2009-05-02, 14:59
Medlem
NoTruces avatar
Jag har cirka fyrtio sidor kvar av Shantaram. Känns som om jag kommer att sakna den här boken.
Citera
2009-05-02, 16:22
Medlem
jocke_as avatar
Sult av Knut Hamsun och Krönikor av Göran Tunström. Efter dessa två utmärkta böcker ska jag prova på Bruno Schulz eller Boris Vian. Någon som läst båda och har synpunkter på vem jag bör ta mig an först?
Citera
2009-05-02, 16:31
Medlem
Ozknybergs avatar
Nu har man inte mycket kvar utav "Frukta ingenting" utav Dean Koontz!
Bra bok som vanligt från hans sida.
Citera
2009-05-02, 16:54
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jocke_a
Sult av Knut Hamsun och Krönikor av Göran Tunström. Efter dessa två utmärkta böcker ska jag prova på Bruno Schulz eller Boris Vian. Någon som läst båda och har synpunkter på vem jag bör ta mig an först?

Bruno Schulz ska ju vara rätt drömlik och gåtfull. Vian kan jag rekommendera. Surrealistisk och bitvis humoristisk, men alltid men en sorglig underton. Läs Dagarns skum.
Citera
2009-05-02, 16:59
Medlem
Lasermannen2009s avatar
Citat:

Svält är en av mina absoluta favoritböcker, testa läs Pan av samma författare om du inte redan har läst den.
Citera
2009-05-02, 17:00
Medlem
Lasermannen2009s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Jag har cirka fyrtio sidor kvar av Shantaram. Känns som om jag kommer att sakna den här boken.

Är den värd att köpa? Den står i det populära stället i min bokhandel och jag är lite tveksam till de böckerna då de tenderar att vara urtråkiga, generiska deckare.
Citera
2009-05-02, 17:05
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasermannen2009
Är den värd att köpa? Den står i det populära stället i min bokhandel och jag är lite tveksam till de böckerna då de tenderar att vara urtråkiga, generiska deckare.

Absolut, men ha tålamod och läs noggrant.
Citera
2009-05-02, 21:50
Medlem
flipsters avatar
Svea Rikes Lag.
Citera
2009-05-02, 22:16
Medlem
"Odjuret" - Roslund; &; Hellström.
Citera
2009-05-03, 13:58
Medlem
SilverTips avatar
Hösten i Peking

Citat:

Shultz och Vian är förvisso ojämförbara storheter, men Boris Vian är en av mina största favoriter någonsin. Dagarnas skum är redan nämnd, och ett självklart förstaval. Men man får inte vid Patafysikens alla helgon glömma Hösten i Peking. Den har varken något med hösten eller Peking att göra, men gillar man galen surrealistisk humor med svart underton är den en guldgruva.
Enligt Vian själv har den passerat alla litteraturhistoriens stadier, romantik, naturalism och mystiscism: Du befinner dig mitt i Exopotamiens öken, "där det äntligen är tillåtet att skratta".
Citera
2009-05-03, 15:26
Medlem
Läser fär tillfället Aniara av Harry Martinsson och Mästaren och Margarita av Michael Bulgakov. Båda är väldigt bra.

Angående Shantaram så tycker jag den är värd en genomläsning, även om jag tycker att den är lite ojämn i kvalitet. Den senare delen av boken är sämre än den tidigare.
Men klart läsvärd som sagt.
Citera
2009-05-03, 15:47
Medlem
Läser för tillfället Paul Austers "New York trilogin". Har bara kommit 50 sidor in i boken än men än så länge är det inget vidare ur rent underhållningsperspektiv. Om det ska vara någon djup underliggande mening så har jag antingen missat den eller så har den inte presenterats än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in