2012-04-09, 09:34
Medlem
Jisraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Fy fan vad bra den boken är. Kanske det bästa jag någonsin läst faktiskt. Har även jag läst den två gånger, och den var lika bra, om inte bättre den andra gången. Patrick Bateman är kanske ett av världslitteraturens starkaste karaktäristiska porträtt enligt mig. Sådan komplexitet går inte att finna i någon annan bok jag läst.

…there is an idea of a Patrick Bateman, some kind of abstraction, but there is no real me, only an entity, something illusory, and though I can hide my cold gaze and you can shake my hand and feel flesh gripping yours and maybe you can even sense our lifestyles are probably comparable: I simply am not there...

Måhända att det är ett komplext porträtt av Bateman, men det finns böcker som fångar människan bra mycket bättre än American Psycho i mitt tycke och på ett mer vardagligt och realistiskt vis. Dostojevskij och Knut Hamsun var två författare som jag värderar högt pågrund av deras mångfacetterade personporträtt. Nu var det ett tag sedan jag läste American Psycho men jag vill minnas att jag tyckte den var närmast overklig i sin beskrivning av Bateman.
Citera
2012-04-09, 12:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jisrael
Måhända att det är ett komplext porträtt av Bateman, men det finns böcker som fångar människan bra mycket bättre än American Psycho i mitt tycke och på ett mer vardagligt och realistiskt vis. Dostojevskij och Knut Hamsun var två författare som jag värderar högt pågrund av deras mångfacetterade personporträtt. Nu var det ett tag sedan jag läste American Psycho men jag vill minnas att jag tyckte den var närmast overklig i sin beskrivning av Bateman.

Tror du missuppfattade mig. Menade inte att porträttet i sig skulle spegla den genomsnittliga människan på något speciellt sätt, utan att just karaktären Patrick Bateman besitter ett karaktäristiskt djup som få andra fiktiva personer gör, enligt mig. Sedan att få verkar se detta djupet, utan endast tar han för en seriemördare utan några känslor whatsoever förtar lite av det som är speciellt med Bateman (jag har skrivit om detta i Bret Easton Ellis-tråden om du är intresserad). Dock har du rätt i att även Dostojevskij (Hamsun har jag ej läst) var en mästare på att måla upp levande personer.

American Psycho är en något missuppfattad roman i min mening, även bland litteraturkännare.

Edit: Det var visst i denna tråden jag skrev om det jag nämnde ovan.
https://www.flashback.org/sp31842615
Senast redigerad av Caesare 2012-04-09 kl. 12:46.
Citera
2012-04-09, 15:32
Medlem
Passepartouts avatar
Läser "Idioten" av Dostojevskij (översättning Ellen Rydelius), läst hälften. Människoporträtten är omskakande, inget är som det synes vara..eller är det det?

Inte är det lätt att vara människa i alla fall.
Citera
2012-04-09, 15:35
Medlem
ThickHazes avatar
Arvet efter Arn av Jan Guillou.

Mest i brist pa annat for att jag bor i USA men den ar ganska underhallande.

Man lar sig ett o annat om medeltiden.
Citera
2012-04-09, 16:23
Medlem
SiSeniors avatar
Jag är Ozzy av Osbourne och Chris Ayres.
Citera
2012-04-09, 17:29
Medlem
lepops avatar
Jag läser "Depression – If you constrict anus 100 times everyday" av Hiroyuki Nishigaki
Citera
2012-04-09, 21:54
Medlem
Bazinga90s avatar
Äcklet av Jean Paul Sartre, har höga förväntningar!
Citera
2012-04-10, 18:10
Medlem
Shit89breaks avatar
Ska ta mig i kragen och sätta igång med "Brott och straff".
Citera
2012-04-10, 18:36
Medlem
saftad_burks avatar
Guillaume Apollinaire - De elvatusen spöna

Citat:
Modernistpoeten Guillaume Apollinaire arbetade som redaktör på ett illegalt erotikförlag och skrev också ett par egna alster i genren. Av många anses De elvatusen spöna från 1907 vara ett av hans mest intressanta arbeten. I denna erotiska och våldsamma pikareskroman far den rumänske fursten Mony Vibescu fram genom Europa och Asien som ett brunstigt monster i en rad djupsvart komiska och skandalösa äventyr, skildrade med Apollinaires starka, lyriska språk.

C-M Edenborg har gjort den första kompletta svenska översättningen av Les onze mille verges, introducerat och kommenterat. Fabian Göranson har bidragit med nio originalillustrationer.

http://www.vertigo.se/elvatusen.htm

Fick den i present av min gamle morfar igår. Än så länge har jag inte annat än gott att säga om den. Mycket uppfriskande och underhållande läsning.
Citera
2012-04-10, 18:45
Medlem
Azzo14s avatar
Nekromantikerns irrfärder.
Har nyss börjat bara 70 sidor in, detta är 4e boken i Svärdets väktare serien (skrivna av Nick Perumov) en otroligt bra serie fantasy böcker!
Senast redigerad av Azzo14 2012-04-10 kl. 18:47.
Citera
2012-04-10, 19:34
Medlem
Det stora tågrånet (Mikael Nyberg).

Historien om järnvägen, SJ, avregleringen, bolagiseringen, fragmenteringen, kaoset.
Varning för farligt högt blodtryck vid läsning av vissa passager.

På ett politiskt plan handlar boken om industrinationen Sverige, nyliberalism som göds av diverse bubblor, samt "en kapitalism som äter sig själv". Marxistisk diskurs - recensenter som citeras på omslaget är bl a Sverker Lenas (DN) och Aron Etzler (Flamman). Lättillgänglig och informativ, hittills, om än lätt propagandistisk.
Citera
2012-04-10, 19:52
Avslutad
Påbörjar nu den bok jag kanske mest sett fram emot det gångna året, nämligen Östergrens Gangsters. Lämnar en kommentar i den alltför intressanta Östergren-tråden i sinom tid.

Glömde för övrigt kommentera både Bilbo av Tolkien och Den gamle och havet av Hemingway, varav båda lästes ut för ett par dagar sedan, samt faktumet att båda var ytterst läsvärda och intressanta att plöja igenom. Den förre lite mer än den senare, vilket antagligen beror på att jag är en nyfrälst Tolkienanhängare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in