2010-03-16, 21:39
Medlem
Ceulemanss avatar
Christopher Paolini - Brisingr
Citera
2010-03-17, 09:32
Medlem
SilverTips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morton
Jag har precis börjat att läsa Nattens bibliotek av Alberto Manguel, en bok jag införskaffade under årets rea och väldigt mycket sett fram emot att läsa. Finns det något bättre än böcker om böcker?

Instämmer till fullo! Håller just på att läsa lite här och där i en gammal favorit i genren, Henry Millers "The Books in my Life".
Första kapitlet har den underbara rubriken : "They were alive and they spoke to me", och första meningen lyder: "I sit in a little room, one wall of which is now completely lined with books."

Bättre ciceron till läsningens mystiska njutningar har jag svårt att tänka mig.

"Nattens bibliotek" ska jag definitivt inskaffa. Har redan samme författares fina "En historia om läsning".
Citera
2010-03-17, 15:07
Medlem
Shuyins avatar
Flugornas Herre faktiskt. Det var väl dags.
Citera
2010-03-17, 15:49
Medlem
Shalashaskas avatar
Jag ska påbörja läsningen av Thomas Bernards Utplåning, trots att jag har ungefär 100 sidor kvar i Gabriele d'Annunzios The Inruder (L'innocente).
Citera
2010-03-17, 23:27
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilverTip
"Nattens bibliotek" ska jag definitivt inskaffa.

Bläddrade lite i boken idag på biblioteket efter att ha läst om den i tråden och måste medge att den verkar väldigt intressant i sitt upplägg. Ska bara läsa ut det jag har hemma och låna hem den under nästa vända...
Citera
2010-03-17, 23:30
Medlem
Betterthanyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Jag ska påbörja läsningen av Thomas Bernards Utplåning, trots att jag har ungefär 100 sidor kvar i Gabriele d'Annunzios The Inruder (L'innocente).

Kul! Känner översättaren till Bernards bok. Har bara läst Skogshuggning själv. Något du rekommenderar?
Citera
2010-03-17, 23:31
Medlem
Vattenspanns avatar
Lewis Carroll - Alice's Adventures in Wonderland & Through the Looking Glass

På engelska så klart då jag försöker läsa på orginalspråk i den mån det är möjligt (och jag kan det). Läser den dock inte för att filmen är aktuell utan för att jag hörde en referens till Alice i en låt (Beat Providers - Darkest Dreams). Bara läst 5 kapitel och jag önskar nästan jag studerade litteratur så jag kunde skriva en avhandling om underliggande motiv, paralleller och så vidare. Riktigt bra, även om det är lite som att läsa rusrapporterna här på FB.
Senast redigerad av Vattenspann 2010-03-17 kl. 23:34.
Citera
2010-03-17, 23:48
Medlem
Själv har jag börjat på Stad i Ljus av Eyvind Johnson och den började lovande.

Tidigare ikväll blev jag klar med Förvandlingen av Kafka. Riktigt bra bok som fick en att tänka otroligt mycket efteråt.
Citera
2010-03-17, 23:49
Medlem
loafmasters avatar
Det har gått lite trögt med läsandet den senaste tiden, men nu blev jag äntligen klar med Mystic River och kan bara konstatera att den var helt fantastisk. Så nu har jag bara Ett land i gryningen kvar och den börjar jag på under natten förhoppningsvis.
Citera
2010-03-18, 00:10
Medlem
Weejays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monachus
Själv har jag börjat på Stad i Ljus av Eyvind Johnson och den började lovande.

Tidigare ikväll blev jag klar med Förvandlingen av Kafka. Riktigt bra bok som fick en att tänka otroligt mycket efteråt.

Läste precis ut Stad i Ljus... tyckte den hade sina upp och nedgångar... Riktigt intressanta partier och några långtråkiga...

Förvandlingen har man ju läst ett antal gånger; fantastisk novell...
Citera
2010-03-18, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weejay

Jag kan bara instämma. Kändes dock som att den var för kort. Strax över 60 sidor var alldeles för lite.
Citera
2010-03-18, 09:49
Medlem
SilverTips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weejay
Läste precis ut Stad i Ljus... tyckte den hade sina upp och nedgångar... Riktigt intressanta partier och några långtråkiga...

Eyvind Johnsons "Stad i ljus" vinner mycket på att läsas med en Paris-karta till hands, där man kan följa Torstens långa vandring genom staden. Nästa gång jag kommer till Paris ska jag ta med boken och gå i hans fotspår...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in