2011-08-07, 03:22
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Ja jag antar det, var över tio år sedan som jag började att intressera mig för LaVeyismen och då snubblade jag in på belial.org och såg att boken fanns tillgänglig. Nuförtiden är jag inte alls i kontakt med rörelsen på något vis så vet inte hur man kommer över boken.

Nu när vi ändå är inte på Anton LaVey så ska jag kika vad han har skrivit mera för böcker, förutom de kändaste. Om man har tur kanske även Gilmore och Burton har skrivit någonting.

ok då kan jag förstå priset. Är den i bra skick och man är en stark anhängare eller väldigt intresserad så är ju inte ca 700kr någon enorm summa.

Jag hade gärna fått tag på Laveys skivor men de är svåra att få tag på.

Den här boken verkar intressant i ämnet:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197410241

aja ska inte riskera att bli mer OT nu. Dags att läsa lite i satanistbibeln.
Citera
2011-08-07, 04:35
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Den här boken verkar intressant i ämnet:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197410241
Läsvärd!

Själv så paralelläser jag Jorge Luis Borges Fiktioner och Giacomo Oreglias Eresía : essäer om helgon, anarkister, poetissor, kättare, onanister, filosofer.
Citera
2011-08-07, 16:32
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Läsvärd!

Litar på dig och ditt omdöme så blir att köpa den så småningom då.
Citera
2011-08-07, 20:15
Medlem
Jonathan Franzens freedom. Har bara läst runt hundra sidor men har redan börjat gilla den. Jag tycker att han liksom lyckas få fram en bra känsla för hur karaktärerna är och man anar liksom vad det är för slags personlighetstyper det handlar om utan att han säger det rent konkret. Sådana författare gillar jag som alltså kan skapa verklighetstrogna karaktärer som man nästan tror sig har träffat i verkligheten någon gång, men antagligen inte gjort det.

Den har ju också fått rejält med beröm den här boken så jag hade ganska höga förväntningar, men jag vågar inte ropa hurra än. Hittills är det just personbeskrivningarna som fängslat mig, men jag hoppas att det kommer en intressant handling också. Om boken bara är som ett långt släktkalas där man får lära känna en massa amerikaner inpå bara skinnet då blir jag arg och kommer att kasta den från balkongen på någon gangsterunge som straff.
Senast redigerad av qpasatiabuena 2011-08-07 kl. 20:19.
Citera
2011-08-08, 01:01
Medlem
Fhoobs avatar
Läser Norwegian Wood av Haruki Murakami just nu. Har läst lite mer än halva boken och den är bra. Inte riktigt lika bra som Fågeln som vrider upp världen kanske, men nästan så.
Citera
2011-08-08, 14:01
Medlem
Vi, de drunknade av Carsten Jensen. Uppskattar den mycket! Lite ojämn möjligtvis men inget annat är att vänta då det är en lång bok som spänner över hundra år och följer flera generationer av invånare i en dansk stad. Den är mycket välskriven och det finns en sorts anda i sättet som invånarna och staden beskrivs på som gör att boken på något sätt håller ihop trots att platser (huvudpersonerna är sjömän) och personer ständigt byts ut.

Idag läser jag nog ut den och jag har några stycken böcker i bokhyllan som jag är sugen på. Vilken tycker ni jag ska börja med?

The enchantress of Florence av Salman Rushdie - Jag har läst och älskat nästan samtliga av Rushdies övriga böcker och han är nog min absoluta favoritförfattare. Har läst lite mindre positiva recensioner av denna bok dock. Har aldrig läst honom på engelska innan.

Ett annat liv (självbiografi) och Musikanternas uttåg av PO Enquist - Jag älskade Livläkarens besök , vill gärna läsa mer av Enquist och borde läsa mer svenska författare De två jag fått tag på är inte de mest uppmuntrande böcker vad jag har hört.

Leoparden av Giuseppe Tomasi de Lampedusa - En klassiker som verkar väldigt intressant när jag läser om den. Jag har tidigare ofta haft svårt att uppskatta böcker som har mer än sisådär 50 år på nacken (denna är utgiven 1959) och jag misstänker att denna kan vara tung och svårläst. Nån som har läst den och kan ge en kommentar?

Ett hus åt mister Biswas av V.S. Naipul - Läste Ett halvt liv för några år sen och minns att jag gillade den även om jag inte har några särskilt starka minnen av den. Verkar intressant då jag läser på baksidan.
Citera
2011-08-08, 14:18
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ASal
Vi, de drunknade av Carsten Jensen. Uppskattar den mycket! Lite ojämn möjligtvis men inget annat är att vänta då det är en lång bok som spänner över hundra år och följer flera generationer av invånare i en dansk stad. Den är mycket välskriven och det finns en sorts anda i sättet som invånarna och staden beskrivs på som gör att boken på något sätt håller ihop trots att platser (huvudpersonerna är sjömän) och personer ständigt byts ut.

