2009-07-10, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givduL
okej. Men jag förstår inte antagningen förra året. Då hade dem 111 antagna med övertag urval 1, sen urval 2 var det 88 antagna med överintag. men snittet sjön nästan 2.0. Hur fan gick det till?

EDIT: 1.44 sjönk snittet

Många som hade höga betyg tackade nej och valde något annat dom kom in på?
Citera
2009-07-10, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voine
Många som hade höga betyg tackade nej och valde något annat dom kom in på?

jaha så du menar att alla som var överintag har tackat nej plus några reserver. och sen har dem lagt reserverna i lista överintag?
Citera
2009-07-10, 19:57
Medlem
Citat:
jaha så du menar att alla som var överintag har tackat nej plus några reserver. och sen har dem lagt reserverna i lista överintag?

Nej jag menar inget alls, för jag har ingen aning vad som skedde i det ärendet.

Men jag tänkte om kanske en väldans massa tackade nej alternativt kom in på något annat som dom prioriterade högre?

Men jag vet inte, det känns som det kan vara rätt många anledningar till att det blev så.
Citera
2009-07-10, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voine
Nej jag menar inget alls, för jag har ingen aning vad som skedde i det ärendet.

Men jag tänkte om kanske en väldans massa tackade nej alternativt kom in på något annat som dom prioriterade högre?

Men jag vet inte, det känns som det kan vara rätt många anledningar till att det blev så.

okej.. men jag kommer inte in som reserv 15 när det är 45 överintag väl?
Citera
2009-07-10, 20:03
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calavera
Jag gick IB och vill minnas att vi fick våra betyg utskickade i förtid från IBO, alt att vi fick lite dispans från VHS.
Detta var dock två år sedan så det kan väll ha ändrats.

Hon kan ju antingen eftersöka eller gnälla och klaga och hoppas att det fungerar.

Ja, de fick dispens till 5 juli. Men den aktuella skolan har ju inte hållit den deadlinen ändå...
Citera
2009-07-10, 20:04
Medlem
Citat:

Hoppas! Ingen kan svara på den frågan! Men hoppas!!!!

Sökte du inte något annat?
Citera
2009-07-10, 20:05
Medlem
Socratess avatar
Citat:

Det som gör det svårt att sia är att vi inte vet hur många som kommer antas i urval 2. Färre? Lika många? Fler (ovanligt iofs)?
Citera
2009-07-10, 20:08
Medlem
despots avatar
En fråga:

Har sökt 6 linjer på KTH. Med mitt snitt på ca 15 kommer jag inte in på "topplinjerna", men sökte ändå dit ifall att så att säga

så nu när man fått resultatet så ser det ut ungefär såhär:

prio 1 -linje- reserv 190
prio 2 -linje- reserv 100
prio 3 -linje- reserv 90
prio 4 -linje- reserv 70
prio 5 -linje- reserv 15 <--- trodde jag skulle komma in på den
prio 6 -linje- antagen <--- var den linjen jag helst inte vill gå på

så linjen jag hade prio 5 på, den hade 11,5 i intagning förra året, och jag har 15,5 och kom alltså inte in! trodde att jag skulle göra det, måste höjt intagningen rejält hur stor är chansen att man kommer in tror ni?

Men till frågan, man ska ju "svara", kan man ta bort de 4:a översta sökningarna för att öka chansen att komma in på prio 5-linjen då det är mest troligt att jag kommer komma in på den av någon av de linjer jag bara är reserv på? menar, har man den som prio 1 kommer man då lättare in än om den ligger som 4:a?

tacksam för svar
Citera
2009-07-10, 20:13
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av despot
En fråga:

Har sökt 6 linjer på KTH. Med mitt snitt på ca 15 kommer jag inte in på "topplinjerna", men sökte ändå dit ifall att så att säga

så nu när man fått resultatet så ser det ut ungefär såhär:

prio 1 -linje- reserv 190
prio 2 -linje- reserv 100
prio 3 -linje- reserv 90
prio 4 -linje- reserv 70
prio 5 -linje- reserv 15 <--- trodde jag skulle komma in på den
prio 6 -linje- antagen <--- var den linjen jag helst inte vill gå på

så linjen jag hade prio 5 på, den hade 11,5 i intagning förra året, och jag har 15,5 och kom alltså inte in! trodde att jag skulle göra det, måste höjt intagningen rejält hur stor är chansen att man kommer in tror ni?

Men till frågan, man ska ju "svara", kan man ta bort de 4:a översta sökningarna för att öka chansen att komma in på prio 5-linjen då det är mest troligt att jag kommer komma in på den av någon av de linjer jag bara är reserv på? menar, har man den som prio 1 kommer man då lättare in än om den ligger som 4:a?

tacksam för svar

Du kan svara Ja till alla 5 alternativ där du är reservplacerad. Att du lämnar återbud till de fyra första ökar inte dina chanser att bli antagen till Prio 5.
Eller jo, det ökar chanserna på så sätt att du inte längre kan bli antagen till Prio 1-4, men jag antar att din ursprungliga Prio-ordning är rangordnad efter vilken utbidlning du helst vill gå.

Tacka Ja till allt!
Citera
2009-07-10, 20:18
Medlem
Socratess avatar
Som någon skrev innan så kan han inte ha varit obehörig, då hade han inte ens fått en reservplats.

Din kompis har kollat på fel utbildning i statistiken eller så ljuger han om sitt snitt.
Citera
2009-07-10, 20:24
Medlem
Agent|Os avatar
Alltid dessa "kompisar"...
Citera
2009-07-10, 20:29
Medlem
despots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Du kan svara Ja till alla 5 alternativ där du är reservplacerad. Att du lämnar återbud till de fyra första ökar inte dina chanser att bli antagen till Prio 5.
Eller jo, det ökar chanserna på så sätt att du inte längre kan bli antagen till Prio 1-4, men jag antar att din ursprungliga Prio-ordning är rangordnad efter vilken utbidlning du helst vill gå.

Tacka Ja till allt!

ok då var det som jag trodde

jo, vill ju helst nån av de fyra högsta, men tror det är rätt kört på dem

Vad innebär "Antal platser inkl. överintag"?
först står ju det hur många platser linjen har, sen Antal platser inkl. överintag.
Den linjen jag vill in på har 30 platser, 60 platser inkl. öi. och sedan 104 reserver, och där jag är nummer 15. Innebär detta att det är 45 som måste tacka nej för att jag ska komma in?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in