2014-01-07, 20:42
Medlem
Just nu, kanske min absoluta favorit - "Illusionernas bok" av Paul Auster för fjärde eller femte gången. Enkelt skriven men med en intensitet och berättarlust som är underbar.
Citera
2014-01-07, 20:54
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Just nu, kanske min absoluta favorit - "Illusionernas bok" av Paul Auster för fjärde eller femte gången. Enkelt skriven men med en intensitet och berättarlust som är underbar.

Malin Persson Giolitos "Dubbla slag", jag sitter fast i deckarträsket. Inte så dum men hittills är hjältinnan lite väl naiv.
Citera
2014-01-08, 17:55
Medlem
Spyrrans avatar
Den vite massajens dotter - Corinne Hofmann

Läste första boken (Den vite massajen) för evigheter sen. Hade i princip glömt av boken tills dess jag fann den på en loppis nyligen och läste den igen. Kände sedan en lust att läsa uppföljarna (det kom två st) så just nu läser jag den andra boken. Än så länge tycker jag att boken är lite trist, Det kommer till exempel beskrivningar/redogörelser för olika händelser, men man får ingen vidare förklaring och författaren kan inte beskriva saker särskilt känslomässigt heller.
Citera
2014-01-08, 22:08
Medlem
Läser just nu Hannes Råstams bok om Thomas Quick. Fascinerande historia men den blir i sin helhet väldigt upprepande och halvvägs igenom boken känner jag mig ganska mätt på det hela. Quick ljuger, polisen är dumma, Quick ljuger, polisen är dumma, repeat x 900. Tycker att det är jättebra att Råstam utförligt och utan att dramatisera berättar hur allt gick till för alla intresserade, men det blir icke desto mindre trist att läsa för det. De första sidorna blir man jättegripen och tänker "Wow, hur fan kunde det få gå till så här", när samma sak sedan händer igen och igen tänker jag bara gäääääsp. Boken är nog mer för entusiasterna.
Citera
2014-01-09, 09:18
Medlem
Scherbatskys avatar
Bröderna Sisters av Patrick DeWitt. Inget skönlitterärt mästerverk, men en charmig, humoristisk western som jag hittills (halvvägs in) gillar skarpt.
Citera
2014-01-09, 09:44
Medlem
Lasse Berghagens avatar
I Djursholm och Tensta kindpussar vi varandra - bland det svagaste jag läst faktiskt.
Citera
2014-01-09, 14:31
Medlem
SwAxXs avatar
The lost symbol - Dan Brown.

Jag är en riktig sucker för den typen av stil som D.B håller sig till. Läste Da Vinci koden i somras och efter ett uppehåll från läsandet körde jag hunger games mockingjay, och nu the lost symbol. Läst ca 500 sidor på en veckas tid, vilket säger en del om hur bra jag tycker boken är. Det är en rätt tung bok att läsa på engelska men ack så spännande.
Citera
2014-01-09, 16:34
Medlem
Rakiis avatar
Lars Norén - Biskötarna

Första romanen som jag läser av honom, tidigare bara läst Skuggpojkarna och beställt hem Personkrets 3:1 också, känner mig just väldigt tudelad till Biskötarna. Kommit en halvvägs in i boken och känns väldigt mycket som det bara är ett enda enormt ordflöde i boken, men gillar det delvis medan andra partier är lite väl meh.

Lånade hem Natten är dagens mor och Kaos är granne med Gud på biblioteket för en stund sedan!
Citera
2014-01-10, 13:37
Medlem
Rakiis avatar
Ian McEwan - Cementträdgården

Min första roman av McEwan och valde således att börja med debuten, en otäck liten sak. Läst halvvägs och gillar denna väldigt mycket, även om den är nästan helt svart och mörk, med scenarion om döden och en scen som gränsar till incest, huh!

Vid sidan om denna har jag också läst första akten i Natten är dagens mor av Norén, riktigt bra den också!
Citera
2014-01-10, 13:38
Medlem
Busstations avatar
"Brave New World" har jag precis börjat läsa. Ska bli spännande, har riktigt höga förväntningar på den här boken.
Citera
2014-01-10, 13:59
Medlem
Rebali179s avatar
Bruce Springsteen - 16 Album
Ska bli roligt att läsa den boken
Citera
2014-01-10, 18:13
Medlem
st3fan91s avatar
En man som heter Ove - Fredrik Backman

Läser klart denna just nu. Jag visste inte hur hyllad den här boken var innan jag läste den så jag hade inga särskilda förväntningar. Den förtjänar att hyllas, den har så många ansikten, man kastas mellan sorg och glädje. Backman lyckas bra med att få läsaren att fästa sig vid udda figurer som vid första anblick verkar osympatiska utan dess like. Ett plus för den här boken är att jag tror att det är en bra bok för sådana som inte läser så mycket, den är lättläst och får en att vilja läsa mer. Ett bra val helt enkelt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in