2013-11-17, 20:52
  #10501
Medlem
Cineastens avatar
Inser just att jag missat att skriva här på sistone. Det har dessvärre bara blivit 20 böcker i år. Periodvis har jag knappt läst alls och ibland har jag läst några sidor för att inte ta yupp boken förrän efter ett par veckor. Inte undra på att det blivit så få böcker lästa i år..

Nåväl. Just nu håller jag på med Sanningen om Pinocchios näsa. Det är lustigt hur Leif GW Persson lyckas få ihop de olika trådarna trots att de till en början spretar åt alla möjliga håll. Riktigt läsvärd är den. Visst kan det bli tjötigt med Bäckströms barnförbjudna tankar och självgoda snack om supersalamin men det hör ju liksom till. Övriga karaktärer är intressanta på sitt sätt och själva kriminalhistorien i sig är..minst sagt underhållande.


Jag har drygt 200 sidor kvar och tänkte läsa vidare inatt efter senaste avsnittet av Bron och ett par avsnitt av True Blood.
__________________
Senast redigerad av Cineasten 2013-11-17 kl. 21:00.
Citera
2013-11-18, 12:35
  #10502
Medlem
Börjar närma mig slutet på Lotr: The two towers. Som uppvärmning inför hobbit 2 köpte jag en box med hobbit + lotr-böckerna som jag inte läst sedan jag var liten knatte. Det är en otroligt vacker värld Tolkien målat upp. Hobbit är en underbar saga som jag älskar lika mycket varje gång jag läser den, blir aldrig för gammal för den och dess härliga tema att man ska våga ge sig ut från sin trygga zon i livet. The fellowship of the ring hade sina goda partier, speciellt gillar jag början då jag är hemskt förtjust i hobbitarna och deras lummiga liv. Dock hade den en jävla massa väder och landskapsbeskrivningar som bara blev gäspningar för mig. Tvåan har varit mycket bättre och levererat den ena spännande delen efter den andra.

Hittills anser jag dem bästa passagerna i serien vara Bilbos färd genom vättegrottan och hans möte med Gollum, brödraskapets färd genom Moria, och slaget om Helms klyfta. Mäktiga grejer må jag säga!
Citera
2013-11-18, 20:03
  #10503
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinkruset
Börjar närma mig slutet på Lotr: The two towers. Som uppvärmning inför hobbit 2 köpte jag en box med hobbit + lotr-böckerna som jag inte läst sedan jag var liten knatte. Det är en otroligt vacker värld Tolkien målat upp. Hobbit är en underbar saga som jag älskar lika mycket varje gång jag läser den, blir aldrig för gammal för den och dess härliga tema att man ska våga ge sig ut från sin trygga zon i livet. The fellowship of the ring hade sina goda partier, speciellt gillar jag början då jag är hemskt förtjust i hobbitarna och deras lummiga liv. Dock hade den en jävla massa väder och landskapsbeskrivningar som bara blev gäspningar för mig. Tvåan har varit mycket bättre och levererat den ena spännande delen efter den andra.

Hittills anser jag dem bästa passagerna i serien vara Bilbos färd genom vättegrottan och hans möte med Gollum, brödraskapets färd genom Moria, och slaget om Helms klyfta. Mäktiga grejer må jag säga!

Låter riktigt trevligt. Har själv endast läst Hobbit (och sett filmtriologin), och då var jag så liten att jag tyvärr(?) knappt minns något nu. Att sätta mig in i Tolkiens värld, har sedan en tid tillbaka varit ett tänkt framtida projekt för mig, och nu vid senast bokbeställning så valde jag att lägga på första delen utav ringtriologin på engelska.
Får se när jag börjar läsa den, då jag är upptagen med diverse saker just nu, men har i tankarna en streckläsning under jullovet.



Läser just nu Singoalla av Viktor Rydberg, avklarat lite mer än halva och njuter utav varje läst kapitel.
Citera
2013-11-18, 21:23
  #10504
Medlem
bananasplit99s avatar
Läser "Folket i Nya Sverige, Vår koloni vid Delawarefloden" av Alf Åberg. En fantastiskt bok. Alf Åberg är populärhistoriker som tyvärr har fallit i glömska. Helt galet bra böcker.
Citera
2013-11-18, 21:26
  #10505
Medlem
Rakiis avatar
Lena Andersson - Var det bra så?

Till stor del en uppväxtskildring i korta kapitel om hur det var att växa upp i ett av Stockholms många miljonområden på sextio och sjuttiotalet, hur det är att vara ung och i minoritet i sitt eget land redan då.
Citera
2013-11-19, 14:53
  #10506
Medlem
Läser just nu "Han är tillbaka" av Timur Veres.

Har precis börjat men det verkar mycket underhållande och rolig! Handlar om att Hitler vaknar upp i dagens Berlin och glider runt och undrar vad som hände med kriget ungefär.
Citera
2013-11-19, 18:06
  #10507
Medlem
Har precis avslutat Märta Holmerins debut-deckare. den blev bara ännu bättre mot slutet, hon har verkligen lyckats väva ihop två handlingar i en story, vilket ger ett oerhört driv. Hoppas inte det här blir en "one hit wonder" av Märta, kan knappt vänta på mer! Kan varmt rekommendera att ni läser den om ni skulle springa på ett ex...

Nästa till rakning blir en 26 år gammal klassiker i typ samma genre - Stephen King, LIDA!
Citera
2013-11-19, 19:02
  #10508
Medlem
Cineastens avatar
Läste färdigt Sanningen om Pinocchios näsa inatt och påbörjade Tärningsspelaren idag. Har dock inte hunnit särskilt långt så jag kan inte uttala mig om huruvida det är en bra eller dålig bok.
Citera
2013-11-19, 19:16
  #10509
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Läste färdigt Sanningen om Pinocchios näsa inatt och påbörjade Tärningsspelaren idag. Har dock inte hunnit särskilt långt så jag kan inte uttala mig om huruvida det är en bra eller dålig bok.

Den är väldigt bra, hoppas att du kommer att uppskatta den, riktig FB-klassiker!
Citera
2013-11-19, 21:59
  #10510
Medlem
Zcapegoats avatar
Jag läser just nu 120 Days of Sodom-Marquis de Sade. Jag har bara läst ungefär 10 sidor, så det är lite för tidigt att ge ett omdöme, men jag tycker det ska bli intressant att läsa vidare.
Citera
2013-11-19, 22:02
  #10511
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Den är väldigt bra, hoppas att du kommer att uppskatta den, riktig FB-klassiker!

Väldigt bra är väl ändå att ta i! Den är väldigt ensidig och handlar tillslut bara om knulla och sex. Det har skrivits enormt många bättre böcker än den. Idén är bra, men den tillvaratas ej av författaren.
Citera
2013-11-19, 22:59
  #10512
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Väldigt bra är väl ändå att ta i! Den är väldigt ensidig och handlar tillslut bara om knulla och sex. Det har skrivits enormt många bättre böcker än den. Idén är bra, men den tillvaratas ej av författaren.

Är benägen att hålla med dig här. Idén är verkligen grym och störtskön på alla sätt och vis, utförandet är desto sämre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in