2010-06-30, 00:15
Medlem
kolits avatar
Den sista gudfadern - en bok om som handlar kort och gott om verkliga maffiafamiljer i Italien mer specifikt Sicilien, Grym läsning för de som gillar sopranos, gudfadern, goodfellas m.m.
Citera
2010-06-30, 00:24
Medlem
Twisted-Studioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i.b.m
Ännu en gammal bok (eller 5 egentligen) som jag återvänder till... Douglas Adams "Hitchhikers guide to the galaxy..."
Det är en bok (böcker) som man kan återvända till hur många gånger som helst. Jag blev själv väldigt sugen på att läsa om dem nu när jag läser Illusionen om gud då Dawkins citerar Adams i boken.
Jag både älskar och avgudar Adams underbara sätt att uttrycka och formulera sig på. Där hade vi en som kunde trolla med orden.
Citera
2010-06-30, 00:36
Medlem
Traktes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i.b.m
Ännu en gammal bok (eller 5 egentligen) som jag återvänder till... Douglas Adams "Hitchhikers guide to the galaxy..."

Läste precis färdigt den, sjukt bra. Hans sätt att skriva kan göra det lite jobbigt att läsa ibland dock, men det är oftast så jävla roligt så det gör inget.
Kastade mig in i något lättläst istället J.R.R. Tolkien - Silmarillion
Citera
2010-06-30, 00:40
Medlem
simontjas avatar
Läste ut Shantaram av Gregory David Roberts för ett par dagar sedan. Fängslade intresset så gott som hela tiden trots att det är en riktig tjockis på över 900 sidor. Det bästa var emellertid att gå in på Roberts hemsida och läsa hans essä om hur han bygger upp sina böcker och särskilt Shantaram. Intressant att få veta att det inte finns några "levande" modeller till bokens personer. Han skriver att han fått förfrågningar från high schools och colleges som vill använda hans bok i undervisningen men rått dem att vänta tills uppföljaren kommer.

Sedan började jag i "Det andra könet" av Simone de Beauvoir. Den har ju några år på nacken, skrevs 48-49. Mycket som är annorlunda nu. Litet jobbig, får se om orkar läsa mer i den. Läste så en av de sista olästa i sändningen (och som jag trodde mig orka läsa), en bagatell av Janet Frame, "Mot ännu en sommar". Tja.

Nu kom nya sändningen från bibblan. Tänkte börja med "Pickmans modell" av H P Lovecraft men ryggade i sista stund och sökte mig till trygga Dickens i form av "Den gamla antikvitetshandeln". Få se om jag vågar läsa hans - Lovecrafts - kusliga böcker öht. Har även fått "Skräckens hus" bl a men inte "Färg bortom tid och rum" som jag ville ha, har haft den men tappat bort den. Ville gärna läsa om den.
Citera
2010-06-30, 01:11
Medlem
Twisted-Studioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakte
Hans sätt att skriva kan göra det lite jobbigt att läsa ibland dock, men det är oftast så jävla roligt så det gör inget.
Det är ju Adams underbara språkhantering och ordtrolleri som gör en stor del av upplevelsen med hitchhiker's guide to the galaxy.

Ta bara några av dessa som exempel:
Citat:
"Space," it says, "is big. Really big. You just won't believe how vastly hugely mindbogglingly big it is. I mean you may think it's a long way down the road to the chemist, but that's just peanuts to space, listen..."
Citat:
If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now.
Citat:
Isn’t it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?

Det sista citatet är ofta återkommande i Richard Dawkins texter och tal. Dawkins implementerar det otroligt bra på sitt budskap.
Citera
2010-06-30, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hindmountain
Läste ut Shantaram av Gregory David Roberts för ett par dagar sedan. Fängslade intresset så gott som hela tiden trots att det är en riktig tjockis på över 900 sidor. Det bästa var emellertid att gå in på Roberts hemsida och läsa hans essä om hur han bygger upp sina böcker och särskilt Shantaram. Intressant att få veta att det inte finns några "levande" modeller till bokens personer. Han skriver att han fått förfrågningar från high schools och colleges som vill använda hans bok i undervisningen men rått dem att vänta tills uppföljaren kommer.

Sedan började jag i "Det andra könet" av Simone de Beauvoir. Den har ju några år på nacken, skrevs 48-49. Mycket som är annorlunda nu. Litet jobbig, får se om orkar läsa mer i den. Läste så en av de sista olästa i sändningen (och som jag trodde mig orka läsa), en bagatell av Janet Frame, "Mot ännu en sommar". Tja.

