2009-06-26, 16:56
Medlem
Greve Hamiltons avatar
Jag har läst ett basår men har inte de kurserna under gymnasiemeriterna, utan under "Motsvarande bedömningar" där Fy B, Ke A och Ma E står med. Är det som det ska? Mina meritvärden för BG och HP står åtminstone bredvid varje sökt program.
Citera
2009-06-26, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greve Hamilton
Jag har läst ett basår men har inte de kurserna under gymnasiemeriterna, utan under "Motsvarande bedömningar" där Fy B, Ke A och Ma E står med. Är det som det ska? Mina meritvärden för BG och HP står åtminstone bredvid varje sökt program.

japp, dom ska stå under "motsvarande bedömningar"
Citera
2009-06-26, 17:45
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greve Hamilton

Ja, det är så det ska vara. Sorry om jag var otydlig.
Citera
2009-06-26, 23:57
Medlem
spudwishs avatar
Gjort två sena anmälningar, nu i min anmälan står det till höger om UG "MV", och under det ett nummer. Vad står MV för och har siffran nån särskild innebörd?
Citera
2009-06-27, 08:14
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spudwish
Gjort två sena anmälningar, nu i min anmälan står det till höger om UG "MV", och under det ett nummer. Vad står MV för och har siffran nån särskild innebörd?

MW = meritvärde.
Siffran är alltså ditt meritvärde i den aktuella urvalsgruppen (den står under UG).
Urvalsgruppen bör vara SA om du lämnat en sen anmälan.
Citera
2009-06-27, 16:13
Medlem
Censor Scipios avatar
Är det någon som vet när första urvalet brukar vara klart? Studera.nu hävdar "början av juli" (av taktiska skäl? Så att inte alla loggar in samma dag, med följden att servrarna kraschar?), men finns det något egentligt fast datum som återkommer år efter år?

Och kommer beskedet via epost också, förresten?
Citera
2009-06-27, 17:05
Medlem
Rivendares avatar
Har man chans att komma in på basår även om man anmälde sig sent?
Citera
2009-06-27, 17:09
Medlem
Elm0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Censor Scipio
Är det någon som vet när första urvalet brukar vara klart? Studera.nu hävdar "början av juli" (av taktiska skäl? Så att inte alla loggar in samma dag, med följden att servrarna kraschar?), men finns det något egentligt fast datum som återkommer år efter år?

Citat:
Ursprungligen postat av vojne
Den 8 juli kommer VHS att köra urvalet. Den 9:e sker sedan kontroller och de släpper sedan resultatet när allt är kontrollerat, kanske runt lunchtid-tidig em.

Sedan brukar de de inte börja skicka ut mail förrän någon dag efter, och då i olika omgångar för att inte överbelasta servern.

Citera
2009-06-27, 17:11
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Censor Scipio

Ja, det är precis av det skälet som VHS mörkar de exakta datumen.
Och skulle de skriva "Urval 1 är klart den 10 juli" så skulle de ju bli totalt nedringda och söndermailade om urvalet blev försenat några dagar eller så.

De detaljerade (preliminära) datumen inför HT2009 är outade ett par sidor bak i den här tråden. ElmO hann före, och bjussade till och med på en Quote!

Det du får per mail är ett besked som säger "Urval 1 är klart, pallra dig iväg till studera.nu och kolla hur det gick".
Citera
2009-06-27, 17:15
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rivendare
Har man chans att komma in på basår även om man anmälde sig sent?

Det beror förstås på antalet behöriga sökande och antalet platser på utbildningen.
Det faktum att det överhuvudtaget gick att anmäla sig kan kanske ses som ett gott tecken.

Bara att invänta resultatet från urval 1. Om du nu är med där, alla sena anmälningar hinner ju inte behandlas före urval 1.
Citera
2009-06-27, 22:44
Medlem
lite funderingar..

om jag får i antagningsbesked 1, att jag är tex i reservplats 10.. ska jag då vänta till början på augusti (besked 2) för å få reda på om jag kommit in som reserv?
hur ordnar man då med bostad egentligen? för är man inte väldigt sent ute om man börjar söka bostad då man fått besked 2 liksom, borde vara väldigt svårt å hitta nått då och på så kort tid?
Citera
2009-06-27, 23:03
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chris10n
lite funderingar..

om jag får i antagningsbesked 1, att jag är tex i reservplats 10.. ska jag då vänta till början på augusti (besked 2) för å få reda på om jag kommit in som reserv?

Ja.

Citat:
Ursprungligen postat av chris10n
hur ordnar man då med bostad egentligen? för är man inte väldigt sent ute om man börjar söka bostad då man fått besked 2 liksom, borde vara väldigt svårt å hitta nått då och på så kort tid?

Det är olika beroende på studieort hur snabbt man kan få tag på ett boende.
Men visst är det ur den aspekten bättre att vara antagen redan i urval 1.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in