2009-06-26, 10:47
Medlem
vojnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voine
Ja så som jag vill minnas så brakar studera.nu ihop varje år när urvalsresultaten finns tillgängliga på hemsidan. Eller är jag helt ute och snurrar nu? Det är så jag vill minnas det i alla fall!

Nja, jag tror faktiskt att servern/erna hållt sig uppe vid urvalsresultat de flesta år, men är inte säker.

Det är ju för att minska på belastningen som de skickar iväg emailen i omgångar. Dessutom kommer de från början inte att generera PDF:er på sidan, utan man kan bara se (som HTML). Även detta för att spara serverkapacitet.

Jag funderade lite före jag "läckte" VHS:s tider, men kom fram till att det tidigare år ändå har kommit fram här på FB inom någon timme efter att resultatet har släppts, vilket betyder att en massa (desperata) människor reloadar sidan väldigt ofta. Då sparar det snarare på serverkapacitet att veta att det inte är lönt förrän en viss tid. Dessutom tror jag inte att mer än en väldigt liten andel av de sökande läser FB.
Citera
2009-06-26, 10:49
Medlem
Caratacuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vojne
Nja, jag tror faktiskt att servern/erna hållt sig uppe vid urvalsresultat de flesta år, men är inte säker.

Det är ju för att minska på belastningen som de skickar iväg emailen i omgångar. Dessutom kommer de från början inte att generera PDF:er på sidan, utan man kan bara se (som HTML). Även detta för att spara serverkapacitet.

Jag funderade lite före jag "läckte" VHS:s tider, men kom fram till att det tidigare år ändå har kommit fram här på FB inom någon timme efter att resultatet har släppts, vilket betyder att en massa (desperata) människor reloadar sidan väldigt ofta. Då sparar det snarare på serverkapacitet att veta att det inte är lönt förrän en viss tid. Dessutom tror jag inte att mer än en väldigt liten andel av de sökande läser FB.

Precis. Även om samtliga som läser inlägget verkligen loggar in gång på gång under eftermiddagen skulle det inte spela någon större roll... Tackar varmt för informationen! Vojne är en hedersman
Citera
2009-06-26, 10:54
Medlem
kanske lite OT men hur fick du tag på datum/tiden, vojne? en "väldigt tillförlitlig källa"?
Citera
2009-06-26, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apansaban
kanske lite OT men hur fick du tag på datum/tiden, vojne? en "väldigt tillförlitlig källa"?

He he, undra om Vojne kan skaffa förhandsbesked åt oss på FB?
Citera
2009-06-26, 11:17
Medlem
Socratess avatar
Åh fan! Det är först nu jag hajjat att "Voine" och "vojne" är två olika personer (måste skaffa glasögon snart, ser fan ingenting).

Det förklarar varför jag ena dagen fått PM med frågor och nästa dag har personen skrivit inlägg som tyder på en väldig kompetens inom området.
Det var två olika personer...

Citat:
Ursprungligen postat av vojne
Dessutom tror jag inte att mer än en väldigt liten andel av de sökande läser FB.

Nej, det förstås. Mitt scenario om att servrarna skulle krascha p.g.a. att datumet låg ute på FB var skrivet med "glimten i ögat".
Dock så gjorde jag ändå valet att behålla datumen för mig själv.
Senast redigerad av Socrates 2009-06-26 kl. 11:17. Anledning: Stavfel
Citera
2009-06-26, 11:22
Medlem
Det står att jag är behörig till de utbildningar jag har sökt.
Nu kan jag åtminstone vara glad resten av dagen
Citera
2009-06-26, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Åh fan! Det är först nu jag hajjat att "Voine" och "vojne" är två olika personer (måste skaffa glasögon snart, ser fan ingenting).

Det förklarar varför jag ena dagen fått PM med frågor och nästa dag har personen skrivit inlägg som tyder på en väldig kompetens inom området.
Det var två olika personer...