Nu kom nya sändningen från bibblan. Tänkte börja med "Pickmans modell" av H P Lovecraft men ryggade i sista stund och sökte mig till trygga Dickens i form av "Den gamla antikvitetshandeln". Få se om jag vågar läsa hans - Lovecrafts - kusliga böcker öht. Har även fått "Skräckens hus" bl a men inte "Färg bortom tid och rum" som jag ville ha, har haft den men tappat bort den. Ville gärna läsa om den.

Ovanstående skrev jag, hindmountain, i inlägg #3949 den 16 juni. Döm om min häpnad när jag får se att simontja har kopierat det i inlägg #4096, i dag 0:40!

Varför i herrans namn har du kopierat mitt inlägg simontja??? Aldrig hört talas om något sådant! Ska jag känna mig smickrad eller?

Nu kopierar jag in det:

Undrar om moderator vill titta på detta?
Senast redigerad av hindmountain 2010-06-30 kl. 01:27.
Citera
2010-06-30, 01:22
Medlem
Twisted-Studioss avatar
Citat:
Ovanstående skrev jag, hindmountain, i inlägg 3949. Döm om min häpnad när jag får se att simontja har kopierat det i
Haha! Vad gör du simontja? Det kan inte vara så att han har tänkt att citera dig men det har blivit fel för honom/henne?
Citera
2010-06-30, 01:33
Medlem
Traktes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twisted-Studios
Det är ju Adams underbara språkhantering och ordtrolleri som gör en stor del av upplevelsen med hitchhiker's guide to the galaxy.

Absolut och jag håller helt och hållet med dig. Dock blir det så ibland (åtminstone för min del) att jag inte orkar läsa i den någon längre stund pga detta. Men du har helt rätt i att det gör mycket utav upplevelsen.
Citera
2010-06-30, 01:58
Medlem
Papa.Ubus avatar
Jag läser för tillfället Gabriel Liiceanu's bok "Apocalypsen enligt Cioran" efter att någon här på Flashback nämnt den, tänkte ge en eloge till den personen, men lyckas tyvärr inte hitta vare sig tråd eller inlägg, så det får bli en anonym eloge.

Boken är dels en biografi om Cioran, och dels en intervju med honom. Rekommenderas till alla som gillar den gamle rumänske dysterkvisten och tänkaren. I samband med läsandet av denna blir det en del av herr Cioran själv parallellt, det var ett tag sedan jag läste honom nu (vilket inte minst märktes på dammansamlingen), men vi kommer fortfarande bra överens.

Tänkte även börja på Cormac McCarthy´s "The Border Trilogy"" och "Njals saga" nu i dagarna. Har läst en del av McCarthy innan, så förväntningarna är skyhöga.

På nattduksbordet ligger dessutom Hunter S. Thompson's "The Gonzo Papers Anthology", vars tjocklek gör att den inte får följa med ut, men vars format, med korta småskrifter gör den perfekt som godnatt- och toalettbesökslitteratur.
Citera
2010-06-30, 02:05
Medlem
Ovanstående skrev jag, hindmountain, i inlägg 3949. Döm om min häpnad när jag får se att simontja har kopierat det

Citat:
Ursprungligen postat av Twisted-Studios
Haha! Vad gör du simontja? Det kan inte vara så att han har tänkt att citera dig men det har blivit fel för honom/henne?

Jo, så måste det vara. Är inne här och letar böcker att beställa och fick en smärre chock när kände igen mitt inlägg under annat nick! Det gör väl inte så mkt, det värsta var att jag tyckte det - inlägget - var så pinsamt dåligt. När jag kom underfund med att det var jag som hade skrivit det alltså!

Tycker det är hemskt att läsa om mina inlägg, beslutar då för det mesta att aldrig mer skriva något.
Citera
2010-06-30, 10:40
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papa.Ubu
Jag läser för tillfället Gabriel Liiceanu's bok "Apocalypsen enligt Cioran" efter att någon här på Flashback nämnt den, tänkte ge en eloge till den personen, men lyckas tyvärr inte hitta vare sig tråd eller inlägg, så det får bli en anonym eloge.

Boken är dels en biografi om Cioran, och dels en intervju med honom. Rekommenderas till alla som gillar den gamle rumänske dysterkvisten och tänkaren. I samband med läsandet av denna blir det en del av herr Cioran själv parallellt, det var ett tag sedan jag läste honom nu (vilket inte minst märktes på dammansamlingen), men vi kommer fortfarande bra överens.
https://www.flashback.org/sp23324910
Citera
2010-06-30, 11:52
Medlem
carebears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVanCleef
Läser just nu De välvilliga av Jonathan Littell. Helt okej hittills.
Hur kan du säga så?!
Måste vara en de sämsta böcker som nånsin skrivits/getts ut!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in