2011-07-28, 15:00
Medlem
Drynwhyls avatar
Börjar närma mig slutet av Albert Speer's Dagbok från Spandau

Enligt mig en väldigt gripande bok. Vare sig man har intresse i tredje rikets profiler eller inte är det en intressant skildring av en mans tid i fängelse.
Citera
2011-07-28, 16:40
Medlem
flutts avatar
Varvar Peterssons Maktspelerskan (om drottning Kristina) med Metro 2034. Vilt blandat allting vunnet, som det så fint heter.
Citera
2011-07-28, 17:21
Medlem
Phibess avatar
Har läst ungefär halva Stark av Stephen King. Ser fram mot andra halvan, känns väldigt svårt att gissa vad som kommer hända.

Någon som vet vad den King-boken heter där en person begår ett mord för att sedan bli misstänkt för ett annat? Tänkte den skulle bli min nästa roman...
Citera
2011-07-28, 18:15
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phibes
Någon som vet vad den King-boken heter där en person begår ett mord för att sedan bli misstänkt för ett annat? Tänkte den skulle bli min nästa roman...

Dolores Claiborne?
Citera
2011-07-28, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
Sadeq Hedayat (1903-1951) - Den blinda ugglan

"En man återger för sin skugga sitt livs historia. I förtvivlan över att ha förlorat sin mystiska älskarinna befinner han sig på randen till döden eller vansinnet. Tid och rum har gått sönder och samma motiv, samma personer återkommer ständigt i nya skepnader.

Det går att läsa Den blinda ugglan som en skräckhistoria, som en surrealistisk mardrömsskildring eller kanske som en opiumrusig lek med förvridna speglar. André Breton har kallat boken för ett av de få sanna mästerverken."

"När Den blinda ugglan först publicerades 1937 var det i en blygsam upplaga om 150 exemplar. Det är en text utan motstycke, med influenser från Kafka och Poe likväl som från den persiska myten och folksagan. Författarens eget eskalerande missbruk av opium sägs vara en av de främsta orsakerna till dess mörkt drömska ton. Idag räknas Den blinda ugglan till världslitteraturens främsta klassiker. Sadeq Hedayat tog sitt liv i Paris 1951."

Läste ut denna för mindre än tio minuter sedan, och är helt förbluffad. Bland det märkligaste, och mest fantastiska jag läst. Hoppas att man ger ut mer av honom på svenska!
Citera
2011-07-29, 16:00
Medlem
saftad_burks avatar
Marie Hamsuns memoarer. Är cirka åttio sidor inne Regnbågen, och än så länge håller den oväntat hög kvalitet. Väldigt fin skildring av ungdomsåren i det sena artonhundratalets Norge. Ser fram emot mötet med Hamsun!
Citera
2011-07-29, 20:39
Medlem
litteraturfantasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drynwhyl
Börjar närma mig slutet av Albert Speer's Dagbok från Spandau

Enligt mig en väldigt gripande bok. Vare sig man har intresse i tredje rikets profiler eller inte är det en intressant skildring av en mans tid i fängelse.

Ja, den är en melankolisk höjdare.
Citera
2011-07-30, 02:59
Medlem
Rakiis avatar
En enda man av Christopher Isherwood just nu.
Citera
2011-07-30, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
En enda man av Christopher Isherwood just nu.

Coolt! Läser du den svenska översättningen, och i så fall, hur är den?
Citera
2011-07-30, 19:25
Medlem
flutts avatar
Jag läser Anders Sundelins Den magiska cirkeln, om Salaligan. Läste brorsan Arnes bok Fallet Thurneman (också om Salaligan) för några veckor sedan och måste säga att Leif GWs tips (han pratade om dem i Babel) är klockrent. Böckerna kompletterar varandra väl, de är väldigt olika språkligt sett och angriper också storyn från olika håll. Arne fokuserar i stort sett bara på Sigvard och hans mentala (o-)hälsa medan Anders fokar på "klubben" i sig, med mer info om samtliga medlemmar.

Rekommenderas!
Citera
2011-07-30, 19:53
Medlem
2083 A European Declaration of Independence
Citera
2011-07-30, 20:46
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radiopanna
Coolt! Läser du den svenska översättningen, och i så fall, hur är den?

Det är den svenska översättningen som jag tycker fungerar förvånansvärt bra, språket och orden är väldigt levande och väl valda. Språket flyter på fint och bra, trots att det blir lite väl utdragna meningar ibland kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in