2017-08-18, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackyourFlash
Tjenare började i veckan på LiU men känner direkt att jag inte riktigt är redo att börja plugga, behöver iaf ett sabbatsår till. Tänker därmed hoppa av min civilingenjörsutbildning. Men hur fan gör jag det? Räcker det att gå in på antagning.se och där välja "Jag vill inte läsa utbildningen" och sedan bara dra, eller är det någon jag behöver snacka med? Antar att jag kan ta upp detta med någon av mina faddrar men det känns ganska pin att göra det nu bara någon dag efter att man börjat...

Jadu, jag tror dom kör på olika sätt på olika skolor, vet inte hur det funkar på antagning.se med återbud. Om du bara inte närvarat vid uppropet hade det räckt men jag antar att du inte gjorde det. På Chalmers måste man desutom logga in och bekräfta sin pats i Studentportalen mellan 21 och 27:e augusti vilket jag helt enkelt inte gör då nu när jag bytt skola. Fram tills förra året hade KTH en obligatorisk inskirvning nån vecka efter uppropet där man också fick sina passerkort. I år körde dom dock inskrivningen samtidigt som uppropet. Vid LiU har jag sämre koll på hur det går till.

Sen tycker jag du ska fundera om du verkligen vill hoppa av innan du ens testat på en enda kurs.
Citera
2017-08-18, 01:58
Medlem
Bartender1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackyourFlash
Tjenare började i veckan på LiU men känner direkt att jag inte riktigt är redo att börja plugga, behöver iaf ett sabbatsår till. Tänker därmed hoppa av min civilingenjörsutbildning. Men hur fan gör jag det? Räcker det att gå in på antagning.se och där välja "Jag vill inte läsa utbildningen" och sedan bara dra, eller är det någon jag behöver snacka med? Antar att jag kan ta upp detta med någon av mina faddrar men det känns ganska pin att göra det nu bara någon dag efter att man börjat...

Kontakta syv och se om du kan ta ett uppehåll på ett år, så slipper du söka till programmet igen nästa år och har istället platsgaranti. Dock osäker om skolan går med på det ifall du inte ens läst en kurs.
Citera
2017-08-20, 20:24
Medlem
Vilken utbildning är bäst inför framtiden?

Hej!

Vilken utav följande utbildningar är bäst vad gäller framtida visioner: systemutvecklare, maskiningenjör eller gymnasielärare (samhällskunskap)? Tänker på lön, arbetsförhållanden, och tillgång till jobb överhuvudtaget, etc.

Jag kom in på basår för maskiningenjör och ämneslärarprogrammet (samhällskunskap) för gymnasiet via senanmälan, och är reserv på systemutvecklarprogrammet.

Är tacksam för svar på förhand.
Citera
2017-08-25, 17:33
Medlem
mr.oranjes avatar
Hej!

Jag läser Pol.kand och har träffat en tjej som läser på annan ort. Min plan är att läsa första året här och sedan ta studiepaus här och plugga Statsvetenskap B(Enbart kursen) i Lund.

Är det möjligt?
Söker man in med sina gymnasiebetyg? Såg att man även kunde söka in med hjälp av akademiska poäng men förstod inte vad urvalsgrupperna LUEE och LUPK riktigt innebär.

Skulle bli hur glad som helst ifall någon kunde svara på detta. Annars blir det väl att ringa SYV.
Citera
2017-09-01, 17:28
Medlem
Lediga platser - HT 2017

Hej!

Jag är bekant med antagning.nu / sen anmälan -> kurser öppen för sen anmälan. Detta betyder dock inte att platser är lediga. Finns det någon tjänst idag som redovisar kurser som är öppen för sen anmälan och inte har lyckats fylla sina platser i urval 2?
Citera
2017-09-01, 17:55
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Trådstart infogad.

/Mod.
Citera
2017-09-02, 21:50
Medlem
Tjena,

Funderar på att söka till Läkarlinjen i Lund nu VT18, men mina chanser att komma in via Urval 1 är minimala och chanserna att komma in via Urval 2 är sisådär - skulle väl säga 20-40%.

Däremot blev 90% av de som satt på 1.75 HP (mitt resultat) erbjudna reservplats VT17, vilket bådar gott för min del. Frågan är bara hur det här med reservantagning efter andra urvalet funkar. När blir man uppringd? Missar man delar av nollningen? Och är det mycket svårare att få bostad om man halkar in på ett såpass sent bananskal?
Citera
2017-09-02, 23:15
Medlem
Bartender1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Tjena,

Funderar på att söka till Läkarlinjen i Lund nu VT18, men mina chanser att komma in via Urval 1 är minimala och chanserna att komma in via Urval 2 är sisådär - skulle väl säga 20-40%.

Däremot blev 90% av de som satt på 1.75 HP (mitt resultat) erbjudna reservplats VT17, vilket bådar gott för min del. Frågan är bara hur det här med reservantagning efter andra urvalet funkar. När blir man uppringd? Missar man delar av nollningen? Och är det mycket svårare att få bostad om man halkar in på ett såpass sent bananskal?

Du blir uppringd/mailad när det finns en ledig plats och du är på tur. Det beror på hur lång tid du är reserv, vet inte hur lång nollningen är på läkarlinjen. Angående bostad så missar du troligtvis novichlotteriet, vilket tillgodoser en del nya studenter med bostäder, Så absolut svårare, men inte omöjligt alls. Många som inte får bostad via lotteriet även.
Citera
2017-09-03, 13:58
Medlem
Hur lätt kommer man in på en distansutbildning om man redan kommit in på den?

har läst ett 3årigt program i 9 månader nu. vill läsa samma program fast på distans och utbildningen ges i en annan stad på en annan universitet. ska söka nu i höst, och om jag kommer in ska jag tillgodoräkna de kurser jag är klar med för att mer eller mindre fortsätta där jag slutar.

hur lätt tror ni man kommer in? vet att det beror på program/skolan etc. men generellt, har ni några erfarenheter?
Citera
2017-09-03, 14:11
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod.
Citera
2017-09-03, 17:21
Medlem
Bartender1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
har läst ett 3årigt program i 9 månader nu. vill läsa samma program fast på distans och utbildningen ges i en annan stad på en annan universitet. ska söka nu i höst, och om jag kommer in ska jag tillgodoräkna de kurser jag är klar med för att mer eller mindre fortsätta där jag slutar.

hur lätt tror ni man kommer in? vet att det beror på program/skolan etc. men generellt, har ni några erfarenheter?

Du kommer troligtvis att söka via antagning och sedan tillgodoräkna så som du säger. Så det är ingen skillnad på om du har läst tidigare eller inte. Antagningen kommer vara likadan och beror på vad du har för betyg, som alltid.
Citera
2017-09-06, 17:07
Medlem
Får alla mail fortfarande

Jag sökte utbildning på antagning.se och blev antagen. i andra urvalet och stod kvar jag ångrade mig senare och ville inte gå utbildningen klickade då i att jag lämnar återbud. dagar och veckor efteråt fortsatte jag att få mail från universitetet om välkomstdagar osv, och jag får fortfarande mail! Idag fick jag studentkortet i brevlådan som gör att man kan få rabatter här och där. Har det blivit något fel att dom har glömt bort att ta bort mig? Kan jag i så fall ladda hem appen för studentkortet och använda detta? eller är det något brott som jag kommer åka dit på...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in