2010-08-05, 23:35
  #4429
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Surt att höra nu när jag just läst ut Shantaram.

Har precis börjat på McMaffia och den är oerhört intressant nu i början.
Varför det? Var glad över att du fick en gripande berättelse istället!

Vet du förresten hur det går med fortsättningen? Roberts nämnde någonting om att en sådan var på gång, men ännu har den inte kommit. Tyder förhoppningsvis på att den blir väl genomarbetad!

Började förresten läsa Den blinda ugglan igår natt, och plockade upp Sartres novellsamling Muren, efter säkert ett års paus och många nedsättande inlägg här på FB.
Började vid den tredje novellen (något romerskt namn, minns inte vilket) och tyckte väldigt mycket om den. Minst sagt gripande!
__________________
Senast redigerad av saftad_burk 2010-08-05 kl. 23:40.
Citera
2010-08-06, 00:19
  #4430
Medlem
Shit89breaks avatar
Ska börja på 100-åringen (som klev ut genom fönstret och försvann) Av Jonas Jonasson
Citera
2010-08-06, 00:22
  #4431
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Låter väldigt intressant och som det ser ut nu lutar det åt ett besök på biblioteket, tidigast på fredag. Behöver verkligen någonting annat nu att läsa mellan varven då jag mestadels läser kiosklitteratur nu, nya författare välkomnar jag gärna. Och visst, Japan med sin kultur är för mig väldigt intressant. Mishima och Murakami står högt upp på listan över favoritförfattare hos mig. Bör också nämnas att en annan Murakami är intressant, Ryû som skrev Oändligt blå och regisserade filmen Tokyo Decadence år 1992.
Har ännu inte läst någonting av Murakami. Har haft Kafka på stranden stående i bokhyllan i över ett år nu, sedan min mamma gav mig den i födelsedagspresent. Vet inte varför, men det har inte blivit av. Är i vilket fall sugen på den, och kanske blir det av någon vacker dag.

Beställde förresten hem Confessions of a Mask (Mishima) och Vårsnö (kawabata) nyss, så det lär bli mer japanskt i den snara framtiden. En novellsamling av Ambrose Bierce följde också med, men den är knappast japansk.
Citera
2010-08-06, 12:04
  #4432
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Beställde förresten hem Confessions of a Mask (Mishima) och Vårsnö (kawabata) nyss, så det lär bli mer japanskt i den snara framtiden. En novellsamling av Ambrose Bierce följde också med, men den är knappast japansk.

Väldigt bra köp av Mishima! Vårsnö är nog bland det vackraste som jag någonsin haft äran att läsa i mitt liv.

Nu har jag även varit och lånat Kenzaburo Oe, blev Tid för fotboll och Mardrömmen.
Citera
2010-08-06, 12:15
  #4433
Medlem
z7s avatar
Jag läser en Stephen King-bok som jag hittade i min fars bokhylla, "Den förskräckliga apan". En bok med en samling noveller. Första heter Dimman och är sjukt spännande, håller på och läser den nu.
Citera
2010-08-06, 12:29
  #4434
Medlem
Empireofthesuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Jag skall om några minuter börja lyssna till del fem i Kings Dark Tower serie.

Läser Norwegian Woods av japanen vars namn jag aldrig lyckas komma ihåg, Naruki harohironånting.

The Dark Tower är en riktigt bra serie och även Norwegian Wood! Du har mycket bra boktid framför dig

EDIT: Glömde skriva vad jag själv läser. Läser The restaurant at the end of the universe av Douglas Adams. Andra gånger jag läser hela serien om Liftarens guide till galaxen, otroligt bra bokserie.
__________________
Senast redigerad av Empireofthesun 2010-08-06 kl. 12:34.
Citera
2010-08-06, 12:34
  #4435
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Väldigt bra köp av Mishima! Vårsnö är nog bland det vackraste som jag någonsin haft äran att läsa i mitt liv.

Nu har jag även varit och lånat Kenzaburo Oe, blev Tid för fotboll och Mardrömmen.
Har hört mycket bra om honom här på forumet och har velat läsa någonting länge. Kunde inte bestämma vilken, så det fick bli den första. Kommer säkerligen bli fler i framtiden!

Berätta gärna vad du tycker om Oe sen.
Citera
2010-08-06, 13:08
  #4436
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Har hört mycket bra om honom här på forumet och har velat läsa någonting länge. Kunde inte bestämma vilken, så det fick bli den första. Kommer säkerligen bli fler i framtiden!

Berätta gärna vad du tycker om Oe sen.

Om du får mersmak för Mishima så läs också Sjömannen som föll i onåd hos havet och Den gyllene paviljongens tempel sen, båda är väldigt bra.
Citera
2010-08-06, 13:10
  #4437
Medlem
CarlesPuyolSaforcadas avatar
Emma, Mias dotter
Citera
2010-08-06, 14:28
  #4438
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Om du får mersmak för Mishima så läs också Sjömannen som föll i onåd hos havet och Den gyllene paviljongens tempel sen, båda är väldigt bra.
Ska hålla ögonen öppna!
Citera
2010-08-06, 21:41
  #4439
Medlem
WSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WSE
Christopher Hitchens självbiografi Hitch-22. Än så länge är det ganska segt att ta sig igenom hans ungdom

Det börjar blir intressant när han kommer till sin ideologiska förändring efter 9/11.

Hitchens är övertygande när han argumenterar för befrielsen av Irak som ett moraliskt imperativ, något Bushadministrationen verkade ha svårt att göra.

Hans beundran för Trotskij får dock ilskan över vänsterns solidaritet med terrorister och Saddams Irak att verka lite konstigt. Att skaparen av Röda armén skulle vara den snälle diktatorn om det inte var för Stalin är lika mycket vänsterflum som att lura i sig att al-Qaida och bin Ladin står för någon sorts befrielseideologi
Citera
2010-08-07, 00:03
  #4440
Medlem
Mannen utan Öde av Imre Kertesz.

Lite svårbiten, men inte för att den är svårläst utan för att den känns grötig av krystad text. Jag kanske inte ska nämna någon avsevärd åsikt när jag ändå ligger på sida 11, but so far...
__________________
Senast redigerad av Kattslask 2010-08-07 kl. 00:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in