Vi, de drunknade av Carsten Jensen. Uppskattar den mycket! Lite ojämn möjligtvis men inget annat är att vänta då det är en lång bok som spänner över hundra år och följer flera generationer av invånare i en dansk stad. Den är mycket välskriven och det finns en sorts anda i sättet som invånarna och staden beskrivs på som gör att boken på något sätt håller ihop trots att platser (huvudpersonerna är sjömän) och personer ständigt byts ut.
Idag läser jag nog ut den och jag har några stycken böcker i bokhyllan som jag är sugen på. Vilken tycker ni jag ska börja med?
The enchantress of Florence av Salman Rushdie - Jag har läst och älskat nästan samtliga av Rushdies övriga böcker och han är nog min absoluta favoritförfattare. Har läst lite mindre positiva recensioner av denna bok dock. Har aldrig läst honom på engelska innan.
Ett annat liv (självbiografi) och
Musikanternas uttåg av PO Enquist - Jag älskade
Livläkarens besök , vill gärna läsa mer av Enquist och borde läsa mer svenska författare

De två jag fått tag på är inte de mest uppmuntrande böcker vad jag har hört.
Leoparden av Giuseppe Tomasi de Lampedusa - En klassiker som verkar väldigt intressant när jag läser om den. Jag har tidigare ofta haft svårt att uppskatta böcker som har mer än sisådär 50 år på nacken (denna är utgiven 1959) och jag misstänker att denna kan vara tung och svårläst. Nån som har läst den och kan ge en kommentar?
Ett hus åt mister Biswas av V.S. Naipul - Läste
Ett halvt liv för några år sen och minns att jag gillade den även om jag inte har några särskilt starka minnen av den. Verkar intressant då jag läser på baksidan.