2011-04-17, 14:48
Medlem
bombaccis avatar
Mussolinies shadow. Handlar om hans svärson och utrikesminister Ciano. Finns tydligen filmer om honom med. Boken är "okey" men inte mer. Den är på ca 300 sidor och jag har väl kommit till ca 190 sidor eller nåt sånt. Vi är på år 1941 ( Ciano blir avrättad 1944). Men börjar tröttna lite på boken, dels för att Mussolinie verkar så otroligt korkad ibland och sedan att det blir lite trist att läsa om Cianos alla möten med diplomater o nazister. Den är itne dålig boken, men känns ungefär som om det är ungefär samma sak hela tiden. Någon nazist säger att Ciano är jätte trevlig, någon annan säger att han är en idiot, Ciano skriver samma sak, ändrar sig ibland osv.

En del intressant fakta kommer fram som jag itne kände till innan, t ex att han förhandlade med amerikanarna innan krig utbröt melan italien och usa att Ciano skulle störta mussolinie och den dåvarand ekungen och istället själv ta makten och installera en provinsledare från etiopien ( en italienare) som kung. Så är ganska intressant ibland, men skulle nog ge boken ett svagt godkänt, just för att alla omdömen och möten i längden blir ganska trist att läsa om.

Ska läsa klart den, men ser fram emot tills jag kan börja läsa Golem istället.
Citera
2011-04-17, 20:31
Medlem
Delblanc, Sven - Agnar

Mycket trevlig samling av tillbakablickar skrivet i slutskedet av livet i samband med hans behandling av cancern. Mästerligt språk.
Citera
2011-04-18, 23:09
Avslutad
Den osynliga handen, Adam Smith (i urval).

Lånade den på bibblan idag, skall ta mig an den imorgon. Ngt bra?
Citera
2011-04-19, 01:48
Medlem
Ozknybergs avatar
Liam Norberg - Insidan
Citera
2011-04-19, 04:08
Medlem
Putins Ryssland - Anna Politkovskaja (journalisten som blev mördad), den ger en bra inblick i Rysslands armé och Putinregeringen m.m. Saklig och lättläst.

Ingen ingenstans - Donna Williams, hennes självbiografi om en svår uppväxt kombinerat med Aspergers syndrom. Det var längesedan jag läste något så jävla bra, hennes skrivsätt "lyfter" mig över marken.
Citera
2011-04-19, 06:10
Medlem
Jooplins avatar
Bara en mor av Ivar Lo-Johansson. Hittills lite väl seg, får se om det blir bättre.
Citera
2011-04-20, 01:11
Medlem
Benedictuss avatar
Marcel Proust - På spaning efter den tid som flytt
Citera
2011-04-20, 10:37
Medlem
Jooplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jooplin
Bara en mor av Ivar Lo-Johansson. Hittills lite väl seg, får se om det blir bättre.

Måste medge att jag övergav boken efter hundra sidor. Nu läser jag David Copperfield (Dickens ofc!) istället; och det med betydligt större behållning.
Citera
2011-04-21, 12:55
Medlem
GrimFausts avatar
Bilbo - En Hobbits Äventyr av Tolkien, Into The Wild av Krakauer och ska snart börja med The Crucible av Arthur Miller.
Citera
2011-04-22, 02:17
Medlem
Jag läser Eyewitness to Jewish history och lyssnar på Beyond good and evil av F. Nietzsche.
Senast redigerad av Illitterat 2011-04-22 kl. 02:35.
Citera
2011-04-22, 08:35
Medlem
Lars Gyllensten - Barnabok
Citera
2011-04-22, 14:19
Medlem
saftad_burks avatar
Kyoto - Yasunari Kawabata

Kanske det bästa jag ännu läst av honom. Boken utspelar sig, föga förvånande, i staden Kyoto, japans forna huvudstad. Som huvudroll har vi ett hittebarn, en ung flicka som bor hos sin mor och far i ett av stadens hantverkarkvarter. Industriella tyger har börjat ta över marknaden och den trötte fadern tar sin tillflykt till ett nunnekloster, där han börjar fundera över nya mönster och färgkombinationer, lika ofta inspirerad av västerländska målare som klassiska japanska konstnärer. Boken innehåller en hel del diskussioner om traditionellt hantverk och karaktärerna gör många besök i historiska byggnader och parker.

Kalevipoeg

Esternas nationalepos, med samma mytologiska ram som finnarnas Kalevala. Inspirerad av det senare verket letade jag reda på även Kalevipoeg, men det blev en liten besvikelse. Dels verkar denne Reinhold Kreutzwald ha saknat större litterära förmågor, dels var översättningen inte på vers utan prosa. Att den helt saknade skapelsemyter och liknande var heller inget plus.
Att den var underhållande och läsvärd förnekar jag inte, men Kalevala vinner loppet vilken dag som helst. Bättre handling, bättre språk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in