2011-09-09, 01:35
Medlem
Grandiosos avatar
Alexander Skantzes debutbok från tidigt 90-tal "Grattis Gud".
Citera
2011-09-09, 01:39
Medlem
gato12s avatar
John Steinbeck "Vredens druvor", en riktig klassiker.

Han är bra på att beskriva orättvisor så att det riktigt fräter på huden.

Tyvärr är översättningen från 40 talet, så det blir lite "Kalle Blomkvist stuk" när det ska talas slang; tira grabbar! vilket stör en aning.
Citera
2011-09-09, 14:57
Medlem
Just nu Niklas Rådströms bok Stig. om Stig Claesson (Slas). Kul att få en annan bild av Slas än den hans son Nils skrev, Blåbärsmaskinen. Nån annan som läst någon av dessa böcker? Vad tyckte ni i så fall?
Citera
2011-09-09, 19:32
Medlem
MrAdlers avatar
Fick idag hem The Alchemist, och denna fredag kommer att spenderas med just den boken.
Citera
2011-09-10, 02:05
Medlem
bombaccis avatar
Fick idag äntligen hem, Bret Easton Ellis, imperial bedrooms. Köpte den som inbunden. Bladen ser lite konstiga ut, men tror att det ska vara medvetet. Men den ser nstan "trasig" ut då vissa blad ser ut att sticka ut o andra är lite ljusare på kanterna.

Bara inte bladen ramlar ut så är det ok.

Lngst bak i boken står det

"A NOTE OF THE TYPE

The text of this book was set in Ehrardt, a typeface based on the specimens of dutch types fpund at the ehrhardt foundry in leipzig. osv"

Snygg framsida och bokens utseende ser bra ut. Det är lite "lustigt" att författarens namn är MYCET större än bokens titel. Ellis är helt ok och han är intressant som person o han skriver ok böcker, men tror att han är lite egenkär. Missförstå mig inte nu, lyckas jag som författare någon gång så vill jag gärna att mitt namn syns med, men tycker ändå att titeln på boken ska helst vara större än författarnamnet.

Bokens namn borde ju kunna attrahera mer än författarnamnet, men det kan man ju ha olika åsikter om.

Den ser vldigt lättläst ut, tar säkert ett par sidor innan man kommer in i den. Men ska lägga mig o läsa ett tag innan det blir sovdags. Kul att boken har kommit. Gått o väntat på den ett tag.
Citera
2011-09-10, 11:55
Medlem
Mari Jungstedts Det fjärde offret
Citera
2011-09-10, 12:08
Medlem
xtaziums avatar
Första harry potter boken, Mycket läsvärd
Citera
2011-09-10, 13:45
Avslutad
Stod inför ett ödesdigert val denna morgonen, att välja ett litterärt verk att påbörja utav tre gedigna giganter. Antingen skulle jag lägga vantarna på min senast inhandlade Främligen av Albert Camus, eller så fick det bli det omtalade verket Alkemisten av Paulo Coelho, eller Anteckningar från källarhålet av herr D. Det blev den senare. Den börjar bra, och jag ser framemot fortsatt läsning. Gissar på att ett flertal av folket i denna tråden har läst detta verk, varav jag undrar: Någon som har en åsikt om dessa Anteckningar?
Citera
2011-09-10, 15:26
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Alexander Skantzes debutbok från tidigt 90-tal "Grattis Gud".

Är det hans bok som är skriven ur ett dagboksperspektiv om en skolklass som åker till Berlin?
Citera
2011-09-10, 22:50
Bannlyst
Jag håller fortfarande på med Farliga förbindelser..... Jag har läst drygt 130 sidor och det har inte hänt ett enda dugg. Jag tyckte att Greven av Monte Cristo höll ett lågt tempo, men den här boken tar fan priset... Jag ska ändå försöka ta mig igenom resten av boken. Nån annan som läst den och vet om den är seg och tråkig rakt igenom?
Citera
2011-09-10, 22:55
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Är det hans bok som är skriven ur ett dagboksperspektiv om en skolklass som åker till Berlin?

En slags brevroman är nog en korrektare beskrivning kanske.
Har inte kommit så långt i Skantzes debutroman ännu, så jag vet inte om man hamnar i Berlin.
Jag har för mig att den resan förekommer i den andra boken som han skrev.
Köpenhamn bär det till här i vart fall.
"Grattis Gud" handlar om en värstingkille vid namn Leonard och som bor i en sunkig förort
och som verkar hata det mesta. Det är ett ganska verklighetsnära, rått men intressant
språk den unge författaren håller sig med här.

Om jag minns rätt nu, så har jag för mig att Skantze var inspirerad av berömda "Clockwork
Orange" när han gav sig i kast med det här projektet.
Det var rätt mycket uppmärksamhet i olika medier vid den här debuten, minns jag.
Länge sedan man förresten hörde något om Skantze. Vet inte ens om han skriver fortfarande.
Citera
2011-09-10, 22:58
Medlem
Läser Pelè, en självbiografi om hans uppväxt samt hans fotbolls karriär. Har läst cirka 60 sidor och har redan fastnat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in