Citat:
Ursprungligen postat av
Vinkruset
Börjar närma mig slutet på Lotr: The two towers. Som uppvärmning inför hobbit 2 köpte jag en box med hobbit + lotr-böckerna som jag inte läst sedan jag var liten knatte. Det är en otroligt vacker värld Tolkien målat upp. Hobbit är en underbar saga som jag älskar lika mycket varje gång jag läser den, blir aldrig för gammal för den och dess härliga tema att man ska våga ge sig ut från sin trygga zon i livet. The fellowship of the ring hade sina goda partier, speciellt gillar jag början då jag är hemskt förtjust i hobbitarna och deras lummiga liv. Dock hade den en jävla massa väder och landskapsbeskrivningar som bara blev gäspningar för mig. Tvåan har varit mycket bättre och levererat den ena spännande delen efter den andra.
Hittills anser jag dem bästa passagerna i serien vara Bilbos färd genom vättegrottan och hans möte med Gollum, brödraskapets färd genom Moria, och slaget om Helms klyfta. Mäktiga grejer må jag säga!

Låter riktigt trevligt. Har själv endast läst Hobbit (och sett filmtriologin), och då var jag så liten att jag tyvärr(?) knappt minns något nu. Att sätta mig in i Tolkiens värld, har sedan en tid tillbaka varit ett tänkt framtida projekt för mig, och nu vid senast bokbeställning så valde jag att lägga på första delen utav ringtriologin på engelska.
Får se när jag börjar läsa den, då jag är upptagen med diverse saker just nu, men har i tankarna en streckläsning under jullovet.
Läser just nu Singoalla av Viktor Rydberg, avklarat lite mer än halva och njuter utav varje läst kapitel.