2013-10-21, 22:36
Medlem
Greeners avatar
Har precis börjat läsa 11/22/63 av Stephen King. Har ännu inte fastnat så som jag brukar göra i Kings böcker men hört massa bra så ska ge den några försök till. Brukar sluka Kings böcker. Läste Langoljärerna för ett par veckor sedan, den var fantastiskt bra.
Citera
2013-10-21, 23:41
Medlem
Kitharods avatar
Efter den dokumentär som nyligen sändes på SvT om Svenska Akademien har jag försökt angripa målet att stifta bekantskap med åtminstone ett flertal akademieledamöter. Nyligen avbetades Torgny Lindgrens Hummelhonung samt Bat Seba, två existentialistiska romaner som bägge är suveräna skildringar av livets nyckfullhet och människans villkor. För tillfället har jag lånat ett antal aforismer och religiösa essayer av Gunnel Vallquist. De är väl rätt ointressanta ur ett icke-katolskt perspektiv, dessutom har de ett antal år på nacken, men är man intresserad av femtiotalets katolicism så är väl Vallquists vittnesbörd rätt så oumbärlig. Hon har även gjort en, enligt vad jag hört, fantastiskt skildring Andra Vatikankoncliet i sina dagböcker som tryckts i fyra band på svenska, men jag tvivlar på att mitt bibliotek skulle ha det inne.
Citera
2013-10-21, 23:45
Medlem
gato12s avatar
Har tagit itu med Min Kamp del 5 av Knausgård.

Kommit hundra sidor och hittills kan man väl sammanfatta med att Karl Ove poserar i ett ständigt regnigt Bergen.
Citera
2013-10-22, 09:53
Medlem
Carobnjaks avatar
Läser Johan Asplunds - Genom huvudet och njuter för fullt! Underbar bok. Johan är en riktig stilist. Språket är så enkelt att ett litet barn skulle kunna läsa det men ändå fullspäckat med visdom. Önskar jag kunde skriva sådär!

Blev nyfiken på hans andra grejer. Hade jag haft mer pengar hade jag beställt det mesta på en gång...
Citera
2013-10-22, 11:02
Medlem
Krellyans avatar
Är i sluttampen av Mogworld av Yahtzee Croshaw, en lite udda berättelse i fantasy- och spelvärldsstil. Har cirka trettio sidor kvar, men vill helt enkelt inte avsluta den. Rekommenderas.

One Bloody Thing After Another av Joey Comeau ligger så snällt och väntar på sin tur på nattduksbordet.
Citera
2013-10-22, 11:27
Medlem
LeXeLs avatar
Läser Fabian Kastner "Lekmannen - En dement komedi"

Är ungefär halvvägs igenom boken. Jag tycker nog att den är ganska trälig om än intressant, har tagit mig ganska lång tid att läsa.
Hade velat införskaffa boken "Memoirs of My nervous illness" av Daniel Paul Schreber som är inspirationen till Kastners bok. Schreber var totalt sjuk i huvudet när han skrev boken och trodde att hans nervändar var sammankopplade med Guds nervändar.
Citera
2013-10-22, 13:51
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Har tagit itu med Min Kamp del 5 av Knausgård.

Kommit hundra sidor och hittills kan man väl sammanfatta med att Karl Ove poserar i ett ständigt regnigt Bergen.

Måste ta och läsa klart den, eller om det var fyran som jag slutade läsa i och tog ett uppehåll, boken där han efter gymnasiet åker till nordnorge och blir lärare på en skola.
Citera
2013-10-22, 13:51
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greener
Har precis börjat läsa 11/22/63 av Stephen King. Har ännu inte fastnat så som jag brukar göra i Kings böcker men hört massa bra så ska ge den några försök till. Brukar sluka Kings böcker. Läste Langoljärerna för ett par veckor sedan, den var fantastiskt bra.

En av hans bästa på senare år!
Citera
2013-10-22, 13:52
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Måste ta och läsa klart den, eller om det var fyran som jag slutade läsa i och tog ett uppehåll, boken där han efter gymnasiet åker till nordnorge och blir lärare på en skola.

Japp, det är i fyran. Han super rätt mycket och har sexfantasier om sina underåriga elever...
Citera
2013-10-22, 13:56
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Japp, det är i fyran. Han super rätt mycket och har sexfantasier om sina underåriga elever...

Japp, så var det! Läste de tre första delarna och kanske tvåhundra sidor in i fyran men blev en overload av Knausgård så fick ta en paus ifrån honom.

Har du läst hans frus böcker? Jag håller just på med novellsamlingen Grand Mal av Linda Knausgård och i förra veckan läste jag hennes nya roman, Helioskatastrofen som jag fann bra och läsvärd.
Citera
2013-10-22, 14:06
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Har du läst hans frus böcker? Jag håller just på med novellsamlingen Grand Mal av Linda Knausgård och i förra veckan läste jag hennes nya roman, Helioskatastrofen som jag fann bra och läsvärd.

Nej, har fått intrycket av att hon är rätt jobbig genom hennes makes böcker, som att hon skulle vara lite väl pretentiös och svårmodig...
Citera
2013-10-22, 17:49
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Nej, har fått intrycket av att hon är rätt jobbig genom hennes makes böcker, som att hon skulle vara lite väl pretentiös och svårmodig...

Mja, hennes böcker är väl ganska pretentiösa om man ser igenom fasaden, men trots det läsvärda i min mening.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in