2017-05-01, 17:50
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Så man kan inte stå kvar som reserv till sitt första urval? Tänk så vet man att man kommer in urval 2 på sitt förstahandsval, ska man då tacka nej till andrahandsvalet i urval 1?

Såg din edit nu: om jag väljer att stå kvar som reserv till 1. Är det då samma sak som om jag hade tackat nej till 2? Dvs jag har garanterat en plats i Göteborg, men jag vet att jag kommer in urval 2 i Lund, kommer jag då komma in i lund urval 2?

Ja, om du blir antagen till alternativ 2, tackar ja och även står kvar som reserv på alternativ 1 så är du garanterad att ha kvar din plats på alternativ 2 även efter urval 2. Skulle du i urval 2 bli antagen till alternativ 1 så stryks du från alternativ 2, men bara om du blivit antagen till alternativ 1.
Citera
2017-05-01, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Ja, om du blir antagen till alternativ 2, tackar ja och även står kvar som reserv på alternativ 1 så är du garanterad att ha kvar din plats på alternativ 2 även efter urval 2. Skulle du i urval 2 bli antagen till alternativ 1 så stryks du från alternativ 2, men bara om du blivit antagen till alternativ 1.

Precis.

Det viktiga här är att om du står kvar som reserv till alt 1 och sedan blir antagen där i urval 2 så tappar du den plats till alt 2 som du redan tackat ja till.
Citera
2017-05-02, 18:28
Medlem
Sökte ett par sommarkurser genom sen anmälan och blev till min förvåning antagen till två stycken. Till en utav dessa kurser så är drygt 400 personer antagna, inga reserver öht, och det är inte ens en distanskurs. Jag förmodar att det måste skett ett misstag då det knappast får plats 400 studenter i en (!) seminariesal.
Citera
2017-05-02, 18:44
Medlem
CaveatLectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pezten
Sökte ett par sommarkurser genom sen anmälan och blev till min förvåning antagen till två stycken. Till en utav dessa kurser så är drygt 400 personer antagna, inga reserver öht, och det är inte ens en distanskurs. Jag förmodar att det måste skett ett misstag då det knappast får plats 400 studenter i en (!) seminariesal.

400 låter mycket, men det finns ju program som tar in fler. Man delar naturligtvis upp studenterna i mindre grupper.
Citera
2017-05-02, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaveatLector
400 låter mycket, men det finns ju program som tar in fler. Man delar naturligtvis upp studenterna i mindre grupper.

Tänkte det med, läste på kurssidan och såg schemat, verkar vara bara en lärare och en sal. Blir svettigt att rätta 400 hemtentor i sommar. Jag förmodar att en del kommer att hoppa av/inte dyka upp, men ändå.
Citera
2017-05-02, 19:48
Medlem
tigerrakets avatar
Har kollat igenom lite statistik för Sommarkurser detta året och förra året. Verkar ju iallfall som det inte precis har gått åt helvete nu när BIEX avskaffades. Verkar som att det inte blir några stora förändringar när man nu avskaffat den gruppen
Citera
2017-05-02, 20:23
Medlem
Har anmält mig till några programm nu till hösten och ska komma in på mitt förstahandsval. Nu tänkte jag dock att jag kanske vill läsa några kurser till, utanför programmet liksom, och det finns en massa kurser på distans som man kan fortfarande anmäla sig till.

Om jag anmäler mig till dessa kurser nu (alltså efter det oficiella anmälningsdatumet), kommer hela min ansökan behandlas som sen ansökan, eller är det bara de kurser som jag "väljer till" som kommer synas som sena? Kan jag alltså anmäla mig till kurserna om jag vill börja plugga programmet i augusti (det finns ingen chans att komma in på programmet med sen anmälan)?
Citera
2017-05-02, 20:41
Medlem
tigerrakets avatar
Besvarad tidigare. Men det är bara det som du ändrar nu som blir sen anmälan. Vilket också innebär att om du ändrar ordningen, så blir det sen anmälan på alla som du ändrat på.
Citera
2017-05-08, 16:00
Medlem
Kommer med 100% bli antagen till tredjehandsvalet men ångrar lite mig nu i efterhand och skulle kunna tänka mig fjärdevalet före. Kan jag ställa mig som reserv där senare eller är det kört?
Citera
2017-05-08, 16:01
Medlem
jeppedeppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dritlei
Kommer med 100% bli antagen till tredjehandsvalet men ångrar lite mig nu i efterhand och skulle kunna tänka mig fjärdevalet före. Kan jag ställa mig som reserv där senare eller är det kört?

Då får du tacka nej till 3dje och hoppas du kommer in på 4de
Senast redigerad av jeppedeppe 2017-05-08 kl. 16:42.
Citera
2017-05-08, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeppedeppe
Då får du tacka nej till 3dje och hoppas du kommer inte på 4de
Så funkar det alltså, tack. Vågar nog inte ta den risken, får nöja mig med tredjevalet hehe
Citera
2017-05-11, 05:02
Medlem
Är i desperat behov av 7,5 men står bara som hopplös reserv på de sommarkurser jag sökt. Kan det finnas möjlighet att hitta en ledig plats i samband med kursstarterna eller är det kört? Som jag förstått det går det ibland att närvara på uppropen och lirka in sig den vägen...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in