2009-07-05, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ybx
Ja, hur skulle det annars fungera? "Kronologisk ordning"? Spelar ingen roll när du la till alternativen om det var det du menade...

Ok, hehe! Förklarade säkerligen luddigt. Är trött som sagt!
Citera
2009-07-05, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredrock
ni som har varit i kontakt med studera.nu, håller ni inte med om att de är totalt jävla värdelösa på att svara på frågor? de är rätt snabba, de ska de ha beröm för, men svaren jag har fått på frågor har varit rent flum eller totalt fel.

Japp, håller helt och hållet med. Jag ställde en fråga, fick svar på något helt annat. Ringde dit, och fick ett helt annat svar. Senare visade det sig att BÅDA hade fel. Orkar inte gå in på detaljer, allt blev rätt i slutändan i vilket fall som.

Nu är det bara att vänta tills torsdag. Kommer jag in på mitt förstaval ska jag ta ledigt från jobbet och bli så full så jag varken vet vad jag heter eller vilket land jag befinner mig i!
Citera
2009-07-05, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffie
Japp, håller helt och hållet med. Jag ställde en fråga, fick svar på något helt annat. Ringde dit, och fick ett helt annat svar. Senare visade det sig att BÅDA hade fel. Orkar inte gå in på detaljer, allt blev rätt i slutändan i vilket fall som.

Nu är det bara att vänta tills torsdag. Kommer jag in på mitt förstaval ska jag ta ledigt från jobbet och bli så full så jag varken vet vad jag heter eller vilket land jag befinner mig i!

Haha, rätt inställning. Vad har du sökt?

För egen del blir det troligen systemvetenskap i Lund. Borde inte vara några problem att komma in. Peppar, peppar.

mvh.
Scouse
Citera
2009-07-05, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scouse
Haha, rätt inställning. Vad har du sökt?

För egen del blir det troligen systemvetenskap i Lund. Borde inte vara några problem att komma in. Peppar, peppar.

mvh.
Scouse

Sökte HHS som förstaval, och juridik i Lund som andraval. Lund är en trevlig stad, lycka till med antagningen =)
Citera
2009-07-05, 10:58
Medlem
kvints avatar
Hur vet man om en anmälan kommer att behandlas som en sen anmälan? På grund av att posten/studera.nu lyckades slarva bort mitt brev var jag tvungen att skicka nytt med kompletteringsuppgifter tidigare denna veckan dvs efter sista kompletteringsdagen, uppgifterna har i alla fall blivit registrerade på min studera.nu-sida och det står "Bedömning pågår..." på min anmälan. Vad innebär detta?
Senast redigerad av kvint 2009-07-05 kl. 11:08.
Citera
2009-07-05, 12:44
Medlem
fredrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ybx
Typ vad för frågor?
jag undrade om det var något problem att det inte stod mitt personnummer på betygen jag fick från min utbytestermin. svaret var bara en länk som handlade om hur utländska examen bedöms.

sen en fråga om det som många här har märkt, att om ens meriter uppdateras faller man ur urvalsgrupperna man är placerad i. jag frågade "beror det på att mina meriter har uppdaterats?". svaret var typ att jag inte anses behörig längre och att det är de enskilda skolorna som hade med det att göra.

har fått väldigt mycket bättre hjälp här
Citera
2009-07-05, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pseudoanonym
Hur kan jag se vilka kurser som registrerats på samlat betygsdokument på Studera.nu? Hur vet jag att de har kommit med?

Undrar även om jag på något sätt kan beställa ett slutbetyg från högskoleverker el dyl. glömde nämligen att plocka ut det från skolan.

Någon som kan länka till sidan med enstaka betyg? Hittar den icke...
Citera
2009-07-05, 13:49
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvint
Hur vet man om en anmälan kommer att behandlas som en sen anmälan? På grund av att posten/studera.nu lyckades slarva bort mitt brev var jag tvungen att skicka nytt med kompletteringsuppgifter tidigare denna veckan dvs efter sista kompletteringsdagen, uppgifterna har i alla fall blivit registrerade på min studera.nu-sida och det står "Bedömning pågår..." på min anmälan. Vad innebär detta?

Det är sen anmälan om du ser en röd text där det står: "Obs! Alternativet är sökt efter sista anmälningsdag!" Endast då kommer det behandlas som sen anmälan. Ser du ingen sådan text utan endast "bedömning pågår", då är allt som det ska vara. De kontrollerar troligen din komplettering.

Citat:
Ursprungligen postat av Pseudoanonym
Någon som kan länka till sidan med enstaka betyg? Hittar den icke...

