2012-01-22, 14:19
Medlem
rednandslimys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Började läsa Johan Theorins Nattfåk imorse. Senaste två veckorna har Hans Holmérs Birka, Per Wahlöös Uppdraget och Johan Theorins Skumtimmen avverkats.

Härnäst på listan står Trofésamlaren av Björn Hellberg.

Är också snart klar med Nattfåk. Sen blir det Blodläge. Nattfåk är rktigt bra tycker jag.
Citera
2012-01-22, 15:20
Medlem
Parkers avatar
Har börjat ta mig igenom Bill Clintons memoarer Mitt Liv, en tegelsten på över 1000 sidor. Helt okej än så länge. Clinton visar upp en befriande självdistans och driver med sig själv emellanåt. Det hedrar honom.
Citera
2012-01-22, 16:53
Medlem
Soulfly5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parker
Har börjat ta mig igenom Bill Clintons memoarer Mitt Liv, en tegelsten på över 1000 sidor. Helt okej än så länge. Clinton visar upp en befriande självdistans och driver med sig själv emellanåt. Det hedrar honom.

Verkar bra. Kan du länka mig den?
Citera
2012-01-22, 18:33
Medlem
Är på sluttampen av Strindbergboken. "Skrifter av August Strindberg IX. Inferno. Legender. Ensam."

Mycket bra. Går inte att återberätta alla hans strider med Makterna och hur han plågas på olika sätt. Dessutom utfattig hela tiden enligt honom själv, och måste ta emot hjälp av beundrare och vänner, vilket är väldigt jobbigt och förödmjukande tycker han. Han har kommit i beröring med Swedenborgs skrifter och är rätt fascinerad, tycker att han får ledning av dem, skrifterna.

Nu ska jag emellertid börja på en annan bok: "Livet" av Keith Richards, legendarisk medlem av Rolling Stones. Har suttit och tittat på fotona i boken och kan inte hålla mig längre.
Citera
2012-01-22, 21:02
Medlem
Nu har jag börjat på Rolling Stones-medlemmen Keith Richards bok "Livet". Och jag har skrattat högt tre gånger på 20 sidor!
Måste få citera.
Från första sidan:"Varför stannade vi till.....i Arkansas under självständighetshelgen? Eller vilken dag som helst? Trots tio års erfarenhet av att köra genom bibelbältet. Rolling Stones stod högst upp på polisens lista i hela USA. Varenda snut var beredd att göra vad som helst för att haffa oss, bli befordrade och patriotiskt rensa Amerika från de fjolliga små engelsmännen."

De blev naturligtvis fast med massor av narkotika och så här, Keith:

"...Och det här är enklaste sättet att berätta det på, förlåt mig Perry Mason.
Medverkande:
Bill Gober, polischef. Hämndlysten, ursinnig.
Domare Wynne. Sittande domare i Fordyce. Väldigt berusad.
Frank Wynne. Allmän åklagare. Domarens bror.
Bill Carter. Välkänd aggressiv brottmålsadvokat. Representerar Rolling Stones. ...
Tommy Mays. Allmän åklagare. Idealist, nyexaminerad från juristlinjen.
Andra närvarande: Domare Fairley. Medförd av Carter för att se till att allt går rätt till och att han (Carter) inte sätts i fängelse.
---
Domaren: Ni får ursäkta mig en stund. Vi tar en paus.
(Förvirring i rättssalen...
Domaren återvänder. Hans skäl var att gå tvärs över gatan för att köpa en flaska bourbon innan affären stängde klockan tio. Flaskan är nu i hans strumpa.)"
Osv
Senast redigerad av EmeraldC 2012-01-22 kl. 21:04.
Citera
2012-01-23, 10:22
Medlem
K9Devils avatar
Läser Mia Ajvides "Mannen som föll i glömska". Absurd rysare. Tonsäker. Mycket bra!
Citera
2012-01-23, 15:30
Medlem
pungulfs avatar
Hunter: The Strange and Savage Life of Hunter S. Thompson av E. Jean Carroll

Som fan av Hunters andra verk så fick jag boken i julklapp av brorsan. Intressant att få med sig så mycket från hans liv, från barnsben till den fullvuxna gonzojournalisten vi kommer ihåg honom som.

