2025-03-08, 12:43
Medlem
Precis läst ut Deep river av S. Endo. Dessa katolskt uppbyggda romaner är ofta bra.
Vacker bok och jag dör mycket hellre vid Ganges än här...
Citera
2025-03-15, 21:20
Medlem
pn222jws avatar
"Varma och kalla bad". Helt underbara österrikiska noveller där sexualiteten ofta ligger en millimeter under den småborgerliga fernissan. Man förstår nästan - 100 år efteråt - Freud's intresse för neurotisk "erotik".
Citera
2025-03-15, 22:14
Medlem
cosmic_dancers avatar
Det slutna rummet av mari jungstedt, har precis börjat så jag har inte hunnit känna efter om den är lika bra som de andra med knutas eller inte. Har även precis börjat med "liftarens guide till galaxen" Äntligen fått tummen ur att verkligen försöka läsa den, hade den som pocket men gjorde mig av med den och fick ett inbundet ex av sambon.
Citera
2025-03-21, 21:16
Medlem
Grodregns avatar
Less then Zero av Bret Easton Ellis. Jag har snart läst ut den. Jag hade antagligen älskat den här boken när jag var tonåring. Väldigt mycket "vibe" men inte så mycket handling.

Huvudkaraktären Clay drar runt och super och knarkar i diverse dekadenta miljöer med sina bortskämda vänner. Då och då får han ligga också. Stadigt visar han sig vara en mer och mer osympatisk människa.

Boken har ändå något som drar in mig. Har svårt att beskriva vad det är jag gillar. Inte någon favorit men helt klart läsvärd.
Citera
2025-03-22, 04:28
Medlem
Grodregns avatar
Jag ska göra avbön.

I mitt senaste inlägg fick jag för mig att jag skulle vara svår och leka litteraturkritiker. Jag la fram det son att det var ett problem att det är mycket känsla och lite handling i Less than zero. Det är inget problem. Jag älskar ju skiten.
Citera
2025-03-22, 04:44
Medlem
particulum1s avatar
En riktig tung rackabajsare: Carl Gustav Jung – The Undiscovered Self.

Samtidigt var Jung en tung tänkare.

Eftersom jag läser boken på engelska måste jag successivt hålla dörren öppen för översättning, då många av orden är ganska diffusa. Min smartphone har visat sig vara ett väldigt effektivt verktyg för det.

Boken handlar, även om jag inte är helt klar än, om att upptäcka och förstå det "oupptäckta självet" – den del av oss själva som vi ofta förnekar eller ignorerar. För Jung, och jag har läst andra av hans verk tidigare, innebär detta att konfrontera våra skuggaspekter – de delar av oss som vi helst inte vill känna eller erkänna – och att hitta en balans mellan det medvetna och det omedvetna, samt mellan individuella behov och samhälleliga krav.

Sammanfattningsvis handlar The Undiscovered Self om individens kamp för att förstå sig själv på en djupare nivå i en värld som ofta förnekar det inre livet.
Citera
2025-03-31, 00:57
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutstationen

Läser just nu Singoalla av Viktor Rydberg, avklarat lite mer än halva och njuter utav varje läst kapitel.
Jag har just läst klart Singoalla av Viktor Rydberg.

Ja språket är njutbart. Faktiskt lättläst för att vara skriven 1857. Historien är inte ointressant. Inte slätstruken. Men den fångar mig inte. Den är spretig och håller inte ihop. Religiösa teman finns. Hedniskt mot kristet bl a. Även här spretar det.

Jag har läst EPUB på Litteraturbanken. Upplaga från 1865.

Rydberg gjorde flera omskrivningar av Singoalla. Det beskrivs väl här:
https://litteraturbanken.se/presentationer/specialomraden/Singoalla.html

Singoalla verkar inte läsas mycket idag. Men den var 'obligatorisk' läsning i skolan förr i tiden. Det är inte helt enkelt att förstå varför. Var det just språket som gjorde att den var så viktig förr i tiden? (Snarare än innehållet.)

(V Rydberg har inte ens en egen tråd här på FB. Denne gigant har krympt i modern tid?)
Senast redigerad av Madagascar 2025-03-31 kl. 01:57.
Citera
2025-04-04, 21:27
Medlem
Grodregns avatar
Jag har upplevt liknade i bland när jag läst klassiker som jag verkligen vill gilla. Alla bitarna finns där men pusslet passar inte riktigt ihop ändå.

Minns i alla fall att Singoalla fanns på skolans bibliotek när jag växte upp. Det var absolut ingen obligatorisk läsning. Många förknippar nog Viktor Rydberg med gymnasieskolan namngiven efter honom
Citera
2025-04-07, 01:43
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodregn
Less then Zero av Bret Easton Ellis. Jag har snart läst ut den. Jag hade antagligen älskat den här boken när jag var tonåring. Väldigt mycket "vibe" men inte så mycket handling.

Huvudkaraktären Clay drar runt och super och knarkar i diverse dekadenta miljöer med sina bortskämda vänner. Då och då får han ligga också. Stadigt visar han sig vara en mer och mer osympatisk människa.

Boken har ändå något som drar in mig. Har svårt att beskriva vad det är jag gillar. Inte någon favorit men helt klart läsvärd.

Noll att förlora - helt underbar skildring av unga överklasstyper (med kokainproblem) i Kalifornien i slutet på 80-talet. Lika idylliskt varm som den soliga ytan är - lika iskalla är känslorna. Alla måste vara vackra för att ha ett människovärde. Det sjuka är att det är sanning.
Citera
2025-04-07, 01:53
Medlem
pn222jws avatar
Just nu - "Den kupade handen" - av Sundin. Omläsning för tredje gången... lugn pedagogisk teknoantropologisk skildring av världshistorien.
Citera
2025-04-14, 18:42
Medlem
Grodregns avatar
Har fortsatt med Brett Easton Ellis och läser just nu American Psycho.

Jag tycker faktiskt den är bättre än Less than zero/Noll att förlora. Den är rappare skriven och är en roligare läsning. Antagligen för att karaktären Patrick Bateman är betydligt tydligare och mer underhållande än Clay.

Dock så är en del av våldsscenerna så obehagliga att jag lade i från mig boken och tappade sugen att läsa den i nästan två veckor. Med en liten ansträngning kom jag igång igen.

pn222jw Vad tycker du om American Psycho i förhållande till Less than zero?
Citera
2025-05-02, 17:44
Medlem
pn222jws avatar
Dangerous Games av Danielle Steel (2017). Välskriven politisk thriller om en tuff kvinnlig journalist, kontemporär verklighetstrogen handling. Vet inte om den finns översatt till svenska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in