2011-10-11, 11:42
Medlem
L.A.M.Fs avatar
Läser om Kristofer Ahlströms fantastiska debutroman Bara någon att straffa. Bara älskar den boken, den grabben kommer att bli en stor man. Ett hett tips!
Citera
2011-10-11, 17:45
Medlem
Djamillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntard
Påbörjade idag boken "Scar Tissue" som är Anthony Kiedis självbiografi han skrivit med Larry Sloman.

Nu har jag personligen tröttnat på självbiografier, men den är bland dem sämre självbiografierna jag läst.
Du har säkert redan läst The Dirt som är den bästa boken i den genren, synd att musiken inte är lika bra, annars kan jag rekommendera Heavier than heaven som handlar om Kurt Cobains liv.

Varning bör dock utfärdas angående den senare sjukt dekadent.

Själv läser jag så talade Zarathustra just nu, kan vara den mest välskrivna bok jag någonsin läst och då gör jag ändå jämförelser med Kafka och Dostojeviskij.

Den handlar helt enkelt om Profet Zarathustra som vandrar genom världen stöter på allt från sjömen, narrar till gammlingar med puckelrygg osv, under sin välfärd får Zarathustra med sig många lärjungar och förklarar allt från att läsa och skriva till att förstå sig på gamla och unga små kvinnor.

"Kvinnan förstår barnen bättre än mannen, men mannen är ändå barnsligare än barnen"
Senast redigerad av Djamilla 2011-10-11 kl. 17:59.
Citera
2011-10-13, 14:39
Medlem
Shalashaskas avatar
Otto Weininger: Sex, Science, and Self in Imperial Vienna av Chandak Sengoopta.
Weininger hade en del slående poänger även om han kanske var lite för hemmad och komplexfylld för att veta när man ska sluta.
Citera
2011-10-13, 20:55
Medlem
NoTruces avatar
Nu läser jag den israeliske författaren Etgar Kerets novellsamling The Nimrod Flip Out. Det är skruvade noveller där absurda och bisarra saker händer vanliga människor i vanliga situationer. Rekommenderas varmt. Läs även hans Missing Kissinger.
Citera
2011-10-13, 22:30
Medlem
lendrygghs avatar
Tog upp Blodsmeridianen igen, ämnar läsa ut den den här gången. Är någonstans i mitten, jag får se om tillfälle till läsning ges nästa vecka. Nu är det ganska smockfullt på schemat.
Citera
2011-10-13, 23:42
Avslutad
Svenska akademiens ordlista. Rustar upp inför högskoleprovet. Sedan är det en lättsam och kuriöst eggande bok.

Läser även Bibeln. Rätt så spännande. Svår att sträckläsa, tyvärr.
Citera
2011-10-14, 01:16
Medlem
saftad_burks avatar
Blandade noveller av Poe. Försöker hinna med iallafall ett par stycken varje kväll. Just denna gång blev det Det ovala porträttet och Flaskposten som lästes. Den förra är en berättelse om ett par sidor, som utspelar sig i ett sovrum i ett gammalt slott. En man och hans tjänare har sökt sig dit för att skydda sig från ett oväder. Väl inne somnar tjänaren, medan mannen ligger och betraktar de tavelfyllda väggarna i någon form av feberyra. Välskriven och stämningsfull, men tyvärr ganska intetsägande. Flaskposten var dock väldigt bra. Det känns som om Lovecraft hämtat en del inspiration ur den, eller i vilket fall berättelser av Poe som påminner om den. Man finner samma vilsenhet i det oförklarliga universum här som i många av hans berättelser.

Har även påbörjat Ofredsår av Peter Englund. Inte hunnit mer än knappa trettio sidor in, men det ser ut att bli mycket intressant läsning.
Citera
2011-10-14, 01:31
Medlem
wuuaas avatar
Revolt against the modern world av Julius Evola,bland de bästa samhällskritiska böcker jag läst.
Citera
2011-10-14, 14:32
Medlem
bombaccis avatar
Börjat läsa från Charles Manson Coming down fast av Wells. Ganska bra än så länge. Mina förkunskaper kring Mansons liv sträckte sig enbart till dådet och domen samt hans utseende. Intressant att läsa mer utförligt om hans liv och att han hade en liten sekt också.

Han hade helt klart en tuff uppväxt med en frånvarande far, en mor som åkte i fängelse, korkade troende som verkade inte speciellt EQ intelligenta. Manson fick gå i kjol till en mässa för att han skulle "blå tuffare" som gubben sa, något som gjorde att han blev retad av de andra barnen. Det gjorde honom "hårdare" men tror jag skulle passa på en sådan uppfostringsmetod.

Lite rolig ankedot om att han endast fick en tandborste med någon figur på som julklapp o när de andra barnen visade upp sina fina presenter, så skolkade han o stal sedan deras presenter o brände upp dem Det var första gången han fick problem med polisen ( var under 15 år då).

Bra att de lagt in bilder i boken med. Boken är på ca 435 sidor, o jag läser mest på nätterna så lär läsa från den här boken under hela oktober o förmodligen hela november med.

Det var ett bra köp i vilket fall som helst. Men man får se, det kanske blir segare om ett tag.
Citera
2011-10-14, 15:07
Medlem
Dolgtrases avatar
Jag har äntligen börjat läsa Lev Tolstojs Krig och fred. Det blev inte ”ursprungsversionen”.

Sedan läser jag även den intressanta Joseph Goebbels: En biografi av Lars Ericson Wolke.
Citera
2011-10-15, 23:40
Medlem
Cerseis avatar
Just nu Joe Hill's "Horn"

Eftersom jag gillade "En hjärtformad ask"
Citera
2011-10-16, 17:30
Medlem
GabeRoths avatar
Jag är just nu cirka 1100 sidor in i Ayn Rands Atlas Shrugged. Jag måste säga att boken verkligen är en av de mest imponerande och fängslande böcker jag någonsin har läst. Trots att den är lika tjock som en tegelsten så är den en bladvändare utan dess like.

Rekommenderas starkt till de få som inte har läst den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in