2009-04-17, 16:03
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av index
När börjar skolan behandla sen anmälan (anmälde kl 12.02)? Är det efter första och andra urvalet eller kanske nästa vecka om dom vill?

Det är upp till respektive lärosäte.

Med andra ord så skulle du kunna lämna en anmälan till två olika kurser på två olika lärosäten vid samma tillfälle och bli antagen/reservplacerad till den ena i urval 1 medan anmälan till den andra kursen inte är behandlad i urval 1.

Det gäller förstås endast sena anmälningar, alla i tid lämnade anmälningar skall behandlas på samma sätt.
Citera
2009-04-17, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Det är upp till respektive lärosäte.

Med andra ord så skulle du kunna lämna en anmälan till två olika kurser på två olika lärosäten vid samma tillfälle och bli antagen/reservplacerad till den ena i urval 1 medan anmälan till den andra kursen inte är behandlad i urval 1.

Det gäller förstås endast sena anmälningar, alla i tid lämnade anmälningar skall behandlas på samma sätt.

Tack för det snabba svaret. Kommer det även komma ut information om hur många som har sökt en viss utbildning från varje skola?
Citera
2009-04-17, 17:10
Medlem
Är lite orolig nu, min anmälan är under behandling men kan ej hitta mina högskoleprov under meriter. Gjorde anmälan i tisdags, brukar det ta sån tid att komma upp?
Citera
2009-04-17, 17:14
Medlem
Gautamas avatar
Citat:
Det lär ju inte göra något på så sätt att dina betyg säkert kommer godkännas vid registreringen.
Däremot så kan det kanske vara så att du någon annan gång skulle vilja ha originalen till hands?
Förvisso, men det tror jag inte. Skulle jag mot förmodan behöva mina originalhandlingar så är det väl bara att kontakta mitt gamla gymnasium och be om nya?

Följdfråga: Där står även att kopior ska vidimeras av två personer. När jag hämtade mina Komvuxbetyg så vidimerade hon som lämnade ut betygen en kopia åt mig. Alltså vidimerades den endast av en person. Hon hade en stämpel som sa "Kopian överrensstämmer med originalt", sen skrev hon sitt namn och telefonnummer under. Är denna vidimering godkänd?
Citera
2009-04-17, 19:35
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av index
Tack för det snabba svaret. Kommer det även komma ut information om hur många som har sökt en viss utbildning från varje skola?

Vissa lärosäten har redan lagt ut preliminära siffror på sina hemsidor.
Då andelen pappersanmälningar är så få nuförtiden så lär inte siffrorna stiga nämnvärt tills de officiella siffrorna kommer.

Du fullständiga siffrorna bör finnas på VHS hemsida till nästa helg.
Citera
2009-04-17, 19:37
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masugn
Är lite orolig nu, min anmälan är under behandling men kan ej hitta mina högskoleprov under meriter. Gjorde anmälan i tisdags, brukar det ta sån tid att komma upp?

Högskoleprovsresultaten förs bara över en gång per antagningsomgång.
Så när alla som skrev nu i vår ser sina resultat på studera.nu så ser du ditt också.
Datum finns skrivet i tråden om högskoleprovet.
Citera
2009-04-17, 19:40
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Förvisso, men det tror jag inte. Skulle jag mot förmodan behöva mina originalhandlingar så är det väl bara att kontakta mitt gamla gymnasium och be om nya?

Följdfråga: Där står även att kopior ska vidimeras av två personer. När jag hämtade mina Komvuxbetyg så vidimerade hon som lämnade ut betygen en kopia åt mig. Alltså vidimerades den endast av en person. Hon hade en stämpel som sa "Kopian överrensstämmer med originalt", sen skrev hon sitt namn och telefonnummer under. Är denna vidimering godkänd?

Bara och bara. Dels tror jag kommunen har rätt att ta ut en avgift om de vill och dels så lär det framgå av de nya betygen att de är just kopior.
Om jag var i dina skor så skulle jag dra iväg ett mail till VHS och höra om jag kunde få tillbaka originalen...

Ja, vidimeringen kommer godkännas.
Citera
2009-04-17, 19:56
Medlem
Gautamas avatar
Citat:
Bara och bara. Dels tror jag kommunen har rätt att ta ut en avgift om de vill och dels så lär det framgå av de nya betygen att de är just kopior.
Om jag var i dina skor så skulle jag dra iväg ett mail till VHS och höra om jag kunde få tillbaka originalen...
Ok, men behöver jag då skicka iväg kopior istället. Eller slänger VHS alla betyg de får in efter att de registrerat dem?
Citera
2009-04-17, 20:12
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ok, men behöver jag då skicka iväg kopior istället. Eller slänger VHS alla betyg de får in efter att de registrerat dem?

De slängs inte, det finns garanterat en viss tid de måste sparas innan de får gallras bort.
Två år har jag för mig att det är.
Någon mer juridiskt bevandrad kan säkert bekräfta eller dementera.

Om du begär tillbaka betygen efter att de registrerats så behöver du inte skicka in några kopior.
Citera
2009-04-17, 20:16
Medlem
Gautamas avatar
Citat:
De slängs inte, det finns garanterat en viss tid de måste sparas innan de får gallras bort.
Två år har jag för mig att det är.
Någon mer juridiskt bevandrad kan säkert bekräfta eller dementera.

Om du begär tillbaka betygen efter att de registrerats så behöver du inte skicka in några kopior.
Nu hänger jag inte med. Hur ska de kunna skicka tillbaka mina betyg om de samtidigt måste spara dem i två år?
Citera
2009-04-17, 20:17
Medlem
Dum fråga kanske men när jag loggar in på studera.nu - din anmälan - följ anmälan så står det "bedömning pågår". är det samma sak som handläggning pågår?
Citera
2009-04-17, 20:25
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Nu hänger jag inte med. Hur ska de kunna skicka tillbaka mina betyg om de samtidigt måste spara dem i två år?

De måste sparas in case att du vill ha tillbaka betygen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in