Citat:
Ursprungligen postat av Ophe
Okej, ska försöka hålla det kort. Jag har pluggat ett tekniskt basår och betygen ligger under akademiska meriter. Igår så stod jag som obehörig på en av mina ansökningar, KeA och FyB fattades (MaE har jag från vux, C-D från basåret), vid resten stod det "handläggning pågår". Det var då jag fann tråden här på fb som säger att man måste skicka in pappersbetygen även om betygen ligger uppe (vart fan finns den informationen på studera?). Men nu när jag tittade idag så har fått meritvärden på alla mina ansökningar inkl. den där jag stod som obehörig tidigare. Betyder det att jag anses vara behörig eller måste jag skicka in pappersbetygen i vilket fall?
Har du meritvärden så är du ju behörig.
Som fastslagits tidigare i tråden så skall basårskurser som står under Akademiska meriter skickas in för registrering för att komma med som gymnasiala meriter.
Antingen så är det upp till de enskilda studenterna eller så skickar lärosätet en fil till VHS med info om vilka betyg som skall registreras på respektive person.
Finns basårskurserna under dina gymnasiala meriter så är det ju klappat och klart.
Informationen från lärosätena till er som har gått basår känns ganska bristfällig.
Jag hävdar dock som jag skrivit tidigare i tråden:
OM någon av er blir bedömd som obehörig för att basårskurserna syns på "fel" ställe på studera.nu så skall ni överklaga det beslutet.
En behörighetsbedömning skall alltid göras som en sammanvägd bedömning av alla meriter och andra handlingar som finns som underlag.