Hittar du dem inte om du loggar in på studera.nu, klickar på "Dina meriter" och tittar på dina gymnasiala betyg? Vi andra kan nämligen inte länka till dina egna meriter (inklusive enstaka gymnasiebetyg).
Citera
2009-07-05, 17:48
Medlem
Masterprogram, meritvärde på studera.nu

Hej,

Jag hade planer på att ta en Master på Handels, där är inte första antagningen klar ännu. Jag slängde även in en ansökan till Sthlm och Uppsala och där "verkar jag blivit antagen". Följande uppgifter har jag:

Sthlm
Meritvärde (MV): 1995 urvalsgrupp: INT (Quantity and quality of previous academic studies )

Uppsala
Meritvärde (MV): 999 urvalsgrupp: DA (Direkt antagning)

Under båda står även följande villkor:

Du är villkorligt behörig vad gäller den grundläggande behörigheten för utbildning på avancerad nivå. Du måste senast vid kursstart kunna visa upp att du uppfyller kravet om avslutad examen om minst 180 högskolepoäng.
Du är villkorligt behörig till utbildningen. Du måste senast vid kursstart kunna visa att du uppfyller samtliga behörighetskrav för att kunna ta en erbjuden plats i anspråk.

Jag har tagit en kandidatexamen, har dock inte ansökt om själva examen... men jag har 180 betygsätta poäng etc. Kan tillägga att till handels skickade jag in massa annat, cv, toefl, gmat, arbetsgivarintyg mm men till Uppsala och Stockholm har jag inte skickat nåt, de har enbart kunnat se mina betyg i ladok eller liknande.

Nu undrar jag hur det ligger till? Är jag antagen till Uppsala och Stockholm? Vad betyder mina meritvärden? Borde jag skickat in fler handlingar för att höja dem etc etc, allting verkar vara en jävla röra just nu =D
Citera
2009-07-05, 18:40
Medlem
Mr.Fredriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fatheryoo
Hej,

Jag hade planer på att ta en Master på Handels, där är inte första antagningen klar ännu. Jag slängde även in en ansökan till Sthlm och Uppsala och där "verkar jag blivit antagen". Följande uppgifter har jag:

Sthlm
Meritvärde (MV): 1995 urvalsgrupp: INT (Quantity and quality of previous academic studies )

Uppsala
Meritvärde (MV): 999 urvalsgrupp: DA (Direkt antagning)

Under båda står även följande villkor:

Du är villkorligt behörig vad gäller den grundläggande behörigheten för utbildning på avancerad nivå. Du måste senast vid kursstart kunna visa upp att du uppfyller kravet om avslutad examen om minst 180 högskolepoäng.
Du är villkorligt behörig till utbildningen. Du måste senast vid kursstart kunna visa att du uppfyller samtliga behörighetskrav för att kunna ta en erbjuden plats i anspråk.

Jag har tagit en kandidatexamen, har dock inte ansökt om själva examen... men jag har 180 betygsätta poäng etc. Kan tillägga att till handels skickade jag in massa annat, cv, toefl, gmat, arbetsgivarintyg mm men till Uppsala och Stockholm har jag inte skickat nåt, de har enbart kunnat se mina betyg i ladok eller liknande.

Nu undrar jag hur det ligger till? Är jag antagen till Uppsala och Stockholm? Vad betyder mina meritvärden? Borde jag skickat in fler handlingar för att höja dem etc etc, allting verkar vara en jävla röra just nu =D

Jag har nästan samma på Uppsalas, där är jag dock SA - Sen anmälan.

Jag tror inte du är antagen på någon utan du har bara fått reda på att du är behörig att faktiskt söka till dem.

Det är nog ingen ide att skicka in mer saker nu då det förmodligen kommer att komma in för sent för att tas med i bedömningen. Sen är de väl så att om de inte har det som "krav" på ansökan så tas dte ej med öht. i bedömningen av dig.
Senast redigerad av Mr.Fredrik 2009-07-05 kl. 18:46.
Citera
2009-07-05, 22:07
Medlem
fredrocks avatar
direktantagning från uppsala innebär att du anses behörig samt att alla behöriga kommer att antas. uppsala är mitt tredjeval efter hhs och helsingfors, så vi kanske syns där
Citera
2009-07-05, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredrock
direktantagning från uppsala innebär att du anses behörig samt att alla behöriga kommer att antas. uppsala är mitt tredjeval efter hhs och helsingfors, så vi kanske syns där

Det konstiga är att på studera.nu har jag bara 120 HP, läste nämnligen första 60 hp på en annan ort och jag har inte skickat in betygen manuellt (trodde det gick in via ladok). Till HHS skickade jag allting per post då jag var ute lite i sista sekund. Hur kan jag då vara behörig till ett program som kräver 180 hp tidigare studier då de enbart kan se att jag har 120 hp? Eller kan de se mina sista 60 hp på något annat sätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in