Citat:
Ursprungligen postat av
Slutstationen
Läser just nu Singoalla av Viktor Rydberg, avklarat lite mer än halva och njuter utav varje läst kapitel.
Jag har just läst klart
Singoalla av Viktor Rydberg.
Ja språket är njutbart. Faktiskt lättläst för att vara skriven 1857. Historien är inte ointressant. Inte slätstruken. Men den fångar mig inte. Den är spretig och håller inte ihop. Religiösa teman finns. Hedniskt mot kristet bl a. Även här spretar det.
Jag har läst EPUB på Litteraturbanken. Upplaga från 1865.
Rydberg gjorde flera omskrivningar av Singoalla. Det beskrivs väl här:
https://litteraturbanken.se/presentationer/specialomraden/Singoalla.html
Singoalla verkar inte läsas mycket idag. Men den var 'obligatorisk' läsning i skolan förr i tiden. Det är inte helt enkelt att förstå varför. Var det just språket som gjorde att den var så viktig förr i tiden? (Snarare än innehållet.)
(V Rydberg har inte ens en egen tråd här på FB. Denne gigant har krympt i modern tid?)