Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-05, 17:42
  #14041
Medlem
Droger i Tredje Riket.

Fakta om Ww2 finns ju hur mycket som helst av, men att det knarkades friskt i tyskland under den här tiden var nytt för mig. Även Kärnan av nazitopparna pundade som galningar. Boken växlar mellan berättande historier under krigets gång och ren fakta om drogerna och dess biverkningar. Jag upplever Författaren som lite ojämn dock, vissa delar är bra och vissa är mindre bra skrivna. Överlag en ok bok.
Citera
2018-12-08, 22:53
  #14042
Medlem
messiasibids avatar
Antifragile: Things that gains from disorder av Nassim Taleb.

Jag har läst cirka 140 sidor hittils och tycker den är riktigt bra. Författaren sparar inte på krutet och är tydlig vad han tycker, inga problem att idiotförklara folk.

Hittils då innehållet är intresset och bra så har hans framtoning bara givit karisma och liv i texten.

Rekommenderas och ser fram att läsa klart den!
Citera
2018-12-09, 14:45
  #14043
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Antifragile: Things that gains from disorder av Nassim Taleb.

Jag har läst cirka 140 sidor hittils och tycker den är riktigt bra. Författaren sparar inte på krutet och är tydlig vad han tycker, inga problem att idiotförklara folk.

Hittils då innehållet är intresset och bra så har hans framtoning bara givit karisma och liv i texten.

Rekommenderas och ser fram att läsa klart den!

Tack för tipset, ska låna den, men på svenska

Just nu läser jag Ojämlikhet dödar av Göran Therborn Hörs väl liksom på namnet vad den handlar om! (Har slut på lättsamma deckare och andra underhållare f n.)
Citera
2018-12-09, 17:39
  #14044
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmeraldC
Tack för tipset, ska låna den, men på svenska

Just nu läser jag Ojämlikhet dödar av Göran Therborn Hörs väl liksom på namnet vad den handlar om! (Har slut på lättsamma deckare och andra underhållare f n.)

Kul att du snappade upp tipset! Kom gärna senare med ett inlägg sedan vad du tycker om den.

Oj oj det var ingen kioskvältare det där. Jag blir trött av att bara läsa titeln,jämlikhet och ojämlikhet har dock aldrig riktigt fångat mitt intresse.

Bra att du tar tid åt sådana viktiga frågor
Citera
2018-12-09, 19:09
  #14045
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Kul att du snappade upp tipset! Kom gärna senare med ett inlägg sedan vad du tycker om den.

Oj oj det var ingen kioskvältare det där. Jag blir trött av att bara läsa titeln,jämlikhet och ojämlikhet har dock aldrig riktigt fångat mitt intresse.

Bra att du tar tid åt sådana viktiga frågor

Therborn är faktiskt riktigt lättläst. Skriver flytande och lättbegripligt. Envisas dock att sätta in små kurvor (egenhändigt konstruerade undslapp det honom) som undertecknad inte riktigt begriper...? Men ingen fara, läser ju inte precis för att förändra världen, snarare för att - i det här fallet - få bekräftat vad jag redan visste/misstänkte.

Tillägg:
Läste nu på pärmen att Göran Therborn är en mycket seriös man trots kurvorna . Citat från pärmen: Professor emeritus i sociologi vid universitetet i Cambridge, därtill hedersdoktor och knuten till Linnéuniversitet. Han har sedan 1970-talet haft världen som både arbetsfält och studieobjekt och skrivit en rad uppmärksammade verk som kommit ut på åtminstone 24 språk o s v.
Jojo, så är det. Den verkligt stora intelligensen förstår att anpassa språket och stilen för sin tänkta publik för det här är en populärskrift för vanliga dödliga!
__________________
Senast redigerad av EmeraldC 2018-12-09 kl. 19:27.
Citera
2018-12-30, 15:08
  #14046
Medlem
theEndNotes avatar
Bilbo av Tolkien och Bhagavad-Gita As It Is. Länge sedan jag läste Bilbo, och roligt efter att ha sett filmerna. Jackson slaktade verkligen bokens mytiska stämning med sin CGI. Bhagavad-Gita As It Is är intressant eftersom jag inte är särskilt insatt i hinduismen men förordet är ganska märkligt när författaren utger sig för att ha apostoliskt tolkningsföreträde.
Citera
2018-12-30, 15:33
  #14047
Medlem
PsychoChillers avatar
The Black Angel av Connolly. Från förordet:

Citat:
The novels before The Black Angel flirt with the supernatural, leaving it up to the reader to decide if the manifestations witnessed by Parker are actually present or are simply products of a mind unhinged by grief. The Black Angel, on the other hand, pretty much removes any doubt that they're real, and sets the tone for the books to follow. It is, in a way, the true beginning of the mythology of these strange novels.

Mumma!
Citera
2019-01-02, 19:43
  #14048
Medlem
D_V_Ss avatar
Årets första inlägg, haha fuckers!

Då är det dags för den andra delen av mitt nyårslöfte. Idag är det onsdag, lite mitt i veckan, så jag börjar med något lättläst:

Torsten Thuréns Vetenskapsteori för nybörjare.

Vad jag tycker och hur långt jag kommit? Jag ska ju börja nu. Men jag har läst boken innan och den är intressant helt klart.
Citera
2019-01-04, 05:25
  #14049
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Den är fin och bra, antar att du har sett filmen med? Om inte så kan jag rekommendera den starkt!
Sent svar men ja, nu i mellandagarna såg jag filmen. Riktigt bra!

Själv läser jag The vanishing Box av Elly Griffiths (ni vet hon som skrivit om rättsarkeologen Ruth Galloway). Detta är en deckare i hennes andra serie om polisen Edgar och magikern Max som tillsammans löser brott i 50-talets Brighton. Hela grejen med magiker, uppträdanden/show och hela den svängen känns sådär men jag gillar miljöbeskrivningarna av efterkrigstidens England. 50-talet var sannerligen ingen munter tid där på ön.
Citera
2019-01-04, 05:27
  #14050
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Årets första inlägg, haha fuckers!

Då är det dags för den andra delen av mitt nyårslöfte. Idag är det onsdag, lite mitt i veckan, så jag börjar med något lättläst:

Torsten Thuréns Vetenskapsteori för nybörjare.

Vad jag tycker och hur långt jag kommit? Jag ska ju börja nu. Men jag har läst boken innan och den är intressant helt klart.
Minns att jag läste och gillade denna när jag gick på högskolan för ~15 år sedan. Kul att den fortfarande läses.
Citera
2019-01-05, 12:39
  #14051
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
1968 skriven av Jan Guillou. Intressant och bra bok hittills. Det är under Vietnamkriget.
Citera
2019-01-06, 16:55
  #14052
Medlem
Asklords avatar
The running man av Stephen King.
Många som säkert kommer ihåg filmen i vår ungdom, varav Arnold schwartenegger spelar huvudrollen

Inte hunnit så långt än men huvudkaraktär (Ben) är bitter och med all rätt. Den är lite segstartad innan han kommer med i det dödliga underhållsprogrammet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback