Japp, och bilverkstans port skymtar väl under skylten, det gick väl att köra in får man anta.

Se en av Haga bilverkstäder har direkt anknytning men vi vet inte exakt vilken?

På vilka adresser låg de andra?
Citera
2013-01-26, 19:44
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakspark
vilken del av Linnegatan skulle Blå Donau legat ??
Nr 6, enligt Skaras inlägg.
Citera
2013-01-26, 19:48
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:

Ordet verkstad har nämnts - inte bilverkstad specifikt, och då finns det massor.
Vi skulle verkligen behöva hjälp av de som hängde i dessa trakter på 60-talet.
Citera
2013-01-26, 19:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
Verkstäder 1965.

Citat:
Japp, och bilverkstans port skymtar väl under skylten, det gick väl att köra in får man anta.

Det fanns en otrolig mängd verkstäder i Haga med närliggande områden 1965. Då menar jag inte bara dem som fanns i telefonkatalogen och i GBG-boken.
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-01-26 kl. 20:02.
Citera
2013-01-26, 20:33
Medlem
För ett par år sedan så hittade man skelettdelar då man rev en sjöbod eller liknande i Bohuslän. Vissa misstänkte då att det kunde vara kvarlevorna efter den försvunne Hymme. Vet att polisen då meddelade pressen att man skulle undersöka skelettdelarna närmre, bl.a. undersöka hur gamla dessa var. Vet någon om polisen kom fram till några resultat nån gång?

Nu kanske Hymme oavsett numer kan avföras från Dahlsjöfallet men det vore ändå intressant att veta hur det gick med undersökningen av skelettdelarna.
Citera
2013-01-26, 20:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Blå Donau.

Citat:
Ursprungligen postat av Macadam-soul
Enligt uppgifter jag sett så låg den på Linnegatan, om även halvkriminella höll till där är väl troligt, var väl inte Kometen nivå på stället antar jag. Har aldrig varit där själv kan jag säga, vet inte när det stängde igen, kanske t.o.m. var innan min tid på jorden. I något av de nyare trådinläggen sägs också att den låg på Linnegatan.

Har även läst att Blå Donau bör ha funnits 1965, dock kan jag inte säga hur tillförlitlig källan är. Här står även att en av rånarna ägt Blå Donau, dock inte vid rånets tidpunkt men inte långt innan.

http://sv.metapedia.org/wiki/Bankr%C3%A5n:_Grodmansr%C3%A5net,_G%C3%B6teborg,_1 965

Någon som vet hur länge stället fanns kvar och var det var för typ av klientel som brukade besöka Blå Donau?

Har ingen aning om ifall Blå Donau fanns kvar sommaren 1965. Är väl inte helt omöjligt.

Det stämmer att en av "deltagarna" ägde restaurangen 1963. Vet ej när under 1963 han sålde Blå Donau?

Kan tänka mig att det var en hel del ungrare som gick dit. Det fanns ju en ungersk klubb i Göteborg detta år. Kanske samlades de på denna restaurang ibland?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in