2009-07-10, 20:31
Medlem
Socrates:

klippt från studera.nu angående HT-10:

Citat:
Kommer jag fortfarande att kunna konkurrenskomplettera?
Ja, du kan ersätta ett betyg i en kurs som ingår i slutbetyget med ett nytt betyg i samma kurs om det nya betyget är högre. Inför antagningen till högskolan kan du i så fall vara behörig i både grupp I och grupp II - i grupp I på ditt meritvärde från slutbetyget och i grupp II på meritvärdet efter din komplettering. Den som däremot har behörighetskompletterat prövas enbart i grupp II. Läs mer om kvotgrupperna i föregående fråga

Kan man alltså fortfarande läsa upp ett befintligt betyg men inte läsa ett nytt ämne för att få behörighet till ett program?

Samt, borde inte alla dessa regler gälla alla dom som får betyg från HT-10? Att gå retroaktivt är ju rätt uselt!

Så om man har läst säg t.ex Matte C som extra ämne någon gång på komvux, så hamnar man automatiskt på grupp II. Även om man inte behöver matte C till något sökt program?
Citera
2009-07-10, 20:31
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av despot
ok då var det som jag trodde

jo, vill ju helst nån av de fyra högsta, men tror det är rätt kört på dem

Vad innebär "Antal platser inkl. överintag"?
först står ju det hur många platser linjen har, sen Antal platser inkl. överintag.
Den linjen jag vill in på har 30 platser, 60 platser inkl. öi. och sedan 104 reserver, och där jag är nummer 15. Innebär detta att det är 45 som måste tacka nej för att jag ska komma in?

Det går tyvärr inte att svara på. Du vet ju inte om överintaget kvarstår i urval 2 eller om antagningstalet sänks (eller till och med höjs, även om det är mycket ovanligt).
Citera
2009-07-10, 20:36
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voine
Socrates:

klippt från studera.nu angående HT-10:

Kan man alltså fortfarande läsa upp ett befintligt betyg men inte läsa studera ett ämne för att få behörighet till ett program?

Samt, borde inte alla dessa regler gälla alla dom som får betyg från HT-10? Att gå retroaktivt är ju rätt uselt!

Så om man har läst säg t.ex Matte C som extra ämne någon gång på komvux, så hamnar man automatiskt på grupp II. Även om man inte behöver matte C till något sökt program?

Reglerna gällande meritvärdering gäller retroaktivt, dock finns övergångsregler gällande den grudnläggande behörigheten.
Vi ganla rävar som eventuellt vill söka i framtiden får inte ens tillgodoräkna oss meritpoäng och kommer aldrig kunna få mer än 20.0 medans alla rookies kan 22.5. Nu vill jag personligen iofs inte plugga nybörjarprogram, men vill bara belysa att någon grupp alltid kommer känna sig överkörd.

Om du har grundläggande samt särskild behörighet utan Ma C så kommer du med ditt exempel kunna konkurrera i direktgruppen.
Citera
2009-07-10, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Reglerna gällande meritvärdering gäller retroaktivt, dock finns övergångsregler gällande den grudnläggande behörigheten.
Vi ganla rävar som eventuellt vill söka i framtiden får inte ens tillgodoräkna oss meritpoäng och kommer aldrig kunna få mer än 20.0 medans alla rookies kan 22.5. Nu vill jag personligen iofs inte plugga nybörjarprogram, men vill bara belysa att någon grupp alltid kommer känna sig överkörd.

Om du har grundläggande samt särskild behörighet utan Ma C så kommer du med ditt exempel kunna konkurrera i direktgruppen.

Bravo VHS! Vilket fantastiskt system dom har gjort!

Så om man har extrapluggat säg nu t.ex matte C på komvux för det behövs för något jävla program så hamnar man direkt i kompletteringsgruppen utan chans att tävla i direktgruppen med sitt ursprungliga betyg?

Mycket mycket mycket begåvat och bra gjort! NOT!
Citera
2009-07-10, 20:43
Medlem
despots avatar
Citat:
Det går tyvärr inte att svara på. Du vet ju inte om överintaget kvarstår i urval 2 eller om antagningstalet sänks (eller till och med höjs, även om det är mycket ovanligt).

men överintaget, som är 60, är det då alltså 60 som kommit in, eller har de bara lagt till de 30 närmsta i en grupp som egentligen också bara är reserver? för programmet tar ju bara 30 pers som det ser ut nu.. vad ska man med överintaget till egentligen?
Citera
2009-07-10, 20:48
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Bravo VHS! Vilket fantastiskt system dom har gjort!

Så om man har extrapluggat säg nu t.ex matte C på komvux för det behövs för något jävla program så hamnar man direkt i kompletteringsgruppen utan chans att tävla i direktgruppen med sitt ursprungliga betyg?

Mycket mycket mycket begåvat och bra gjort! NOT!

Det är inte VHS som står för förordningsändringar, de stackarna måste däremot försöka förklara och hantera de nya reglerna.
Citera
2009-07-10, 20:49
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av despot
men överintaget, som är 60, är det då alltså 60 som kommit in, eller har de bara lagt till de 30 närmsta i en grupp som egentligen också bara är reserver? för programmet tar ju bara 30 pers som det ser ut nu.. vad ska man med överintaget till egentligen?

Vilken utbildning tänker du på?
Har du en anmälningskod. Blir snurrigt att förklara utan att se siffrorna.
Citera
2009-07-10, 20:58
Medlem
Stort tack till Socrates förresten (andra har säkert redan tackat) för att han förutspått dag och (nästan) tid. Har lindrat min nervousitet en hel del!
Citera
2009-07-10, 21:01
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ybx
Stort tack till Socrates förresten (andra har säkert redan tackat) för att han förutspått dag och (nästan) tid. Har lindrat min nervousitet en hel del!

Nästan var fan hårt skrivet, missade ju med typ 3 minuter på mitt sista tidsinlägg!

Men tack iaf. Uppskattning gör det roligare att fortsätta.
Citera
2009-07-10, 21:02
Medlem
Citat:
Nästan var fan hårt skrivet, missade ju med typ 3 minuter på mitt sista tidsinlägg!

Men tack iaf. Uppskattning gör det roligare att fortsätta.

Hoppas vi verkligen att du gör. Tror aldrig det funnits en så kunnig person som orkar anstränga sig så mycket som du gjort.
Citera
2009-07-10, 21:07
Medlem
despots avatar
Citat:
Vilken utbildning tänker du på?
Har du en anmälningskod. Blir snurrigt att förklara utan att se siffrorna.

tittar på KTH-32110 | Civilingenjörsutb i materialdesign

30 60 60 565 104 BG 16.20 38 556 102

så ser siffrorna ut
Citera
2009-07-10, 21:11
Medlem
fredrocks avatar
Citat:
Hoppas vi verkligen att du gör. Tror aldrig det funnits en så kunnig person som orkar anstränga sig så mycket som du gjort.
socrates for moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in