2009-04-29, 17:34
Medlem
rularns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Vilken urvalsgrupp?

Nationella
På en annan ansökan har jag ett MV på 173. Du verkar ha koll, kan du förklara lite vad det innebär samt om det är bra eller dåligt?
Det gäller för övrigt ansökan till engelska masterprogram som man får besked om man kom in om 2 veckor.
Senast redigerad av rularn 2009-04-29 kl. 17:41.
Citera
2009-04-29, 17:42
Medlem
greken1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rularn
Nationella
På en annan ansökan har jag ett MV på 173. Du verkar ha koll, kan du förklara lite vad det innebär samt om det är bra eller dåligt?
Det gäller för övrigt ansökan till engelska masterprogram som man får besked om man kom in om 2 veckor.

En vild gissning är att det är antalet avklarade högskolepoäng?
Du har en kandidat, right?
Citera
2009-04-29, 17:46
Medlem
rularns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greken1234
En vild gissning är att det är antalet avklarade högskolepoäng?
Du har en kandidat, right?

Mja, om en drygt en månad är den klar iaf. Men konstigt om man får olika meritvärden.

Borde det inte ha något att göra med hur relevant man är inför utbildningen? Att man får ett högre MV om man får många femmor, skriver ett sjysst personligt brev osv?
Citera
2009-04-29, 17:52
Medlem
greken1234s avatar
Citat:
Mja, om en drygt en månad är den klar iaf. Men konstigt om man får olika meritvärden.

Borde det inte ha något att göra med hur relevant man är inför utbildningen? Att man får ett högre MV om man får många femmor, skriver ett sjysst personligt brev osv?
Förresten vart hittade du informationen om att du får reda på master-intagningen om 2 veckor?
Citera
2009-04-29, 17:54
Medlem
rularns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greken1234
Förresten vart hittade du informationen om att du får reda på master-intagningen om 2 veckor?

Där tex
http://intra.kth.se/utbildning/nyamaster/1.31470
Ansökningstiden gick ut i Januari
Citera
2009-04-29, 18:01
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Nationella

Vilka program är det, har du en länk?

Troligt är att det är antalet högskolepoäng som är ditt meritvärde, precis som greken skrev. Men då borde det vara samma värde på båda programmen...

Det finns ingen urvalsgrupp som heter "Nationella". Jag söker efter en förkortning på 2-5 bokstäver. HPAV skulle kunna vara rimligt att anta att du är rangordnad i.
Det vill säga att HPAV är din urvalsgrupp och 173/180 ditt meritvärde.
Citera
2009-04-29, 18:10
Medlem
rularns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Vilka program är det, har du en länk?

Troligt är att det är antalet högskolepoäng som är ditt meritvärde, precis som greken skrev. Men då borde det vara samma värde på båda programmen...

Det finns ingen urvalsgrupp som heter "Nationella". Jag söker efter en förkortning på 2-5 bokstäver. HPAV skulle kunna vara rimligt att anta att du är rangordnad i.
Det vill säga att HPAV är din urvalsgrupp och 173/180 ditt meritvärde.

Urvalsgrupp:
NAT - Nationella sökanden

Det är inför engelska masterprogram på chalmers och kth.
Citera
2009-04-29, 18:23
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Urvalsgrupp:
NAT - Nationella sökanden

Det är inför engelska masterprogram på chalmers och kth.

Ok, då är jag med.
De skiljer då förmodligen på Nationella och Internationella sökande i olika urvalsgrupper.
Sorry att jag sa att någon sådan urvalsgrupp inte fanns!

Exakt hur de räknar fram meritvärdena är ju inte lätt att hitta, så här står det på Chalmers sida:
Om det finns fler sökande än platser på ett masterprogram, görs urval utifrån en samlad bedömning av akademiska studiemeriter.

Hyfsat luddigt formulerat...
Citera
2009-04-30, 08:34
Medlem
ÄNTLIGEN!!!!

Då är mina meriter uppe och godkända!!!

Tack Socrates för all hjälp!!

Nu är det nästa problem... Leta lägenhet, säga upp lägenhet, flytta... baha... Men vart, det vet man först i mitten av juli!
Citera
2009-04-30, 08:46
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voine
ÄNTLIGEN!!!!

Då är mina meriter uppe och godkända!!!

Tack Socrates för all hjälp!!

Nu är det nästa problem... Leta lägenhet, säga upp lägenhet, flytta... baha... Men vart, det vet man först i mitten av juli!

Skönt att höra att allt löst sig med dina meriter.
Lycka till med antagningen nu också!
Citera
2009-04-30, 10:15
Medlem
Socratess avatar
Sommarkurser

Om det är av intresse för någon så verkar det som att man nu kan logga in på studera.nu och se resultatet av antagningen till sommarens kurser.
Citera
2009-04-30, 12:47
Medlem
Vad tror ni om ekonomie kandidat i lund? Fick 1.3 på högskoleprovet och förra hösten var det 1.1 för att komma in... Finns det någon statistik för hur många som har ansökt i år? Hittar bara från gamla terminer på vhs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in