Nej, det förstås. Mitt scenario om att servrarna skulle krascha p.g.a. att datumet låg ute på FB var skrivet med "glimten i ögat".
Dock så gjorde jag ändå valet att behålla datumen för mig själv.

Ja jag har uppmärksammat detta med våra snarlika användarnamn! Han var helt klart först med sitt så jag ska kanske ta och byta för att slippa att blandas ihop med den gamle av oss två.
Citera
2009-06-26, 12:55
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voine
He he, undra om Vojne kan skaffa förhandsbesked åt oss på FB?

Om han har tillgång till antagningssystemet så vet han typ ett dygn före det publicerats hur resultaten av antagningen har blivit.
Det kan alla handläggare på VHS och respektive lärosäte se. Men de skulle aldrig säga något till oss sökande eftersom urvalsresultatet inte är officiellt förrän alla lärosäten gjort kontroller och bekräftat att allt ser ok ut.
Citera
2009-06-26, 13:07
Medlem
DeusSanctis avatar
Det löste sig Sten Bra för mig, nu är jag behörig, mina betyg kom in och så i tid. Vilket datum får man veta nu då om man kommit in? Är man i det närmsta garanterad att komma in på socionomprogrammet med 1.7 i HP?
Citera
2009-06-26, 13:14
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeusSancti
Det löste sig Sten Bra för mig, nu är jag behörig, mina betyg kom in och så i tid. Vilket datum får man veta nu då om man kommit in? Är man i det närmsta garanterad att komma in på socionomprogrammet med 1.7 i HP?

Skönt att höra att det löste sig.

Angående datum så kolla typ 20 inlägg bakåt, vojne skrev detaljerat om det.

Uppskattningar gällande sannolikhet för antagning håller jag mig ifrån, men lycka till!
Citera
2009-06-26, 15:46
Medlem
Ophes avatar
Okej, ska försöka hålla det kort. Jag har pluggat ett tekniskt basår och betygen ligger under akademiska meriter. Igår så stod jag som obehörig på en av mina ansökningar, KeA och FyB fattades (MaE har jag från vux, C-D från basåret), vid resten stod det "handläggning pågår". Det var då jag fann tråden här på fb som säger att man måste skicka in pappersbetygen även om betygen ligger uppe (vart fan finns den informationen på studera?). Men nu när jag tittade idag så har fått meritvärden på alla mina ansökningar inkl. den där jag stod som obehörig tidigare. Betyder det att jag anses vara behörig eller måste jag skicka in pappersbetygen i vilket fall?
Citera
2009-06-26, 16:09
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ophe
Okej, ska försöka hålla det kort. Jag har pluggat ett tekniskt basår och betygen ligger under akademiska meriter. Igår så stod jag som obehörig på en av mina ansökningar, KeA och FyB fattades (MaE har jag från vux, C-D från basåret), vid resten stod det "handläggning pågår". Det var då jag fann tråden här på fb som säger att man måste skicka in pappersbetygen även om betygen ligger uppe (vart fan finns den informationen på studera?). Men nu när jag tittade idag så har fått meritvärden på alla mina ansökningar inkl. den där jag stod som obehörig tidigare. Betyder det att jag anses vara behörig eller måste jag skicka in pappersbetygen i vilket fall?

Har du meritvärden så är du ju behörig.

Som fastslagits tidigare i tråden så skall basårskurser som står under Akademiska meriter skickas in för registrering för att komma med som gymnasiala meriter.
Antingen så är det upp till de enskilda studenterna eller så skickar lärosätet en fil till VHS med info om vilka betyg som skall registreras på respektive person.
Finns basårskurserna under dina gymnasiala meriter så är det ju klappat och klart.
Informationen från lärosätena till er som har gått basår känns ganska bristfällig.

Jag hävdar dock som jag skrivit tidigare i tråden:
OM någon av er blir bedömd som obehörig för att basårskurserna syns på "fel" ställe på studera.nu så skall ni överklaga det beslutet.
En behörighetsbedömning skall alltid göras som en sammanvägd bedömning av alla meriter och andra handlingar som finns som underlag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in