Idag läser jag nog ut den och jag har några stycken böcker i bokhyllan som jag är sugen på. Vilken tycker ni jag ska börja med?

The enchantress of Florence av Salman Rushdie - Jag har läst och älskat nästan samtliga av Rushdies övriga böcker och han är nog min absoluta favoritförfattare. Har läst lite mindre positiva recensioner av denna bok dock. Har aldrig läst honom på engelska innan.

Ett annat liv (självbiografi) och Musikanternas uttåg av PO Enquist - Jag älskade Livläkarens besök , vill gärna läsa mer av Enquist och borde läsa mer svenska författare De två jag fått tag på är inte de mest uppmuntrande böcker vad jag har hört.

Leoparden av Giuseppe Tomasi de Lampedusa - En klassiker som verkar väldigt intressant när jag läser om den. Jag har tidigare ofta haft svårt att uppskatta böcker som har mer än sisådär 50 år på nacken (denna är utgiven 1959) och jag misstänker att denna kan vara tung och svårläst. Nån som har läst den och kan ge en kommentar?

Ett hus åt mister Biswas av V.S. Naipul - Läste Ett halvt liv för några år sen och minns att jag gillade den även om jag inte har några särskilt starka minnen av den. Verkar intressant då jag läser på baksidan.

Lewis resa av Enqust hade vi som kurslittertur på en kurs när jag pluggade teologi. Jag tyckte om den väldigt mycket så läste den tre-fyra gånger. Välskriven, fast att jag funderade på att bli präst/pastor när jag läste den påverkade säkert med.
Citera
2011-08-08, 14:26
Medlem
AlwaysAwesomes avatar
The End of Mr. Y, skriven av Scarlett Thomas. Även om den spårar ur i slutet så var det helt klart skön semesterläsning.

Funderar på Fågeln som vrider upp världen, verkar rätt häftig.
Citera
2011-08-08, 14:34
Medlem
Ringaren i Notre Dame, Victor Hugo. Har inte hunnit tillräckligt långt för att fälla ett ordentligt omdöme, men den verkar göra skäl för sin klassikerstatus!

Citat:
Ursprungligen postat av Fhoob
Läser Norwegian Wood av Haruki Murakami just nu. Har läst lite mer än halva boken och den är bra. Inte riktigt lika bra som Fågeln som vrider upp världen kanske, men nästan så.

Själv läste jag Norwegian Wood (i svensk översättning, kanske bör noteras?) för ett par månader sen och kan inte direkt säga att jag blev imponerad. Språket kändes tafatt, handlingen sisådär, men boken var ändå rätt gripande och underhållande. Värd att läsa, men ingen läsupplevelse som sätter några spår om man säger så. Har inte läst något annat av Haruki Murakami, men Kafka på stranden eller Fågeln som vrider upp världen kanske håller högre kvalité?
Citera
2011-08-08, 18:04
Medlem
alters avatar
Dante, Commedia (1 terzin om dagen)
Kyrklunds samlade i 2 vol. (då och då i soffan)
Klas Östergren, Gangsters (på bussen, i soffan)
Den finlandssvenska dikten, vol. 8 Enckell, 11 Carpelan, 12 Peter Sandelin, 15 Claes Andersson (på jobbet)

Omdömen:
Om Kyrklund här och här.
Gangsters börjar ansträngt.
Citera
2011-08-08, 18:52
Medlem
litteraturfantasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qpasatiabuena
Jonathan Franzens freedom. Har bara läst runt hundra sidor men har redan börjat gilla den. Jag tycker att han liksom lyckas få fram en bra känsla för hur karaktärerna är och man anar liksom vad det är för slags personlighetstyper det handlar om utan att han säger det rent konkret. Sådana författare gillar jag som alltså kan skapa verklighetstrogna karaktärer som man nästan tror sig har träffat i verkligheten någon gång, men antagligen inte gjort det.

Den har ju också fått rejält med beröm den här boken så jag hade ganska höga förväntningar, men jag vågar inte ropa hurra än. Hittills är det just personbeskrivningarna som fängslat mig, men jag hoppas att det kommer en intressant handling också. Om boken bara är som ett långt släktkalas där man får lära känna en massa amerikaner inpå bara skinnet då blir jag arg och kommer att kasta den från balkongen på någon gangsterunge som straff.

Själv läste jag Tillrättalägganden just precis, var rena rama dyngan dom få sidor som jag stod ut. Var på tok för modernt, detta knepiga ironiserande hela tiden.
Citera
2011-08-08, 19:39
Medlem
doubleRainbows avatar
Konsten att få mentala superkrafter av Henrik Fexeus och 4 timmars arbetsvecka av Timothy Ferris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in