Påbörjade
Kallocain av Karin Boye igår kväll, skall fortsätta om en stund. Den verkar bra, men något svår att komma in i av någon outgrundlig anledning, kanske för att den är så annorlunda i jämförelse med mycket annan svensk litteratur, eller vad tror och säger ni? Jag minns att jag försökt läsa den tidigare och gett upp, men då var jag också betydligt yngre och dummare.
Efter Kallocain väntar Knut Hamsuns
Pan, som jag köpte i dag. På beskrivningen låter den riktigt intressant och då tänker jag i synnerhet på att den behandlar människans förhållande till naturen, ett ämne som ligger mig och de flesta andra nordbor varmt om hjärtat.

Jag har tidigare läst
Svält och
Markens gröda av samma författare och de trollband mig verkligen, så jag har höga förväntningar.
Citat:
Ursprungligen postat av IshethZenunim
Efter att i princip ha sträckläst "Demaskering" och nu börjat på "Den gyllene paviljongens tempel" så har jag i Yukio Mishima funnit en ny favoritförfattare. "Demaskering" kan vara en av de bästa böcker jag någonsin läst.
Trevligt att höra! Jag håller med, Yukio Mishima är helt enkelt bäst. Jag läste nyligen
Demaskering och
Sjömannen som föll i onåd hos havet och båda var fantastiska, dock inte fullt lika bra som
Den gyllene paviljongens tempel enligt mig. Den gyllene paviljongens tempel är perfekt på alla sätt - estetiskt, språkligt, atmosfäriskt, handlingsmässigt, ja, allt! Två till japanska författare som du måste kolla upp är Yasunari Kawabata och Kenzaburo Oe, av den förra rekommenderas Snöns rike, av den senare
Tid för fotboll och
M/T och berättelsen om skogens under.