2009-06-28, 23:29
Medlem
gaylord77s avatar
Hur funkar det om man blir antagen till en utbildning i urval ett, en utbildning som är långt ner på ens lista, men som efter första urvalen blir aktuell eftersom man blir struken på föregående alternativ, Hur funkar det då med urval två? jag vill ju hellre in på nåt av mina andra alternativ högre upp och det skulle jag nog ha chans att göra i urval två...

Har sökt en och samma utbildning över hela sverige men så på plats 16 ungefär så har jag en liknande utbildning som reserv som nödlösning.. aaa ni fattar?

Kan man ha chans på de andra i urval två om man redan är antagen men ändå behålla den platsen om det skiter sig i de andra i urval 2?
Citera
2009-06-29, 08:52
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaylord77
Hur funkar det om man blir antagen till en utbildning i urval ett, en utbildning som är långt ner på ens lista, men som efter första urvalen blir aktuell eftersom man blir struken på föregående alternativ, Hur funkar det då med urval två? jag vill ju hellre in på nåt av mina andra alternativ högre upp och det skulle jag nog ha chans att göra i urval två...

Har sökt en och samma utbildning över hela sverige men så på plats 16 ungefär så har jag en liknande utbildning som reserv som nödlösning.. aaa ni fattar?

Kan man ha chans på de andra i urval två om man redan är antagen men ändå behålla den platsen om det skiter sig i de andra i urval 2?

Det går alldeles utmärkt att göra så.

Du får i urval 1 tacka Ja till mellan 165 och 210 hp (beroende på hur många hp du blivit antagen till) som du står som reserv till.
Citera
2009-06-29, 09:06
Medlem
gaylord77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Det går alldeles utmärkt att göra så.

Du får i urval 1 tacka Ja till mellan 165 och 210 hp (beroende på hur många hp du blivit antagen till) som du står som reserv till.

så jag är säkrad min plats i första omgång även om ja inte tackar ja? utan jag vill chansa på att komma in under urval två?
Citera
2009-06-29, 09:19
Medlem
gaylord77s avatar
Citat:
så jag är säkrad min plats i första omgång även om ja inte tackar ja? utan jag vill chansa på att komma in under urval två?

eller ja ok, ja fattar
Citera
2009-06-29, 09:23
Medlem
Socratess avatar
Citat:

Om du kommer in på alternativ 16 så skall du tacka Ja till den utbildningen om du vill ha den som back-up.
Sen tackar du även Ja till de program du är reservplacerad till som har högre prio och som du hellre vill gå. Är du antagen till 30 hp så kan du tacka Ja till reservplatser som totalt blir 180 hp, d v s 6 helfartsprogram.

Om du blir antagen till något högre prioriterat alternativ i urval 2 så stryks din antagning till alternativ 16.

Edit: Började skriva innan du skrivit ditt inlägg om att du förstod
Citera
2009-06-29, 09:45
Medlem
gaylord77s avatar
Citat:
Om du kommer in på alternativ 16 så skall du tacka Ja till den utbildningen om du vill ha den som back-up.
Sen tackar du även Ja till de program du är reservplacerad till som har högre prio och som du hellre vill gå. Är du antagen till 30 hp så kan du tacka Ja till reservplatser som totalt blir 180 hp, d v s 6 helfartsprogram.

Om du blir antagen till något högre prioriterat alternativ i urval 2 så stryks din antagning till alternativ 16.

Edit: Började skriva innan du skrivit ditt inlägg om att du förstod

men allt jag har sökt är stora utbildningar på 210 p vardera. Får man fortfarande hålla platsen då? Då reserverar man ju mer än man möjligt kan läsa liksom? Tack för dina svar!
Citera
2009-06-29, 09:50
Medlem
Socratess avatar
Citat:
men allt jag har sökt är stora utbildningar på 210 p vardera. Får man fortfarande hålla platsen då? Då reserverar man ju mer än man möjligt kan läsa liksom? Tack för dina svar!

Det är poängen startterminen som räknas inte programmets totala poängantal.
Ett helfartsprogram = 30 hp.

Nu går Socrates ut i solen med barnen, första semesterdagen.
Citera
2009-06-29, 12:46
Bannlyst
Ungefär när får man reda på om man har blivit antagen eller inte? Gissar att det skiljer sig mellan de olika skolorna, jag undrar över sthlm universitet.
Citera
2009-06-29, 12:51
Medlem
Det står tidigare i tråden. Någon gång den 9e juli runt lunch-tidig em.

EDIT: Då publiceras resultatet av urval 1 på studera.nu.
Citera
2009-06-29, 14:12
Medlem
Caratacuss avatar
Citat:
Det är poängen startterminen som räknas inte programmets totala poängantal.
Ett helfartsprogram = 30 hp.

Nu går Socrates ut i solen med barnen, första semesterdagen.

Socrates ska passa på att njuta av solen. Det förtjänar han efter alla bra svar här i tråden!
Citera
2009-06-29, 16:55
Medlem
r0g3rs avatar
Socrates när du kommer tebax kan du väl svara på den här frågan,
Jag har ingen pinkod. Mitt konto på studera är aktiverat och jag har sökt utbildningar osv. Men jag har för mig att man måste ha ngn pinkod för att tacka ja om man kommit in på sin utbildning
Citera
2009-06-29, 17:09
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0g3r
Socrates när du kommer tebax kan du väl svara på den här frågan,
Jag har ingen pinkod. Mitt konto på studera är aktiverat och jag har sökt utbildningar osv. Men jag har för mig att man måste ha ngn pinkod för att tacka ja om man kommit in på sin utbildning

Pinkoden behöver du bara slå in en gång för att bli bekräftad användare.
Så har du gjort det tidigare (om det är vad du menar med aktiverat) så går det bra att tacka Ja via studera.nu efter urvalet.

Om du aldrig använt nån PIN-kod så bör du beställa en via studera.nu direkt, under förutsättning att du är folkbokförd i Sverige.
Om den inte hinner komma i tid så får du tacka Ja per telefon, det går att ringa både till VHS (studera.nu) och till det aktuella lärosätet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in