Rekommenderas!
Citera
2012-01-23, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmeraldC
Nu har jag börjat på Rolling Stones-medlemmen Keith Richards bok "Livet". Och jag har skrattat högt tre gånger på 20 sidor!
Måste få citera.
Från första sidan:"Varför stannade vi till.....i Arkansas under självständighetshelgen? Eller vilken dag som helst? Trots tio års erfarenhet av att köra genom bibelbältet. Rolling Stones stod högst upp på polisens lista i hela USA. Varenda snut var beredd att göra vad som helst för att haffa oss, bli befordrade och patriotiskt rensa Amerika från de fjolliga små engelsmännen."

De blev naturligtvis fast med massor av narkotika och så här, Keith:

"...Och det här är enklaste sättet att berätta det på, förlåt mig Perry Mason.
Medverkande:
Bill Gober, polischef. Hämndlysten, ursinnig.
Domare Wynne. Sittande domare i Fordyce. Väldigt berusad.
Frank Wynne. Allmän åklagare. Domarens bror.
Bill Carter. Välkänd aggressiv brottmålsadvokat. Representerar Rolling Stones. ...
Tommy Mays. Allmän åklagare. Idealist, nyexaminerad från juristlinjen.
Andra närvarande: Domare Fairley. Medförd av Carter för att se till att allt går rätt till och att han (Carter) inte sätts i fängelse.
---
Domaren: Ni får ursäkta mig en stund. Vi tar en paus.
(Förvirring i rättssalen...
Domaren återvänder. Hans skäl var att gå tvärs över gatan för att köpa en flaska bourbon innan affären stängde klockan tio. Flaskan är nu i hans strumpa.)"
Osv
Ja boken är skitrolig i början. Sen blir det mycket musikaliskt tekniksnack som drar ner det lite. Har du möjlighet jämföra med någon annan biografi av t ex Bill Wyman el Marianne Faithfull Det är det värt!
Citera
2012-01-23, 20:52
Medlem
dullabos avatar
The Malazan book of the fallen, har bara läst 50 sidor än så länge. Relativ svår att komma in i dels på grund av den knepiga engelskan som kan förekomma. Den har inlett väldigt bra.
Citera
2012-01-23, 21:23
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rednandslimy
Är också snart klar med Nattfåk. Sen blir det Blodläge. Nattfåk är rktigt bra tycker jag.

Det låter bra.
Citera
2012-01-23, 22:15
Medlem
Sexhålet av Mona Hammar
Citera
2012-01-23, 23:30
Medlem
rosalenin skrev (ang Keith Richards' "Livet")
Ja boken är skitrolig i början. Sen blir det mycket musikaliskt tekniksnack som drar ner det lite. Har du möjlighet jämföra med någon annan biografi av t ex Bill Wyman el Marianne Faithfull Det är det värt!

Googlat inte hittat biografi eller självbiografi om Bill Wyman. Finns nog säkert ändå. Marianne Faithfull: Flera självbiografier på Amazon men tänker inte köpa någon.

Nu hoppas jag att du inte är ett fan till Stenarna och tar illa upp av det här, men mitt intresse för Rolling Stones är svagt för att inte säga så gott som obefintligt. Enda av deras låtar som jag gillar är Satisfaction. Den är suverän.

Men den här boken! Stor eloge till författaren/spökskrivaren James Fox och bra svensk översättning så vitt ut kan bedöma.

Apropå Bill Wyman: Under vistelse i Frankrike började Wyman hänga med - Marc Chagall! Han bodde granne med Stones.

Det vimlar av superkändisar i bandets närhet, t ex Truman Capote kom och bodde hos dem ett tag, titulerades Truby. Högvis med superkändisar som sagt. Från 60-talet och framåt.

Här ännu en otrolig episod bland tusen andra, komisk och nästan surrealistisk:
I Frankrike råkade Keith välta med bilen och släpades med ett 50-tal meter. Ryggskinnet skrapades av. Fick läkarvård och en sköterska kom varje morgon och gav en morfinspruta. Var manlig sjuksköterska som hade varit läkare i Dien Bien Phu, franska arméns sista utpost i Indokina! Efter varje omgång kastade sköterskan prick med sprutan som en dartpil på en tavla. Träffade ögat varje gång!
Senast redigerad av EmeraldC 2012-01-23 kl. 23:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in