2013-01-21, 20:52
Medlem
Rakiis avatar
Just läst klart Samhällsbärarna av GW Persson och ska ge mig i kast med Mellan sommarens längtan och vinterns köld senare ikväll, andra gången som jag läser igenom böckerna nu.
Citera
2013-01-22, 14:29
Medlem
knekt sparvs avatar
Att jag läser två-tre böcker samtidigt är inte så ovanligt, skönlitterärt håller jag på med Lolita av Vladimir Nabokov (underbar underbar bok!) och av rent intresse läser jag en läkarbok från 60-talet från pärm till pärm. Gissningsvis var det morfar som ropat in den på auktion.
Citera
2013-01-22, 14:38
Medlem
Läser just nu Schismatrix av Bruce Sterling.

Tycker inte om den men envis som jag är kommer jag läsa ut den ikväll.
Jag läser alltid ut en bok jag startat hur dålig jag än tycker att den är. Tur det ligger en hög i hyllan som jag längtar efter att få börja med.
Citera
2013-01-25, 01:09
Medlem
Ubayd-Allahs avatar
Just nu läser jag Alejo Carpentier's bok: Explosion in a Cathedral. Första boken jag läser av författaren och den ska tydligen vara riktigt bra. Hans böcker brukar, som jag uppfattat det, använda sig av ett revolutionstema. Där han beskriver olika revolutionsepoker ur ett individsperspektiv. Stilistiskt ska han också vara en mästare. Läser den engelska översättningen, som tyvärr översätts från franska, så det kan finnas några brister (som det i regel brukar när franska översätts till engelska, i alla som jag upplevt det).
Citera
2013-01-25, 13:51
Medlem
saftad_burks avatar
Läser Isaac Bashevis Singers Trollkarlen från Lublin och Bertrand Russels Västerlandets filosofi parallellt. Riktigt bra böcker bägge två. Trollkarlen från Lublin är snart slut. Västerlandets filosofi har jag bara hunnit till slutet av första boken av sex på - den är rätt så rejäl!
Citera
2013-01-25, 21:38
Medlem
dazed-and-confuseds avatar
Noam Chomsky - Skurkstater
Trevligt USA-hat på 260 sidor av vår mest älskade självhatande jude.
Citera
2013-01-25, 21:39
Medlem
dazed-and-confuseds avatar
Utöver det så har jag nyss läst ut Psykonauterna av Ernst Jünger, den kan rekommenderas.
Citera
2013-01-25, 22:08
Medlem
Yukio Mishima - Demaskering [njutning.]
Citera
2013-01-25, 23:42
Medlem
lendrygghs avatar
Tog för hundrade omnämningen upp Finnegans igen. Skam den som ger sig! Tänkte ta den innan Ulysses (som jag också lär skaffa hem i Anderssons översättning, som parallell till den svåraste engelskan). Har stora förväntningar!

Utöver det fipplas det försiktigt med Ibsens Folkefiende, samt Homicidal Psycho Jungle Cat (Kalle & Hobbe).
Citera
2013-01-25, 23:44
Medlem
upperkatts avatar
Läser Mansfield Park av Jane Austen. 196/479 sidor.
Lite seg, men helt okej än så länge. Tror definitivt det kommer hända något "större" innan boken är slut.
Citera
2013-01-26, 23:47
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Bertrand Russels Västerlandets filosofi [...] Västerlandets filosofi har jag bara hunnit till slutet av första boken av sex på - den är rätt så rejäl!
Russel är en mycket klok gubbe. Dock så missförstår han Nietzsche rejält tycker jag.
Att han inte ens låter Heidegger vara med är också en brist.

Citat:
Ursprungligen postat av Maslennikov
Yukio Mishima - Demaskering [njutning.]
Härligt!

Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
Tog för hundrade omnämningen upp Finnegans igen. Skam den som ger sig!
Vilken utgåva är det av den?
Det finns ju många, bl.a. kom denna nyligen.
Funderar dock själv på denna.
Citera
2013-01-27, 00:34
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Vilken utgåva är det av den?
Det finns ju många, bl.a. kom denna nyligen.
Funderar dock själv på denna.
Den billigaste... (tog bägge på samma gång)

En vacker dag lär jag nog köpa mig en för högre belopp rikt kommenterad och vackert dechiffrerad variant.

Typ ”Skeleton Key to the Wake”, om jag minns titeln ordentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in