Citat:
Ursprungligen postat av Jisrael
Måhända att det är ett komplext porträtt av Bateman, men det finns böcker som fångar människan bra mycket bättre än American Psycho i mitt tycke och på ett mer vardagligt och realistiskt vis. Dostojevskij och Knut Hamsun var två författare som jag värderar högt pågrund av deras mångfacetterade personporträtt. Nu var det ett tag sedan jag läste American Psycho men jag vill minnas att jag tyckte den var närmast overklig i sin beskrivning av Bateman.
Tror du missuppfattade mig. Menade inte att porträttet i sig skulle spegla den genomsnittliga människan på något speciellt sätt, utan att just karaktären Patrick Bateman besitter ett karaktäristiskt djup som få andra fiktiva personer gör, enligt mig. Sedan att få verkar se detta djupet, utan endast tar han för en seriemördare utan några känslor whatsoever förtar lite av det som är speciellt med Bateman (jag har skrivit om detta i Bret Easton Ellis-tråden om du är intresserad). Dock har du rätt i att även Dostojevskij (Hamsun har jag ej läst) var en mästare på att måla upp levande personer.
American Psycho är en något missuppfattad roman i min mening, även bland litteraturkännare.
Edit: Det var visst i denna tråden jag skrev om det jag nämnde ovan.
https://www.flashback.org/sp31842615