2009-08-20, 08:01
Medlem
Trilbys avatar
läser a modest proposal and other satirical works av jonathan swift, har läst en sida än så länge. engelskan är inte direkt där den har vart tidigare, men hoppas att jag kommer tillbaka in i det snart.
Citera
2009-08-20, 12:36
Medlem
Dr.Glass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Du kommer ångra dig. Bland de mest plastiga, övertydliga, frustrerande, oläsvärda, patetiska, äckliga, popkultursfilosofiska böcker jag någonsin läst.

Akta dig för den!

Budskapet är ren hippie-billshit (Följ dina drömmar så kommer allt gå som det ska) som kan ses som djup, om man inte förstår att den korrekta benämningen för det är överdrivet optimistisk skit-filosofi utan någon som helst verkligehetsförankring. Att Coelhodjävlet inte kan lägga av att trycka upp sina skitteorier i ansiktet på en gör inte det hela bättre. Att läsa den där jävla boken känns som att mot sin vilja få en skabbig horas flatlusiga pissfitta upptryckt i ansiktet gång på gång på gång, med enda skillnaden att man kan sluta läsa, fast ändå fortsätter i hopp om att det ska bli bättre!

Ber om ursäkt om du tar illa upp, men jag blir bara på så dåligt humör av att tänka på den där boken.

Vafan! Kunde du inte postat det här innan jag beställde boken?
Citera
2009-08-20, 12:49
Medlem
Fargoths avatar
Just nu läser jag Doktor Zjivago. Har precis börjat.
Citera
2009-08-20, 13:20
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Glas
Vafan! Kunde du inte postat det här innan jag beställde boken?
Som tur är tar den bara en kväll att läsa. Som lite mindre tur är tar den en lång tid att glömma.
Men det går över, broder! Någon gång går det går över!

-

Började läsa Pan av Hamsun igår, sedan jag läst färdigt Processen mot Hamsun. Redan innan jag påbörjade Pan var Hamsun en av mina favoritförfattare, men nu har han stigit ännu ett par snäpp i mina ögon.

När den är slut blir det Victoria som ska läsas.
Citera
2009-08-20, 13:32
Medlem
dumburkens avatar
Håller på med Quo Vadis av Sienkiewicz, har bara läst 40 sidor eller så, är fortfarande i startgroparna.
Citera
2009-08-20, 22:21
Medlem
Mephistopheless avatar
Kommit igenom nästan halva Månstenen nu, den är betydligt bättre än jag väntat mig. Enligt Amazon är den "the first detective story", så jag trodde det skulle vara någon sorts primitiv deckare. Istället är det en utmärkt viktoriansk roman med ett mysterium i bakgrunden.
Citera
2009-08-20, 22:28
Medlem
saftad_burks avatar
Påbörjade I straffkolonien och andra noveller idag. Annars håller jag fortfarande på med Moby Dick och Pan.

Citat:
läser a modest proposal and other satirical works av jonathan swift, har läst en sida än så länge. engelskan är inte direkt där den har vart tidigare, men hoppas att jag kommer tillbaka in i det snart.
Fick översätta den till svenska på engelskan förra året. Fyfan vilken plåga det var. Meningsuppbyggnaden kan inte varit annat än ett redskap för att driva folk till vansinne!
Citera
2009-08-21, 00:15
Medlem
VanceDances avatar
Jag läser Muren av Jean-Paul Sartre. Den föregicks av Existentialism is a humanism av samma författare.

Jag har haft ett litet tema på existentialismen och jag har insett tillräckligt stora brister hos ideologin för att jag inte ska fatta tycke för den. Jag får vandra vidare till nihilismen.
Citera
2009-08-21, 09:14
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Påbörjade I straffkolonien och andra noveller idag.

Kafka är nog min absoluta favoritförfattare och du har mycket fint att läsa av honom i framtiden. Har du läst någonting annat av honom tidigare som Processen eller Förvandlingen?

Själv läser jag Frukta ingenting av Dean Koontz, första boken om Christopher Snow. Väldigt bra och mycket spännande emellanåt.
Citera
2009-08-21, 12:57
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Kafka är nog min absoluta favoritförfattare och du har mycket fint att läsa av honom i framtiden. Har du läst någonting annat av honom tidigare som Processen eller Förvandlingen?
Jo, jag håller med. Dock tycker jag att han gör sig bättre i processen (har inte läst någon av de andra romanerna än) än i de noveller jag läst. Det känns som om den är mer genomtänkt än novellerna. Att han inte ens visste vad vissa av dem betydde känns iallafall lite underligt för mig. (att han för det mesta lyckas väldigt bra är dock inte någon lögn!)

Funderar på att påbörja Slottet ikväll, då jag läste ut novellerna igår och är sugen på mer.

Pan tog också slut igår. Ett tips till alla. Bland det bästa jag läst.
Senast redigerad av saftad_burk 2009-08-21 kl. 13:00.
Citera
2009-08-21, 16:00
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Jo, jag håller med. Dock tycker jag att han gör sig bättre i processen (har inte läst någon av de andra romanerna än) än i de noveller jag läst. Det känns som om den är mer genomtänkt än novellerna. Att han inte ens visste vad vissa av dem betydde känns iallafall lite underligt för mig. (att han för det mesta lyckas väldigt bra är dock inte någon lögn!)

Gillar Processen också väldigt mycket men är likgiltig till Slottet och Amerika (Den försvunne) då jag inte riktigt fick grepp om böckerna som enskilda litterära verk, då jag tycker ändå att den tredje installationen i den så kallade "ensamhetens trilogi" inte bjöd på riktigt något som känns Kafka. Har läst allt av Kafka som Bakhåll givit ut och även en del noveller ifrån andra förlag, däribland Boet som jag fann väldigt intressant.

Dock, av novellerna är det främst Förvandlingen som är det mest enastående verket, även om jag gillar Aeroplanen i Brescia och I straffkolonin såväl.
Citera
2009-08-21, 16:41
Medlem
spleendids avatar
Jag läser "Undantaget" av Christian Jungersen. Fruktansvärt seg i början men artade sig efter dryga 200 sidor. Väldigt intressant dubbelperspektiv där man nästan vill säga till någon av huvudpersonerna att "Vad fan, läs den här boken så förstår du hur det ligger till!". En helt klart speciell aspekt jag aldrig upplevt tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in