2017-01-13, 22:38
Medlem
SoulAmazins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det brukar finnas ett visst utrymme för valfria kurser i alla program, och då bör du kunna tillgodoräkna poäng från din befintliga examen till detta. Du ska alltså definitivt kunna klara dig med mindre än tre års ytterligare heltidsstudier och ändå få ut en kandidat till.

Tack för svaret.

Vet du hur det står till med t.ex. obligatoriska organisationskurser som lärs ut i t.ex. Företagsekonomi I? Anses socionom-organisationsteori och ekonomi-organisationsteori som likvärdigt?

EDIT: Antar ovanstående svar besvarar ungefär min fråga.
Senast redigerad av SoulAmazin 2017-01-13 kl. 22:41.
Citera
2017-01-18, 22:28
Medlem
SoulAmazins avatar
Jag igen!

Fick reda på att jag endast behöver plugga 90 hp för att ta ut ännu en kandidat. Grejen är att ifall jag skulle bestämma mig för att söka in på kursen Data- och systemvetenskap 1, så verkar jag ligga under snittet för urval 2, som ligger på 18.74. Vill minnas att jag gick ut med 18.50.

Är det högskoleprovet som gäller för mig eller skulle jag ha, ifall jag söker, relativt bra chanser att komma in på kursen?
Citera
2017-01-20, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
Jag igen!

Fick reda på att jag endast behöver plugga 90 hp för att ta ut ännu en kandidat. Grejen är att ifall jag skulle bestämma mig för att söka in på kursen Data- och systemvetenskap 1, så verkar jag ligga under snittet för urval 2, som ligger på 18.74. Vill minnas att jag gick ut med 18.50.

Är det högskoleprovet som gäller för mig eller skulle jag ha, ifall jag söker, relativt bra chanser att komma in på kursen?

Du ligger ju nära, det kan ju gå upp ena året men också neråt.
Sen så var det 18,74 vid urval 2; det fanns antagligen en hel del avhopp så det är inte särskilt otroligt att någon med 18,50 slank igenom; det beror ju mest på hur många det är som sökte och hur många som blev antagna i den gruppen.

Du kan ju kolla om du kan läsa kurserna som ingår i programmet som lösa kurser; kan ju finnas möjlighet att du redan denna termin kan läsa lösa kurser, speciellt matematikkurser.
Citera
2017-01-24, 11:08
Medlem
SoulAmazins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Du ligger ju nära, det kan ju gå upp ena året men också neråt.
Sen så var det 18,74 vid urval 2; det fanns antagligen en hel del avhopp så det är inte särskilt otroligt att någon med 18,50 slank igenom; det beror ju mest på hur många det är som sökte och hur många som blev antagna i den gruppen.

Du kan ju kolla om du kan läsa kurserna som ingår i programmet som lösa kurser; kan ju finnas möjlighet att du redan denna termin kan läsa lösa kurser, speciellt matematikkurser.

Jag tittade på tidigare års statistik, och antagningspoängen var fortfarande betydligt högre än själva Data- och systemvetenskapsprogrammet. Sinnes ju. Hade det varit att rekommendera att börja plugga på HP nu, om chansen att komma in genom betyg torde vara sig liten?

Förlåt om jag missuppfattar, men med lösa kurser så menar du delkurser?
Citera
2017-01-24, 11:20
Medlem
CaveatLectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
Förlåt om jag missuppfattar, men med lösa kurser så menar du delkurser?

Fristående kurser. Spontant så känns det väl som att du borde ha ganska goda möjligheter att bli antagen till sådana genom akademiska meriter om du har läst i tre år.
Citera
2017-01-24, 12:17
Medlem
SoulAmazins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaveatLector
Fristående kurser. Spontant så känns det väl som att du borde ha ganska goda möjligheter att bli antagen till sådana genom akademiska meriter om du har läst i tre år.

Okej! Data- och systemvetenskap 1 är dock en fristående kurs. Det verkar som om att det har blivit en missuppfattning tidigare, antar jag.

Yep, såg nu att dem har urvalsgruppen "APS", som verkar gå på akademiska meriter. Jag har dock 210 hp, och antagningspoängen för den urvalsgruppen var senast 225 poäng...
Citera
2017-02-27, 20:33
Medlem
HEJ
Hur funkar det när man laddar upp betyg på antagnings hemsida?
Hur länge tar det och hur syns det att de har blivit godkända och behandlade?
Kommer de dyka upp som ens slutbetyg från gymnasiet?
Citera
2017-02-27, 22:54
Medlem
Tror ni antagningspoängen för HP kommer sjunka nu under de kommande åren ioch med att det blev svårare? Hur mycket vågar man hoppas på? Har inte så bra koll på exakt hur mycket svårare det blev, men känns som man med 1,65 på HP borde komma in på läkarprogrammet någonstans i Sverige iaf, eller vad tror ni?
Citera
2017-02-28, 00:47
Medlem
Om man har 2-3 poäng över antagningsgränsen till ett program som tar in 60 pers, finns det NÅGON anledning att söka något annat än det? Dvs finns det något alls som kan ställa till det?
Citera
2017-03-14, 14:40
Medlem
Pungt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mordik1
Om man har 2-3 poäng över antagningsgränsen till ett program som tar in 60 pers, finns det NÅGON anledning att söka något annat än det? Dvs finns det något alls som kan ställa till det?
Antagningsgräns?

Sök alltid någon form av backup, om så bara ett par fristående kurser. Ett program kan ha sjukt många sökande där flertalet har höga betyg/poäng på högskoleprovet, i sådana fall kan det bli trångt även för de högpresterande.
Citera
2017-03-14, 16:13
Medlem
Citat:
Tror ni antagningspoängen för HP kommer sjunka nu under de kommande åren ioch med att det blev svårare? Hur mycket vågar man hoppas på? Har inte så bra koll på exakt hur mycket svårare det blev, men känns som man med 1,65 på HP borde komma in på läkarprogrammet någonstans i Sverige iaf, eller vad tror ni?

Också nyfiken, vad tror ni?
Citera
2017-03-14, 17:42
Medlem
Untz20s avatar
Ursäkta en trög fråga, men är helt vilsen och första gången jag gör detta..

Minskar chanserna om man inte skickar in så fort som möjligt? För man har ju en månad på sig innan antagningen stänger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in