2011-03-09, 12:12
Medlem
Kheperas avatar
Den stygga flickans rackartyg av Mario Vargas Llosa. Understundom även Platon inte Prozac av Lou Marinoff.
Citera
2011-03-09, 15:04
Medlem
Shit89breaks avatar
Jag har precis börjat på Fröken Smillas känsla för snö av Peter Hoeg. Än så länge så verkar den lovande.
Citera
2011-03-09, 15:39
Medlem
Svejks avatar
Tysk Höst av Stig Dagerman

”Hösten 1946 ombads Stig Dagerman av Expressen att åka till Tyskland för att skriva ett reportage. Landet låg i spillror efter kriget och rapporterna därifrån var få och motstridiga. De artiklar han skrev under resan samlades sedermera i boken Tysk Höst, som av många anses vara ett oöverträffat exempel på journalistisk prosa. Här lyckades han skildra andra världskrigets brutala efterverkningar på ett sådant sätt att texten blev tidlös: det närvarandegjorda Tyskland i ruiner kan lika gärna gälla för alla de platser i världen som drabbats av krigets ofrånkomliga nederlag: apati och cynism.”
Citera
2011-03-09, 16:05
Medlem
Ozknybergs avatar
Nyss börjat på Marilyn Manson - Den långa vägen ut ur helvetet.
Citera
2011-03-09, 20:21
Medlem
Jag har kommit drygt hundra sidor in i Liedmans Hets. Boken är en genomgång av den svenska skolan. Intrycket är att Liedman inte riktigt verkar tro på den skola som Björklund nu tröskar igenom. Liedman skriver övertygande men har ännu inte skissat upp något riktigt alternativ.
Citera
2011-03-10, 16:31
Medlem
Tant Julia och författaren av Mario Vargas Llosa och parallellt med den är det Röda Rummet av August Strindberg som gäller.
Citera
2011-03-10, 17:27
Medlem
saftad_burks avatar
Birgitta i Sverige av Sven Stolpe

Första delen av två om Heliga Birgitta. Såhär femtio sidor in är jag ganska skeptisk till fortsättningen. Stolpe brukar vara väldigt duktig och konkret, men här blir det ofta rörigt. Han hoppar hej vilt mellan årtal, personer och händelser och det känns allmänt ostrukturerat. Första kapitlet gick till stor del ut på att smutskasta andra Birgitta-biografier.

Andra delen verkar dock väldigt intressant. Om Birgittas sista tjugotre år i livet, med resor genom Europa och Mellanöstern.
Citera
2011-03-11, 06:06
Medlem
Jag försökte mig på Snabba Cash av Jens Lapidus, men jag har nu kommit till insikt att jag inte kommer kunna ta mig igenom den utan en jävligt påtaglig ångest.
Inte alls en bok för mig.
Jag skall börja med boken Ursäkta! Men min själ dog nyss. Av Danny Wattin. Jag gillade boken Vi Ses I öknen av samma författare, därför ser jag mycket framemot att läsa den.
Citera
2011-03-11, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shit89break
Jag har precis börjat på Fröken Smillas känsla för snö av Peter Hoeg. Än så länge så verkar den lovande.
Filmen är åtminstone perfekt!
Citera
2011-03-11, 06:48
Medlem
g00dstuffs avatar
Retorik & Juridik, Mikael Persson, Tryck: Elanders AB, Mölnlycke 2007
Mycket läsvärd än så länge
Citera
2011-03-13, 14:51
Avslutad
En tid i helvetet, Arthur Rimbaud.
Citera
2011-03-13, 18:41
Medlem
Varsel - Stephen King.

Jag avslutade precis Staden som försvann av King och den gav mersmak, så jag gav mig på Varsel. Mycket bra än så länge efter ~200 lästa sidor. King är grym på att bygga upp en obehaglig stämning i boken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in