2010-05-27, 06:29
Medlem
Jag läser Duma Key av Stephen King.
Helt fantastisk.
Citera
2010-05-27, 17:54
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donbistotovarr
Jag läser Duma Key av Stephen King.
Helt fantastisk.

Håller med, en mycket bra bok!
Citera
2010-05-27, 18:04
Medlem
Charles Dickens - The Shorter Novels: Oliver Twist, Hard Times, A Tale of Two Cities & Great Expectations

Hittade den för 6 pund, kändes som ett fynd.
Citera
2010-05-27, 20:19
Medlem
Mehrs avatar
Just nu läser jag Imamens dotter av Hannah Shah.
Boken handlar om hennes uppväxt som en invandrarfamilj ifrån Pakistan, hur de lever i England samt hur livet som ung kvinna i en strikt muslimskt och segregerad miljö ser ut. Fick tips om den av en bekant som sa att den är ett måste att läsa den om man vill förstå hur kvinnans roll och möjligheter till självförverkligande i en traditionell muslimsk familj ser ut. Men också hur myndigheterna inte kan snappa upp övergreppen som sker inom vissa utländska familjer i västvärlden då väldigt mycket ursäktas till kulturella sedvanor...

Jag har kommit halvvägs i boken än så länge, troligtvis startar jag en tråd om boken när jag läst klart den under helgen.
Senast redigerad av Mehr 2010-05-27 kl. 20:25.
Citera
2010-05-27, 20:29
Medlem
starlightcams avatar
LÄser boken 'Lies My Teacher Told Me: Everything Your American History Textbook Got Wrong'. Det är ett kritiskt verk som sätter tolv amerikanska skolläseböcker under lupp för att se vad det är som amerikaner lär sig i skolan. Hittills påvisar boken flertalet lögner och historiska omskrivningar. Författaren heter James Loewen.

Har bara kommit en bit, men jag tror att detta verk är något som fler av er kan tänkas vilja läsa.
Citera
2010-05-27, 22:01
Medlem
MarkHarmons avatar
Jag läser "Vasilij Grossman, reporter i krig" av Anthony Beevor och Luba Vinogradova.
En blandning av stort och smått från Grossmans anteckningsböcker och brev, angående kriget och vardagen.
Vad sägs om följande iakttagelser:

"En stabshöna traskar mellan jordkulorna med bläck på ena vingen."

"En Röda armésoldat ligger i gräset efter striden och säger för sig själv: "Djur och växter kämpar för sin existens, men människorna för herraväldet.""

"En officer frågar en skäggig Röda armésoldat: "Varför har du inte rakat dig?" Han svarar: "Jag har ingen rakhyvel." "Bra" säger officeren, "då får du gå ut och spana bakom fiendens linjer och föreställa en skäggig bonde." Soldaten: "Jag lovar att raka mig i dag, kamrat chef!"

"Målare och murare som är arga på sin arbetsgivare brukar mura in ett ägg i väggen, eller en ask med kackerlackor (efter att ha lagt med litet kli som foder). Ägget stinker, och kackerlackorna rasslar så att det plågar husfolket."
Citera
2010-05-27, 22:12
Medlem
Likmasks avatar
Lilla Stjärna av John Ajvide Lindqvist. Första boken av honom som jag verkligen har älskat.
Citera
2010-05-27, 22:32
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Likmask
Lilla Stjärna av John Ajvide Lindqvist. Första boken av honom som jag verkligen har älskat.

Men du gillade hans andra böcker?
Citera
2010-05-27, 23:00
Medlem
Likmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Men du gillade hans andra böcker?

Hyfsat i alla fall.
Citera
2010-05-28, 09:24
Medlem
Jag läser Duma key.
Citera
2010-05-28, 10:12
Medlem
Parkers avatar
Läser just nu Hela Härligheten av Woody Guthrie. Det är hans egen berättelse om sitt liv och jag misstänker att boken kommer bättre till sin rätt på originalspråket engelska. Den svenska översättningen blir lite väl fånig när Woodys typiska Oklahoma-dialekt dyker upp, vilket den gör allt som oftast. Det blir inte helt olikt den klassiska Lorry-sketchen där 91:an parodieras.
Citera
2010-05-28, 10:21
Medlem
JPlins avatar
På väg med Jack Kereuac. verkar rätt bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in