2009-07-05, 22:27
Medlem
Mr.Fredriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fatheryoo
Det konstiga är att på studera.nu har jag bara 120 HP, läste nämnligen första 60 hp på en annan ort och jag har inte skickat in betygen manuellt (trodde det gick in via ladok). Till HHS skickade jag allting per post då jag var ute lite i sista sekund. Hur kan jag då vara behörig till ett program som kräver 180 hp tidigare studier då de enbart kan se att jag har 120 hp? Eller kan de se mina sista 60 hp på något annat sätt?

Det är väl så att om du når upp till X antal poäng så ges du möjligheten att läsa de sista innan programmet börjar. Då måste du ta med ditt examensbevis på första dagen och få det registrerat hos dem.

Så vart det för mig, jag blev klar med min sista kurs nu för ett tag sedan men det har ej registrerats. Dock så måste jag komma med mitt examensbevis till antagnigseneheten på skolan och få det registrerat om jag blir antagen.

Typ..
Citera
2009-07-06, 00:21
Medlem
Jag skickade in handlingar till en masteransökan på SU för nästan en månad sedan. (Personligt brev, refernser m.m.) Dock har inte dessa dykt upp under mottagna handlingar på studera.nu eller på något annat sätt bekräftats. Har skiten inte kommit fram eller syns inte sådana handlingar alls? någon som är i samma sits eller vet hur det funkar?
Citera
2009-07-06, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran

Hittar du dem inte om du loggar in på studera.nu, klickar på "Dina meriter" och tittar på dina gymnasiala betyg? Vi andra kan nämligen inte länka till dina egna meriter (inklusive enstaka gymnasiebetyg).

Nej, det förstår jag ju såklart. Men om jag är inloggad när jag klickar på länken så ska det fungera...

Så här ser det ut för mig:

Gymnasiala meriter
Högskoleprov
Arbetslivserfarenhet

Enstaka betyg ska alltså finnas som en underrubrik till Gymnasiala meriter? Förmodligen skolan som glömt att registrera dem. Nu blir det ett helvete att få allt rätt.
Citera
2009-07-06, 03:20
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pseudoanonym
Nej, det förstår jag ju såklart. Men om jag är inloggad när jag klickar på länken så ska det fungera...

Så här ser det ut för mig:

Gymnasiala meriter
Högskoleprov
Arbetslivserfarenhet

Enstaka betyg ska alltså finnas som en underrubrik till Gymnasiala meriter? Förmodligen skolan som glömt att registrera dem. Nu blir det ett helvete att få allt rätt.

Ja, enstaka betyg ska finnas som en underrubrik. Precis som "motsvarande bedömningar" (det sistnämnda om man har läst på folkhögskola eller basår på universitet/högskola).

Ser du inga meriter alls under någon av de tre rubrikerna som du nämnde?
Citera
2009-07-06, 04:58
Medlem
Har också sökt till master vid SU och har liknande meritvärde. 1990 och 1996 tror jag. Jag var visserligen tvungen att skicka in ytterligare papper för att bli behörig, personligt brev m.m. enligt institutionens hemsida men dessa har inte dykt upp hos studera.nu verkar det som. Hoppas att det går att komma in trots detta.
Citera
2009-07-06, 08:49
Medlem
SweTechs avatar
Sammanfogade trådar

//Moderator
Citera
2009-07-06, 09:20
Medlem
Om man idag kommer på att man glömt skicka in sitt samlade betygsdokument och alltså inte är behörig till det man sökt för man saknar en kurs, är det försent att göra någonting då?

Handlar inte om mig men undrar ändå!
Citera
2009-07-06, 11:47
Medlem
Mr.Fredriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alrightington
Om man idag kommer på att man glömt skicka in sitt samlade betygsdokument och alltså inte är behörig till det man sökt för man saknar en kurs, är det försent att göra någonting då?

Handlar inte om mig men undrar ändå!

Det är nog rätt så mycket för sent, skicka så kanske det tas med i 2:a urvalet men det betvivlar jag..
Citera
2009-07-06, 12:02
Medlem
I förrgår tog jag bort mina prio. 1 och 2 för att kunna sortera den ursprungligen 3e prio. så att den hamnar på prio. 1, vilket den nu verkar vara.

Hursomhelst, efter att ha läst runt lite här, är det programmet verkligen på prio. 1? Går det att ändra eller står dom som först var prio. 1 och 2 fortfarande som 1 och 2 utan att 'synas' vara det?
Citera
2009-07-06, 12:13
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amodestproposal
I förrgår tog jag bort mina prio. 1 och 2 för att kunna sortera den ursprungligen 3e prio. så att den hamnar på prio. 1, vilket den nu verkar vara.

Hursomhelst, efter att ha läst runt lite här, är det programmet verkligen på prio. 1? Går det att ändra eller står dom som först var prio. 1 och 2 fortfarande som 1 och 2 utan att 'synas' vara det?

Du ska inte behöva vara orolig för några osynliga anmälningsalternativ, det som syns på studera.nu är det som finns.
Citera
2009-07-06, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Ja, enstaka betyg ska finnas som en underrubrik. Precis som "motsvarande bedömningar" (det sistnämnda om man har läst på folkhögskola eller basår på universitet/högskola).

Ser du inga meriter alls under någon av de tre rubrikerna som du nämnde?

Alla betyg förutom den 100poängs-kurs jag lagt på mitt samlade betygsdokument finns registrerade.
Citera
2009-07-06, 17:55
Medlem
JakErEnSnelHests avatar
Jag har en fråga som jag inte sett besvarad i tråden tidigare. Kort sagt är det så att SYV på min skola (tog studenten för någon månad sedan) hävdade att det för mig räckte med att ha med Matematik E på min ansökan, och att de övriga matematik-kurserna "ingick" i det. Jag har sedan sökt några olika program, bland annat ett civilingenjörsprogram i Lund samt ekonomi på HHS. På civ. ing-ansökan står jag som behörig (krav på Ma E), men på ansökan till HHS står det att "Särskild behörighet saknas - Följande behörighetskrav är ej uppfyllda:
Matematik D". Är det någon form av datorfel, eller är min SYV en idiot?

Om det är det sistnämnda känns det som rejäl tur att jag släppt tanken på att läsa vidare redan i höst. Hade varit riktigt surt att falla på en sådan detalj.
Senast redigerad av JakErEnSnelHest 2009-07-06 kl. 18:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in