2010-03-02, 12:23
  #3193
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrimFaust
Nu ska jag slänga på en kanna kaffe och börja med Dean Koontz' Invasion! Någon som läst?

Den var helt okej men inte en utav hans bästa.
Citera
2010-03-02, 12:35
  #3194
Medlem
Showzs avatar
Är mitt i You Shall Know Our Velocity av Dave Eggers och jag är belåten! Två killar på resa under märkliga omständigheter... ska definitivt ta mig an Mr Eggers resterande verk.
Citera
2010-03-02, 12:48
  #3195
Medlem
GrimFausts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Den var helt okej men inte en utav hans bästa.

Allright, du kanske kan rekommendera mig hans bästa då du verkar ha bra koll på honom?
Citera
2010-03-02, 12:53
  #3196
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrimFaust
Allright, du kanske kan rekommendera mig hans bästa då du verkar ha bra koll på honom?

Mina favoriter är böckerna om Christoper Snow och sen Odd Thomas-sviten.
Citera
2010-03-02, 13:49
  #3197
Medlem
flutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Langenbrunner
D-Dagen av Anthony Beevor. Grymt bra.

Sambon läser den och är grymt nöjd, han försöker få mig att ta mig an den när han är färdig. Inte omöjligt. Jag har torskat dit på belägringen av Leningrad, det är MIN WWII-grej, men jag får väl bredda mig *harkel*

Jag törs knappt skriva vad jag läser nu - men here goes: jag har tagit mig an Gossip Girl-böckerna av Cecily von Ziegesar. Kan låta fjolligt (näääääe, jag tänker inte hålla nåt försvarstal) men de är skönt ironiska, hon skriver riktigt riktigt kul och om man gillar NYC minsta lilla så är miljöerna en nostalgitripp utan like även om just Upper East Side inte är "mina kvarter" (vi bodde granne - nåja, på billigt hotell - med Yoko Ono på Upper West Side istället ).

Lustigt nog så insåg jag att det hade varit dyrare att köpa dem på plats i New York än att beställa dem på adlibris som jag gjorde nu. Man måste bara älska nätbokhandlarnas priser, även om jag inser att jag skjuter mig själv i foten varje gång jag beställer där istället för att handla i Lokala Bokhandeln som jag ju egentligen inte vill ska försvinna...
Citera
2010-03-02, 14:58
  #3198
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betterthanyou
Fast jag tycker att man ska, efter Röda Rummet, ta hans dramer. Då i huvudsak Fadren, och i andra hand Fröken Julie och Ett drömspel samt Fordringsägare. Tjänstekvinnans son kan man hoppa över, likaså Inferno om man nu inte är infernaliskt (höhö) intresserad av Strindberg som Strindberg.

Den psykologiskt förtättade novellen Samvetskval ska man inte glömma heller. Men ja, att läsa Strindberg och skita i hans dramer är helt uppåt väggarna. Röda rummet är med handen på hjärtat egentligen mest en svensk litterär angelägenhet och med all rätt. I hans prosa förnyade han det svenska litteraturen, ja, men i hans dramatik har vi en förnyare, visionär och milstolpe av internationell klass. Paria får man inte glömma bland de naturalistiska pjäserna. Hans pjäser som förebådade expressionismen och var en stor insperation till kommande modernism inom teatern har mer än Drömspelet att bjuda på, exempelvis Spöksonaten och de båda Till Damaskus-pjäserna.
Citera
2010-03-02, 15:17
  #3199
Medlem
flutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaZTuR
har precis borjat lasa roda rummet. hittade den i en bokhylla pa koh tao och blev sugen. alla bocker som blev medtagna hemmaifran ar ju utlasta nu =)
Vilken bok ska man fortsatta med efter roda rummet om man vill flasa mer med strindberg??

Jag är förtjust i "Giftas". Det är lätt att se Strindberg som enbart gravt misogyn, men många av hans tankar kring relationen kvinna-man och kring jämställdhet är otroligt intressanta. Man kanske inte direkt blir äktenskapssugen av att läsa hans noveller, men det kanske behövs en lugnande motvikt så här när det går mot vår - det vore ju dumt att bli alldeles för hänryckt

(jävlasnönsomfaller gör mig förvisso så måttligt hänryckt, men det mååååste ju ge sig snart?)
Citera
2010-03-02, 16:16
  #3200
Medlem
MrJackssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Mina favoriter är böckerna om Christoper Snow och sen Odd Thomas-sviten.
Nattfrossa och Phantoms är ju annars riktigt grymma böcker.
Citera
2010-03-02, 16:19
  #3201
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrJacksson
Nattfrossa och Phantoms är ju annars riktigt grymma böcker.

Har inte läst någon av dom men får kolla upp, har Phantoms (filmen) hemma på DVD och den var otroligt kass kan jag säga.
Citera
2010-03-02, 16:24
  #3202
Medlem
MrJackssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Har inte läst någon av dom men får kolla upp, har Phantoms (filmen) hemma på DVD och den var otroligt kass kan jag säga.
Någon filmatisering av någon av böckerna har jag inte hört talas om, men böckerna i sig är ett jävla måste.
Citera
2010-03-02, 16:30
  #3203
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrJacksson
Någon filmatisering av någon av böckerna har jag inte hört talas om, men böckerna i sig är ett jävla måste.

Finns faktiskt en hel del filmatiseringar utav Koontz´s böcker, men de flesta har fallit i glömska sedan sjuttio och åttiotalet, men Phantoms-filmen släpptes 1998 med Ben Affleck och Rose McGowan i två av rollerna.
Citera
2010-03-02, 16:35
  #3204
Medlem
MrJackssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Finns faktiskt en hel del filmatiseringar utav Koontz´s böcker, men de flesta har fallit i glömska sedan sjuttio och åttiotalet, men Phantoms-filmen släpptes 1998 med Ben Affleck och Rose McGowan i två av rollerna.
Huh! Ja, jag får väl kolla in den "bara för att".

Men kolla in böckerna. Båda två är bland dem bästa i genren som jag har läst (dock har jag läst för lite i den genren, men jag blev rekommenderad dessa två böcker av en kille som har läst alla Koontz).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in