2022-03-22, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Precis läst färdigt den men ville ändå få nämnt den. En klassiker, "Dumskallarnas sammansvärjning" eller "A confederacy of dunces" men faktiskt första gången jag läste den, tror jag iaf.

Jag har skrattat till lite ibland när jag läst böcker men det här var den första boken någonsin som jag har riktiga rullande magskratt. Helt otroligt. Började med att jag avskydde Ignatius i början av boken men kärade fan ner mig i honom under bokens gång.
”Dumskallarnas sammansvärjning” Oh la la! Grattis!
Har själv läst den x antal gånger. Det finns klurigheter i intrigen som jag inte fattade förrän efter en omläsning, blev förförd och förblindad av den akuta spot on -humorn.
Författaren hann att skriva ytterligare en bok, tror att den också blev utgiven postumt. Den var ganska dyster, och titeln har jag glömt.
Citera
2022-03-22, 21:09
Medlem
NoTruces avatar
Jag började läsa Hans Gunnarssons senaste bok, Bormann i Bromma, idag. Det är en novellsamling, en genre författaren behärskar väl. Jag har läst ca halva boken redan, vilket får sägas vara ett gott betyg (att han skriver rappt och ledigt, så att det går undan att läsa). Berättelserna verkar alltid ha ett "vi-perspektiv" och utspelar sig i villa- och radhusförorter runt om i Stockholm. Vi får möta allehanda skruvade, men ack så mänskliga karaktärer: En smygnazist, två grannar som verkar vara inblandade i någon slags fejd som får tragiska konsekvenser, en kvinna från Kroatien som lämnar det svenska brukssamhället och ansluter sig till RAF i Tyskland på 70-talet, rivaliserande nattvandrare etc. Om det finns något att anmärka på så här långt är det väl att karaktärerna är rätt lika varandra, men det är inget som stör egentligen.
Citera
2022-03-23, 11:08
Moderator
Allaballawallas avatar
Läste ut Kenneth Grahames The Wind in the Willows igår. Tredje gången jag läste den och jag gillar den verkligen. Den rör sig ganska sakta fram men det är ett tempo som fungerar fint då det egentligen inte är extremt mycket som händer även om det är lite action när Toad Hall tas tillbaka. Mole är en av mina absoluta favoritkaraktärer alla kategorier när det kommer till hjältar i litteraturen. Jag tycker att det man får veta om honom och hur man får följa hans utveckling genom berättelsen är alldeles lagom för att man ska kunna skapa sig en ganska egen personlig bild av honom, men att den ändå verkar stämma bra överens med andras.

Tänkte börja med 1984 (George Orwell) ikväll. Läste den när jag gick på högstadiet men det är ju över 30 år sedan så en uppfräschning kan väl knappast skada i dessa "intressanta tider"...

Efter det är det Herman Melvilles Moby Dick som ligger i pipen. Har inte läst den tidigare, så det är väl hög tid att göra det nu.
Citera
2022-03-25, 14:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
En novellsamling med Tjechov, där höjdpunkten hittills är långnovellen Stäppen. På ytan händer inte så mycket. Lille Jegorusjka far med sin morbror och byns präst över den ryska stäppen, för att börja studera på annan ort. Solen gassar, vinden viner, molnen gråter, och folk pratar som folk pratar. Men inom den lille pojken händer storartade ting. Med små medel frambesvärjer Tjechov stäppens förtrollande skönhet:

Och ett fint litet personporträtt:

Fortsätter med en annan ryss, Ivan Bunins Arsenjevs liv (1927), alltså skriven strax efter Prousts storverk, och liksom honom upptagen med, inte historia, utan minnet om den, försöket att skapa struktur på virrvarret av minnesbilder och hågkomstens brottstycken, att skapa, som berättaren uttrycker det, en hel tavla ur olika bitar.
Citera
2022-03-25, 14:36
Medlem
Har lånat hem Mia Skäringers bok "Maria" och den har legat i flera veckor och väntat på mig. Har lånat om den men jag tror tyvärr den blir tillbakalämnad utan läsning. HERREGUD så jobbigt att läsa när det finns ljudböcker!
Citera
2022-03-26, 05:45
Medlem
Öppna era hjärtan av Niklas Ekdahl. En rolig och - nu alltför - verklighetsnära satir. Blir nyfiken på författarens övriga alster, ska ta itu med hans bok om Per Albin Hansson också, trots att ämnet inte lockar.
Citera
2022-03-31, 10:16
Medlem
Just nu läser jag Ondskan av Jan Guillou, den tycker jag är jävligt intressant. Prosan kan lämna saker att önska men jag tycker att den har något intressant skimmer över sig. Just nu är jag ungefär hundra sidor in i boken.

Mvh
Spritegott
Citera
2022-04-01, 16:51
Medlem
cpjulias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritegott
Just nu läser jag Ondskan av Jan Guillou, den tycker jag är jävligt intressant. Prosan kan lämna saker att önska men jag tycker att den har något intressant skimmer över sig. Just nu är jag ungefär hundra sidor in i boken.

Mvh
Spritegott

Den är väldigt bra samt interesant efterspel när boken hade släppts. Minns att jag läste den i grundskolan på uppmaning av min svensk lärare. Berätta gärna vad du tyckte när du är klar=)

Allt gott.
Citera
2022-04-05, 22:04
Avslutad
ska försöka ta mig an oliver twist samt någon fakta bok. känner att mitt fokus varit lite rörigt på senaste så ska försöka finna lite ro i böcker .
Citera
2022-04-07, 09:06
Medlem
Två prettoböcker, parallellt (ibland får man vad man förtjänar):
Sista skriket” av Emma Veronica Johansson och Philip Warkander där de delger varandra sina intressanta tankar om crap.
Hur jag dog av Niklas Ekdahl - hans ”Öppna era hjärtan” var så underhållande. Här bekänner han färg. Man förstår andra saker än det han vill ha sagt.
Orka.
Citera
2022-04-08, 12:04
Medlem
James Joyce "The Dubliners"
Korta berättelser om livet i Dublin i början av 1900 talet. Hittills helt ok läsning.
Citera
2022-04-09, 18:15
Medlem
Har kommit 55 sidor i Bormann i Bromma av Hans Gunnarsson. Elva noveller, var och en illustrerad med en målning av Martin Wickström. De matchar varandra perfekt. Att de är välgjorda, välkomponerade, märkliga är ovedersägligt.
Underströmmar.
Vad händer i Landet Lagom, liksom?
Tyvärr klickar de inte med mig.
Men det är jag, det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här