2010-05-20, 12:22
Medlem
Fritz Leiber - Lankhmar.
Citera
2010-05-20, 12:32
Medlem
SweetAsss avatar
Amy Jenkins - Funny valentine. Läste precis ut Jane Fondas memoar Mitt liv så här långt. Inte haft någon läslust direkt så det tog ett himla tag , ca 2 månader, för mig att läsa ut den boken. Den var hyffsad. Jag kände för en lättare bok nu så fick bli en liknande Marian Keyes. Girly girly bok med andra ord.
Citera
2010-05-20, 20:27
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igor89
Var den lika bra som hans andra böcker? sliter lite i armarna när jag går förbi bokhandlar och ser den

Jag gillade den men är nog beredd att hålla med de recensioner jag har läst att det inte är hans bästa. Möjligtvis kan det vara för att den till skillnad från hans tidigare böcker lämnar en del frågor obesvarade. Däremot rekommenderar jag den, om du läst hans tidigare och gillat dem är jag säker på att du kommer uppskatta den här.
Citera
2010-05-25, 16:26
Medlem
Ska börja i Munken av Matthew G Lewis. Har just läst förordet av Sam J Lundvall. Känner stor beundran för Lewis som endast 20-årig förmådde skapa en riktig skräckklassiker som blev inspiration till mängder av skräckskildringar under hela 1800-talet. Vilken duktig gosse!!!

Men kan den här historien verkligen vara något? För mig menar jag Å ena sidan kanske jag finner den barnslig. överdriven och tråkig. Å andra sidan kanske den skrämmer vettet ur mig! Om det senare blir fallet, alltså vettskrämseln, så har jag tagit fram ett lugnande motgift i form av Mary Poppins. Just det. Av P L Travers. Mary P är förresten en ganska suspekt figur själv (vet att jag var litet tveksam till henne, om hon var mänsklig ), men älskar böckerna om henne.
Citera
2010-05-25, 16:31
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxness
Försökte verkigen läsa den en gång men fan va den var krånglig

Jag läste ut den i dag. Och kan hålla med dig till viss del, men det är å andra sidan Kafkas charm. Ett annat problem är att de svenska översättningarna kan vara sådär i sitt språk.

Men för er som vill läsa den så rekommenderar jag att först läsa Processen, gillar du den så kan du också ta dig an Slottet. En annan i kortare form och lite annorlunda är ju självklart Förvandlingen.

Men nu så ska jag läsa något annat än Kafka framöver, får återkomma till honom senare.
Citera
2010-05-25, 16:38
Medlem
saftad_burks avatar
Niko Kazantakis - Spela för mig, Zorba.

Har bara läst de första fyra kapitlen, men det verkar helt klart lovande. Zorbas monologer håller oftast någorlunda hög kvalitet, och författaren bjuder på vackra meningar, som "Hårt och bistert tycks klimatet vara här på jorden, och den värdefullaste sådden ger ingen grodd eller förkvävs av kamomill och brännäsla". (s. 68)
Citera
2010-05-25, 18:56
Medlem
Rakiis avatar
Frälsaren av Jo Nesbø, en av hans bättre.
Citera
2010-05-25, 19:04
Medlem
Jaa, nu kanske detta inte intresserar någon. Men. Läser just nu Richard L. Kirkhams Theories of Truth, och måste säga att det är en sällsynt välskriven, välutforskande och klart redogörande bok. Jag har blivit på det klara med en hel massa saker som jag inte hade föreställt mig skulle tas upp i boken. Så klart och precist Kirkham beskrivit, exempelvis, Peirces pragmaticism och invändningar mot den har jag inte stött på förr. Rekommenderas om man man har läst och är intresserad av filosofi, och vad sanning skulle kunna vara.
Citera
2010-05-25, 23:41
Medlem
Atems avatar
"Dagbok från Paltinis", Gabriel Liiceanu.
Citera
2010-05-26, 00:36
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atem
"Dagbok från Paltinis", Gabriel Liiceanu.
Aha!
Du har väl läst hans intervjubok med Emil Cioran, Apokalypsen Enligt Cioran?
Om inte så gör det!
Citera
2010-05-26, 09:41
Medlem
Fredrik Lindström - Vad gör alla superokända människor hela dagarna?

Bara för att ha något att läsa innan jag införskaffar nya böcker. Dock en liten rolig bok till och från, man kanske borde skriva något liknande och förhoppningsvis hamna i hyllraderna på pocketshop?
Citera
2010-05-26, 20:27
Medlem
Just läst ur "Munken" av M G Lewis. Den är skriven med frisk och frodig berättarglädje och en hel del humor. Inget att bli skrämd av således.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in