2011-08-30, 01:56
Medlem
litteraturfantasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litteraturfantast
Under jord av Delillo

Nej, den här gick inte. Började precis i De välvilliga av Jonathan Littell.
Citera
2011-08-30, 02:16
Medlem
Moon The Loons avatar
Tjänstekvinnans son- August Strindberg.
Citera
2011-08-30, 04:03
Medlem
spjuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dmizor
Vad har du läst för fantasy och kan du rekommendera något speciellt? Definitivt min favorit-typ av böcker iaf.

OnT: Läste precis ut Ghost Story av Jim Butcher, senaste delen i en låång serie som jag diggar skarpt.
Jag gillar också fantasy som genre men tyvärr kan jag inte rekommendera något. Jag tål inte klyschan men det finns nästan inget annat. Men det finns bara 1 serie och en enskild bok jag gillat. Den ena är Harry Potter (ja jag vet, mycket nördigt) och den andra boken kommer jag tyvärr inte på namnet på. Frustrerande. Jag kommer inte ens ihåg vad den handlade om då jag avverkade så mycket böcker vid den perioden så jag inte minns annat än att jag tänkte köpa den.

En författare du ska undvika dock är Per Jorner. Lägg namnet på minnet för hans böcker är ett sånt slöseri med tid. Jag blev t.o.m arg efter att ha läst en av hans böcker för den var så uselt skriven. Jag förstår inte varför förlaget publicerade boken som den var.

Vad handlar hans böcker om? Känner inte igen namnet.
Citera
2011-08-30, 12:16
Medlem
Rakiis avatar
Chuck Palahniuk - Snuff
Citera
2011-08-30, 14:20
Medlem
Dmizors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spjuit
Jag gillar också fantasy som genre men tyvärr kan jag inte rekommendera något. Jag tål inte klyschan men det finns nästan inget annat. Men det finns bara 1 serie och en enskild bok jag gillat. Den ena är Harry Potter (ja jag vet, mycket nördigt) och den andra boken kommer jag tyvärr inte på namnet på. Frustrerande. Jag kommer inte ens ihåg vad den handlade om då jag avverkade så mycket böcker vid den perioden så jag inte minns annat än att jag tänkte köpa den.

En författare du ska undvika dock är Per Jorner. Lägg namnet på minnet för hans böcker är ett sånt slöseri med tid. Jag blev t.o.m arg efter att ha läst en av hans böcker för den var så uselt skriven. Jag förstår inte varför förlaget publicerade boken som den var.

Vad handlar hans böcker om? Känner inte igen namnet.

Böckerna handlar om en trollkarl/privatdetektiv som härjar runt i Chicago, i en värld som utspelar sig i det vanliga samhället men ändå inte riktigt (finns hur mycket onda/goda/skumma/roliga varelser som helst), där han drar runt och använder sin magi för att lösa brott som har med något supernaturligt att göra, och som alla klassiska deckare så tar han enormt mycket stryk, utdelar lite mer, och är en jävel på att "bantra" (hur uttrycker man det på svenska egentligen?) i tid och otid. Dom är i stort sett upplagda så att varje bok är ett specifikt fall, men även med en story som sträcker sig över alla böcker, men man slipper oftast (alltid utom de två senaste böckerna) jobbiga cliffhangers.
Citera
2011-08-30, 19:11
Medlem
Citat:
Nej, den här gick inte. Började precis i De välvilliga av Jonathan Littell.

Tar en paus i De välvilliga för att istället ge mig på Garp och hans värld av Irving.
Citera
2011-08-30, 20:33
Medlem
K9Devils avatar
Johannes Källströms Offerrit. Tyckte verkligen om novellsamlingen Mörkersikt, men den här har jag lite svårt att komma in i. Om det är jag eller författaren som är ur form vet jag inte.
Citera
2011-08-30, 20:48
Medlem
saftad_burks avatar
Kristens Resa av John Bunyan. Utnämnd till en av världens tråkigaste böcker, en av världens allra tråkigaste böcker samt världens tråkigaste bok. Har dock haft vissa förväntningar på den, och visst har de infriats. Förvånansvärt underhållande och med en för tiden - vågar jag gissa - ovanligt lättflytande text. Det illa dolda angreppet på påven var särskilt humoristiskt.

Förordet är för övrigt mycket bra. Istället för att, som i många andra fall, fokusera på bokens handling och symbolik ges man en bild av dåtidens England och Bunyan som person. Dagens förvirrade idioter, som för att bevisa att de läst boken känner sig tvunga att avslöja hela handlingen, borde läsa och lära.

I övrigt är det ganska mörkt på bokfronten. Tragglar mig igenom Malte Laurids Brigge, en Schopenhauer-biografi och någon novellsamling.
Citera
2011-08-30, 22:13
Medlem
Fhoobs avatar
Citat:
Tar en paus i De välvilliga för att istället ge mig på Garp och hans värld av Irving.

Då har du en fantastisk lästid framför dig. En av de bästa böcker jag läst, utan tvekan.
Citera
2011-08-30, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fhoob
Då har du en fantastisk lästid framför dig. En av de bästa böcker jag läst, utan tvekan.

Tack du, men det här var nog den 5:e boken i rad på kort tid som jag slutat i förtid ( dock en eller ett par, bl.a. Oliver Twist som jag kommer att ta upp senare ).

Nej, nu får det bli kvalité och inga mer chansningar, ty jag behöver en god bok. Men jag tycker ändå att Irving är en strålande författare rent litterärt, tyvärr dock inte i min smak.
Citera
2011-08-30, 23:48
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Nej, nu får det bli kvalité och inga mer chansningar, ty jag behöver en god bok. Men jag tycker ändå att Irving är en strålande författare rent litterärt, tyvärr dock inte i min smak.

Tycker inte att du ska ge upp med John Irving föränn du har läst Hotel New Hampshire!
Citera
2011-08-31, 00:05
Medlem
Den har jag i hyllan, så jag kan lika gärna köra igång på en gång. Om jag läser ur den så meddelar jag det här sedan, annars så har jag tröttnat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in