2009-06-14, 21:25
Medlem
forkarns avatar
Korsläser just 1984 och Röda rummet.
Citera
2009-06-14, 22:40
Medlem
Bulgakovs Mästaren och Margarita samt Ben Shepards Befrielsen av Bergen-Belsen.

Just påbörjat båda. Den förstnämnda kändes tung på något vis, lite som att den vore i stil med Idioten (vilken inte var någon dålig bok, den helt enkelt inte tilltalade mig något vidare) - förnäma societetsmän i Ryssland och deras vardag. Dock har jag förstått att det drar mot det extraordinära. Har läst endast två kapitel, så jag får väl helt enkelt ge den några kapitel till innan jag bestämmer ifall jag skall lägga den åt sidan eller ej.
Citera
2009-06-14, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forkarn
Korsläser just 1984 och Röda rummet.

Är inte avundsjuk på dig att du läser röda rummet kan jag säga!
Citera
2009-06-14, 23:13
Medlem
Krappfiskarns avatar
Har börjat lite smått på Bell Beakers Today. Troligen bara jag på hela FB som har ett intresse för dessa "döda" kulturer lol...
Citera
2009-06-14, 23:17
Medlem
despots avatar
Håller på o läser Aldrig Fucka Upp av Jens Lapidus. Tycker den är bra ansålänge, gillade Snabba Cash, och tror jag kommer gilla denna lika bra
Citera
2009-06-14, 23:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av despot
Håller på o läser Aldrig Fucka Upp av Jens Lapidus. Tycker den är bra ansålänge, gillade Snabba Cash, och tror jag kommer gilla denna lika bra
Håller på med att läsa den jag med. Hittills så verkar den skitdålig, och ändå så tilltalades jag utav Lapidus språk i Snabba Cash. En snut säger helt enkelt inte "softa", och andra likartade ord.
Citera
2009-06-15, 11:48
Medlem
VanceDances avatar
Doktor Glas av Hjalmar Söderberg.

Gillar den väldigt mycket, helt klart en av de bästa jag läst! Älskar när det är i dagboksformat, blir ett helt annat perspektiv och stämning.
Citera
2009-06-15, 11:53
Medlem
SweetAsss avatar
Leka bland vuxna av Sophie Dahl

Jag tar med beskrivning hädanefter då jag postar i denna tråd. Blir ju lite roligare så tycker jag

Detta är en nästan självbiografisk berättelse om en flicka som växer upp i en minst sagt annorlunda miljö...

Kitty växer upp på den engelska landsbygden med sin mamma, syskon och morföräldrar. För Kitty är tillvaron himmelsk men hennes mamma Marina är en intensiv och rastlös själ och tillfredsställs inte av familjelivet. Hon längtar efter spänning och när hennes guru säger att Marinas framtid finns i New York tar hon alla barnen och flyttar dit. Förutom Kitty som lämnas ensam kvar på internatskola. Där blir tillvaron allt mer outhärdlig och när hon till slut får komma till New York drömmer hon om att få leva konstnärsliv bland Manhattans societet. Men gurun har andra planer för familjen som han har i sitt våld. Han tar dem med till sitt ashram där de i stället ska leva ett asketiskt liv. Där står allt inte riktigt rätt till och till slut tvingas familjen att fly tillbaka till England. Där gör Kitty allt för att hålla ihop familjen medan Marina söker efter lyckan. Kitty får allt svårare att hålla ihop familjen och börjar leka en farlig och utmanande lek bland vuxna...
Citera
2009-06-15, 11:57
Medlem
Har precis börjat läsa "Paradise Lost" av John Milton. Tvivlar dock på att jag kommer att orka läsa klart den, då den var extremt svårläst ifall man inte har intresse för den här typen av böcker.
Citera
2009-06-15, 13:16
Medlem
SilverTips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tison
Har precis börjat läsa "Paradise Lost" av John Milton. Tvivlar dock på att jag kommer att orka läsa klart den, då den var extremt svårläst ifall man inte har intresse för den här typen av böcker.

Ja, att läsa Milton är ingen picknick
Frans G. Bengtsson, som översatte Paradise Lost till svenska höll på att förgås av leda innan han var färdig, och klagade över att det kändes som att likt Beelzebub i evighet tvingas att:

here in the heart of Hell to work in fire
or do His errands in the gloomy deep
Citera
2009-06-15, 16:51
Medlem
carebears avatar
Analys av ett mord, Jed Rubenfeld. Började lovande iaf, föll mest för omslaget denna gång.
Citera
2009-06-15, 18:10
Medlem
K9Devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilverTip
Ja, att läsa Milton är ingen picknick
Frans G. Bengtsson, som översatte Paradise Lost till svenska höll på att förgås av leda innan han var färdig, och klagade över att det kändes som att likt Beelzebub i evighet tvingas att:

here in the heart of Hell to work in fire
or do His errands in the gloomy deep

Hmm, Var det G Bengtsson som gjorde originalöversättningen? Min upplaga är översatt av Victor Emanuel Öman (1862).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in